Z výšky připomíná šedivého hada, který se plazí po úbočí kopce. Sedmdesát pět kilometrů dlouhá silnice vedoucí Kašgarskou oblastí přes pohoří Kunlun je složená z divoce řazených zákrut. V některých úsecích překonávají nájezdové rampy zatáček stoupání 11,8 %!
Pokud vezmete v potaz celou délku silnice, vystavěnou a oficiálně zpřístupněnou v roce 2019, napočítáte na ní přes 600 úseků, ve kterých je zapotřebí opravdu výrazně zatočit volantem. Nejpůsobivější částí této cesty nicméně zůstává „výstup“ na Wuguliyate Daban. Pořádný adrenalin tu začíná u 4. kilometrovníku, odkud se z nadmořské výšky 3 250 metrů sérií 68 zákrut postupně propracujete do výšky 4 114 metrů nad mořem.
Vyhráno tím ještě nemáte. Protože až do cíle – městečka Tashkurgan – vás čeká dalších 140 zatáček. Ty už tak hustě za sebou naštěstí řazené nejsou. Přesto vaše řidičské schopnosti otestují, protože v tomto úseku ještě není povrch vozovky zpevněný asfaltem.
Ve svém nejvyšším bodě pak silnice vede ve výšce 4 269 metrů nad mořem, což se silně promítá do jízdních podmínek. Řidiči, kteří cestu neabsolvují z nezbytnosti, ale jen coby turisté kvůli mimořádnému prožitku, by se měli vyvarovat jízdy za deště nebo sněžení. Ty totiž už tak dost enormní náročnost trasy neúměrně zvyšují, a navíc zde hrozí rizika sesuvů půdy.
Silnice – vedená jako okresní pod označením X614 napojená na státní G314 – je v turistických průvodcích přezdívána Pamírská nebeská cesta (Pamir Plateau Skyroad) nebo silnice Wachi (Wachi road). Místní jí však říkají spíš Prastará cesta Panlongu. To proto, že svým průběhem kopíruje původní trasu Hedvábné stezky přes pohoří Kunlun v Sin-ťiangu.
Mohlo by se hoditŘidiče by nemělo překvapit, že na silnici mohou narazit na pomalé traktůrky, dodávky a nadrozměrné náklady, potažmo stáda ovcí nebo rohatého dobytka. Stoupavý úsek totiž sezonně využívají místní pastevci k přehánění zvířat. Alespoň tu získáte čas k tomu, abyste mohli popřemýšlet nad hloubkou citátu z billboardu, kterým úsek krkolomného stoupání začíná: „Prošel jsem všemi zákrutami svého života a od té doby plyne hladce.“ |