ZANIKLÉ TRATĚ: Vlaky do Větřní překonávaly extrémní sklon a hrotovou úvrať

Seriál
S jubilejním 60. dílem seriálu Zaniklé tratě zamíříme do jižních Čech. Podíváme se na nejstrmější průmyslovou dráhu u nás s oficiálním sklonem 46 promile. Těžké nákladní vlaky musely kvůli náročným podmínkám uprostřed trati úvraťovat. Zamíříme na vlečku z Kájova do papíren Větřní.

Mapa vlečky z Kájova do Větřní

Podnikatel v papírenství Ignác Spiro koupil v roce 1867 Pečkovský mlýn nad Českým Krumlovem u Větřní a vybudoval z něj největší papírnu v Rakousku-Uhersku. Musel ale vymyslet, jak úzkým vltavským údolím dopravovat suroviny a vyvážet hotové výrobky.

Rok poté, co se rozjely vlaky mezi Českými Budějovicemi a Kájovem, tedy v roce 1892, si firma Ignác Spiro a synové požádala o povolení přípravných prací ke stavbě úzkorozchodné vlečky. Nakonec však bylo rozhodnuto postavit vlečku normálněrozchodnou. Překládání nákladu z jednoho rozchodu na druhý by se totiž prodražilo.

Terén byl ovšem velmi náročný, na krátkém úseku vlaky čekalo dvojí prudké stoupání. Uvažovalo se dokonce o stavbě tunelu. Nakonec zřejmě z finančního hlediska zvítězila běžná adhezní železnice, ovšem se sklonem místy až 46 promile.

Původní budova stanice Kájov na dobové pohlednici, GPS: 48.8130189N, 14.2655436E

V sedle nad Kájovem byla vybudována úvraťová stanice. Byl tak zajištěn požadavek, aby lokomotiva do kopce vagony pokaždé sunula. Původní dvoukolejné uspořádání nahradilo v šedesátých letech 20. století kolejí pět.

Vlečka byla zprovozněna v roce 1896. Zprvu vozily náklad až do papírny státní dráhy, později se vagony předávaly už na Úvrati. Koleje ve Větřní byly v roce 1910 zatrolejovány a v továrně jezdily elektrické lokomotivy, a to i na trati o rozchodu 760 mm.

Lokomotivy firmy Spiro a synové na dvoře papírny. Lokomotiva číslo 1 je normálněrozchodná, stroje číslo 2 a 3 jsou úzkorozchodné. GPS: 48.7764533N, 14.3009567E

V 60. letech 20. století byla elektřina nahrazena naftou. Po listopadu 1989 se papírna potýkala s problémy, několikrát utlumovala a opět obnovovala výrobu. Ale finanční problémy se jí nevyhnuly, dnes je firma v insolvenci.

Nákladní doprava na vlečce do Kájova se udržela zhruba až do roku 2010. Od té doby je opuštěná a koleje pohlcuje příroda. Dlouho jsme se rozmýšleli, zda vlečku do Větřní do seriálu Zaniklé tratě zařadit – je nesjízdná, ale víceméně kompletní. Na začátku roku 2022 se k nám dostala informace, že se na vlečce kácí náletové křoviny, a tak jsme raději do terénu vyjeli, kdyby se trať likvidovala definitivně.

Po rekonstrukci v 60. letech 20. století získala stanice Úvrať pět kolejí a byla o několik set metrů prodloužena. GPS: 48.8047839N, 14.2835544E

Vzhůru na úvrať

Naše pátrání začínáme ve stanici Kájov. Je vidět, že po trati dlouhá léta nic nejelo. Čím více se blížíme k úvrati, tím je vlečka opuštěnější. Před stanicí Úvrať potkáváme první světelné návěstidlo a po chvíli zarostlé koleje z Větřní. Budova ústředního stavědla je vybydlená, okna jsou zatlučená. Výhybky jsou už také většinou nefunkční.

Vydáváme se až na konec výtažné koleje, cestou potkáváme kilometrovník s hodnotou 1,9. Je to záhada, jak se k tomuto číslu projektanti dostali. Z Kájova to jsou dva kilometry a 400 metrů, do Větřní tři kilometry.

Při odklízení sněhu z kolejí byly nasazeny i síly z kanceláří. V pozadí je...
Kolejiště uvnitř závodu s původní remízou elektrických lokomotiv. GPS:...

Stejné místo v areálu papíren s odstupem desítek let. Vzadu je vidět původní remíza elektrických lokomotiv

S kamerou jsme se dostali i do areálu papíren. V reportáži vám ukážeme, jaké lokomotivy tam ještě zůstaly, najdeme zbytky úzkorozchodné tratě a od správce vlečky se dozvíme spoustu zajímavostí z dob jejího provozu.

Vlečka z Kájova do papíren ve Větřní se dá považovat za zaniklou trať, vlaky po ní neprojely už řadu let a nevypadá, že se tento stav kdy změní. Nicméně papírny v insolvenci směřují k prodeji a je otázka, co s tratí udělá případný nový majitel.

Srážka nákladních vagonů v papírně Větřní v roce 1927

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Náchod – Kudowa-Zdrój
  • Bošice – Svojšice
  • Dobronín – Polná
  • Praha-Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Chuchelná – Racibórz
  • Opava západ – Pilscz
  • Slavíčský tunel
  • Tunel Litoměřice
  • Čáslav – Močovice
  • Krnov – Głubczyce
  • Brno-Královo Pole - Tišnov

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...