náhledy
Pro pokročilost stavebního provedení, odvážnou architekturu a stáří, které zahladilo vzpomínky na jejich skutečné tvůrce, si pověrčiví lidé jejich vznik spojovali s mocnostmi pekel. Kamenné oblouky tzv. ďáblových mostů najdeme po celé Evropě. S většinou z nich se pojí nějaká čertovská legenda. Patří mezi ně i most v albánském Benje. Blízké termální a sirné prameny tomu napomohly.
Autor: Profimedia.cz
Pont du Diable ve francouzském Céretu překlenuje od roku 1341 řeku Tech jediným obloukem o délce 45 metrů. Podle pověsti si měl stavitel – čert – vzít duši prvního člověka, který po něm přejde.
Autor: Profimedia.cz
Stavba Pont Valentré na řece Lot se protáhla na 70 let. Dílo s šesti gotickými oblouky měl dohotovit ďábel za slib upsané duše. Stavitel se peklu vysmekl, čert nedokázal uhasit žízeň dělníků sítem nabíranou vodou.
Autor: Profimedia.cz
Pont du Diable přes řeku Ariège vznikl ve 13. století. Stavitelem měl být baron Saint-Paul, který jej měl pod hrozbou oprátky dohotovit do měsíce. Stihl to, a legenda o spojení s mocnostmi Pekel byla na světě.
Autor: Profimedia.cz
Na počátku soutěsky Hérault, v místě zvaném Černá propast, se nachází další slavný Pont du Diable. Románský most, dostavěný v roce 1031, se má zhroutit pod šejdíři a nepoctivci.
Autor: Profimedia.cz
Desetimetrový klenutý oblouk nad 17 metrů hlubokou soutěskou řeky Ardeche vystavěli u Thueyts Římané někdy ve 3. století našeho letopočtu. Místní jej ve středověku připisovali peklu, báli se přes něj chodit.
Autor: Profimedia.cz
Z celkem 49 ďáblových mostů, které bychom napočítali ve Francii, je z žulových kvádrů vystavěný Pont Krac'h nejskromnější. Ale také nejstarší. Vystavět ho měli Galové, ještě v minulém letopočtu. Dost možná však kameny do řeky Aber Wrac'h navršili rarachové.
Autor: Profimedia.cz
Německý Rakotzbrücke u vesnice Kromlau je považován za ďábelské dílo jen kvůli svému strašidelnému vzhledu, jinak je oblouková stavba z čedičových pilířů poměrně novodobým dílem. Vznikla k roku 1875.
Autor: Profimedia.cz
S 307 metry délky a 16 oblouky je starý most v Regensburgu jedním z nejpozoruhodnějších na Dunaji. Dokončen byl v roce 1146, a prsty v tom měli mít opět čerti. Bavili se tím, že tu místo daně za průjezd lámali kola vozům.
Autor: Profimedia.cz
Kdy přesně vznikl třináctimetrový oblouk Ponte da Mizarela nad řekou Rabagaou, si místní nevybavují. Dřív odtud portugalští mladíci skoky do vody dokazovali, že se nebojí ani pekla.
Autor: Profimedia.cz
Pont del Diable v Tarragoně sem vlastně patří omylem. Není totiž mostem, ale římským akvaduktem. Překonat jeho délku 249 metrů sice šlo, ale chtělo to čertovskou odvahu.
Autor: Profimedia.cz
I Švýcaři se prý paktovali s čerty. Za dostavění mostu nad řekou Ruess si prý roku 1230 vyžádal ďábel duši prvního tvora, který jej použije. Vesničané ovšem na Teufelsbrucke vyhnali kozu.
Autor: Profimedia.cz
Ani to, že leží na poutní stezce, nebránilo mostu mezi italskými městy Borgo a Mozzano získat pověst ďábelského spojení. Ve skutečnosti byl Ponte del Diavolo vystavěn na pokyn Matildy Toskánské roku 1080.
Autor: Profimedia.cz
Most Hrbáčů, případně též Starý ďáblův most. Římany vystavěný most si začali místní spojovat s čerty až poté, co jej ve 12. století poškodily povodně a ubraly mu na přímosti. Prý si peklo chtělo vzít most nazpět.
Autor: Profimedia.cz
Dvacetimetrová délka oblouku a třicetimetrová propast pod ním činí Etrusky vystavěný most v italském Viterbu unikátem. Pozdější legendy mu přičetly bezhlavého jezdce, stavitele, jenž se pokusil ujet ďáblu.
Autor: Profimedia.cz
Hlavní oblouk Ponte del Diablo nad řekou Llobregat má úctyhodných 37 metrů. Španělé nevěřili, že jej jako součást Via Augusta vystavěli Římané.
Autor: Jaume Meneses, Creative Commons
Tříobloukový Dyavolski most je s délkou 56 metrů největší v rumunských Rodopech. I když jej prokazatelně vystavěl mistr Dimitar v roce 1518, lidé se nemohli zbavit dojmu, že mu s tím pomáhalo samo peklo.
Autor: Profimedia.cz