Záhada Orient Expressu. Nejslavnější vlak světa zmizel a nikomu nechyběl

První Orient Express vyjel na trať v roce 1883 a okamžitě se stal legendou. Zůstal jí dodnes. Jen ji museli jeho noví majitelé více než trochu oprášit. A ještě před tím si museli unikátní soupravu sami najít. Vlak totiž zhruba před dvaceti lety na trase z Hongkongu do Paříže záhadně zmizel.
Přeprava vozové soupravy do Paříže byla neméně dobrodružná, než samo hledání...

Přeprava vozové soupravy do Paříže byla neméně dobrodružná, než samo hledání „ztraceného“ vlaku. | foto: Profimedia.cz

Vůbec první transkontinentální železniční spojení v Evropě, hotelový nadstandard zahrnující luxusní lůžkovou úpravu apartmánů, a rovněž špičkovou kuchyni, připravovanou vyhlášenými šéfkuchaři. Orient Express byl zkrátka od začátku pojem. Na počátku sice jezdil „jen“ z pařížského Východního nádraží do rumunského Giurgiu, ale už o jedenáct let později jste se v něm mohli svézt z Londýna až do Konstantinopole.

Na vrcholu své slávy ikonický Orient Express neobsluhoval jednu, ale hned několik tratí s průměrnou vzdáleností 3 186 kilometrů, kterou urazil za necelých 70 hodin. V meziválečném období tedy patřil – když ne k těm nejrychlejším – tak určitě k těm nejpohodlnějším způsobům dálkové osobní přepravy. Jiné než vozy první třídy totiž součástí originálních souprav nebyly, služeb přepravní společnosti Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) využívala prakticky jen smetánka.

Prezidentské apartmá zabírá celý jeden vagon. Má jednadvacet metrů na délku, tři metry na šířku.

Rezervace lístku byla sama o sobě „jízdenkou“ do vyšší společnosti. Na cestu, která připomínala banket, jste totiž vyráželi se státníky, bankéři, továrníky, extravagantními umělci a filmovými celebritami. Pojily se s tím nejrůznější pikantní senzace a všemožné diplomatické skandály, které vděčně sytily dobový tisk. O nehynoucí proslulost vlaku se postaral i román Agathy Christie, Vražda v Orient expresu.

Z Paříže na konec světa

Druhá světová válka a nakonec rozdělená poválečná Evropa přistřihla transkontinentální legendě křídla. V roce 1977 ukončuje společnost CIWL provoz fenomenálního originálu, a jednotlivé soupravy linek Orient Expres zamíří do rukou soukromých přepravců, kteří v mnohem skromnějším měřítku provozují nostalgické jízdy.

Součástí renovované vozové soupravy je i unikátní prezidentské apartmá.

Takový byl i osud 17 vagonů, jež zakoupila a nechala plně restaurovat švýcarská společnost TransEurop-Eisenbahn AG. Přesněji tedy šlo o dvanáct lůžkových vozů, jeden jídelní restaurační vůz, tři salónní kupé a vagon pro personál soupravy. Tento „nostalgický“ expres se asi nejvíc přiblížil původnímu věhlasu. V roce 1988 například zamířil z Paříže do Tokia. A ještě v roce 1992, v soupravě třinácti vozů, s ním na hvězdné turné k albu Dangerous vyrazil do světa Michael Jackson.

Poté si tuto soupravu pronajaly ruské RŽD Vladimira Jakunina, k jízdám po Transsibiřské magistrále a mezi Vladivostokem a Pekingem… aby pak zmizela ze světa. Čtete správně. Celá vozová souprava, jejíž smluvní pronájem ruskými železnicemi vypršel v roce 2002 a měla být poté navrácena původnímu majiteli ve Švýcarsku, najednou nebyla k dohledání. Kam přesně se zatoulala – a proč jí nikdo nehledal – zůstalo dvanáct let bez odpovědi.

Ke konci roku 2014 oslovili původní švýcarské majitele, společnost TransEurop-Eisenbahn AG, francouzští hoteliéři ze společnosti Accor, kteří měli eminentní zájem na odkoupení této vlakové soupravy. Jednání o prodeji bylo nejspíš dost kuriózní. Švýcaři totiž proti nabídce nic neměli, na prodej kývli. Ovšem jen za předpokladu, že si ztracenou soupravu francouzští kupci nejprve dokážou najít.

Vlak, který zmizel beze stopy

Fiktivní detektiv Hercules Poirot se sice postaral o širokou popularizaci Orient Expressu ve 30. letech, ale dnes bychom neměli zapomenout ani na zásluhy „specialisty“ Arthura Mettetala ze společnosti Accor. Právě jemu se totiž podařilo v roce 2015 vypátrat, kde se ztracený vlak nachází.

V jídelním voze ožívá duch Orient Expressu nejsilněji.

Celá souprava, která nejspíš zmizela při své poslední cestě z Hongkongu do Paříže, stála zastrčená na odstavném nádraží v polském Małaszewicze, jen kousek od běloruské hranice. Mettetal ji v podstatě náhodou objevil při prohlížení videonahrávek železničních fandů. A chvilku mu trvalo, než ji přesně lokalizoval. Okamžitě se do Polska vypravil spolu s tlumočníkem.

První obhlídka dopadla nadějně. Bylo prý až neuvěřitelným štěstím, že luxusní „prezidentská“ souprava, která tu stála dvanáct let vystavená rozmarům počasí, neutrpěla zásadní škody. „Původní dekorace ve stylu art deco od anglických designérů Morrise a Nelsona, stejně tak i skleněné leptané panely od francouzského řemeslníka René Laliquea zůstaly nedotčeny,“ dodával k tomu Mettetal. To, že se nestala obětí lovců suvenýrů, považuje za zázrak. Její interiér má hodnotu milionů. Ale jen jako celek.

Polští železničáři přitom tušili, jaký klenot v Małaszewicze nejspíš stojí. A sami nechápali, proč si jej nikdo nevyzvedne. Ale Orient Express vždy probouzel fantazii a záhady přitahoval, takže i toto zmizení můžeme připsat k jeho pokračující legendě. Legendě, kterou teď bylo zapotřebí znovu oprášit a nablýskat. O to se už postarali designéři, architekti a restaurátoři najatí hotelovými magnáty z Accor.

Návrat legendy na linku Paříž–Istanbul

Do Paříže dopravily soupravu třinácti vozů speciální tahače, doprovázené policejní eskortou. Byly to pořádné manévry. Přiřazeny k ní byly i čtyři vozy původní sestavy. Prací na jejich společné rekonstrukci a komplexní renovaci vozů byl pověřen architekt Maxime d’Angeac. Jeho cílem bylo obnovit luxusní charakter vozů, samozřejmě s originálními detaily v designu přesně odpovídajícím slohu dvacátých let minulého století. Skoro tak, jak vypadaly, když poprvé zamířily do Istanbulu.

Design odpovídá stylu Art Deco a rozmezí let 1920–1930.

Představovalo to nemalou výzvu po technické i materiálové stránce. Oživit se musela klasická doutníková kuřárna s mahagonovými stolky, privátní dámský budoár i s mozaikovým obkladem koupelny, hledaly se shodné formy čalounění v červené plyši pro křesla, orientální koberce z velbloudí vlny a sametové závěsy. Živoucí krásu minulosti a mistrovskou práci restaurátorů si mohli jako první prohlédnout letos v prosinci návštěvníci basilejského veletrhu Design Miami.

A ti, kdo neměli takové štěstí? Stačí prý počkat do roku 2024, než kompletní souprava vyrazí na „zkušební“ cestu mezi Paříží a Římem. Do další sezony pak stávající majitel, společnost Accor, plánuje oživit legendu v původním rozsahu. Chce vrátit Orient Expressu její původní trasu, a vypravit ji na pravidelně obsluhovanou trať mezi Paříží a Istanbulem.

14. října 2018

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.5 18:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.5 18:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Očima šotouše: vyberte nejkrásnější fotografii Karkulky nebo Rosničky

3. května 2024  14:33

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme tentokrát...

Český výletník: Když sochy hrají golf. Zkuste si netradiční stezku v Praze

3. května 2024

Golfové hřiště v Praze-Hostivaři je zároveň originální sochařskou galerií a jednou měsíčně nabízí...

Luxusní pláže i panenská příroda. Co a kdy objevovat na italské Sardinii

2. května 2024

Premium Evropský Karibik. To označení si italský ostrov plně zaslouží. Najdete tu identicky průzračné moře...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...