Tajemství přehrad: klenbová hráz na řece Vrchlici je český unikát

Dnešní Tajemství přehrad nás zavede do středních Čech, jen pár kilometrů od Kutné Hory. Podíváme se na vodní dílo, které je jediné svého druhu u nás, protože má unikátní klenbovou hráz. Zamíříme na říčku Vrchlici, kde stojí přehrada stejného jména.

Poddolovaná Kutná Hora měla s vodou problémy od nepaměti. Kvůli těžbě stříbra ve městě vysychaly studny, doly ale potřebovaly vody dostatek. Jenže kde ji vzít?

V roce 1493 se proto kutnohorští konšelé domluvili s Janem Smíškem z Vrchovišť na využití jeho pramenů u nedalekých Bylan. Osmikilometrovým dřevěným potrubím dovedli vodu až do kašny na dnešním Rejskově náměstí.

Řez hrází vodního díla Vrchlice

Toto řešení sice bylo funkční až do konce devatenáctého století, vody ale bylo v Kutné Hoře stále málo. Začalo se mluvit o stavbě přehrady. Na počátku dvacátého století se plánovala výstavba nejprve zemní sypané, potom i zděné hráze v údolí Vrchlice (Páchu) přímo pod chrámem svaté Barbory. Zůstalo ale jen u záměru.

Teprve po druhé světové válce se věci daly do pohybu. Odborníci pro stavbu nádrže na pitnou vodu vytipovali lokalitu u Dračí skály, několik kilometrů nad Kutnou Horou. V roce 1963 představil inženýr Vojtěch Broža svoji představu hráze. A hned vyvolal pozdvižení – neměla se totiž stavět klasická betonová tížná hráz, ale betonová klenbová. Inspiraci čerpal ve Švýcarsku na přehradě Rossens.

Vzdušní líc hráze vodního díla Vrchlice

Stavbu klenbové hráze vedla žena

Představte si gotickou klenbu nedalekého chrámu svaté Barbory, která nese hmotnost celé stavby, položte ji na zem a na její vrchol, který směřuje proti proudu, tlačte silou vody. Největší část zatížení se tak přenese do boků údolí.

Slepá mapa: Hledejte největší přehrady v Česku

VD Fláje je jedinou pilířovou přehradou u nás

Klenbový typ přehrady přinášel řadu výhod, především v úspoře materiálu. Hráze se totiž vyznačují štíhlým průřezem. Oproti tížným přehradám je na ty klenbové zapotřebí o padesát až sedmdesát procent méně betonu.

Vlastní stavba začala v roce 1967. Unikátní bylo, že stavbyvedoucí byla žena, inženýrka Alena Převrátilová. Postavila hráz od základové spáry téměř 41 metrů vysokou a v koruně 167 metrů dlouhou, s poloměrem zakřivení 66,5 metru.

Stavba klenbové hráze na přehradě Vrchlice v okrese Kutná Hora. Výstavbu přehrady řídí stavbyvedoucí ing. Alena Převrátilová. (5. září 1969)

Přehrada se skládá ze čtrnácti samostatných betonových bloků. Těleso hráze muselo být nakonec zmonolitněno tlakovým vstřikováním cementového mléka do spár mezi bloky. Do plného provozu bylo vodní dílo Vrchlice uvedeno v roce 1974.

Hráz plná záhad

Vodní dílo slouží pro odběr pitné vody a vstup k němu je přísně zakázán. Náš seriál je tak vlastně jedinou možností, jak se se zajímavou středočeskou přehradou seznámit. V reportáži samozřejmě odpovíme na otázky, které se nad Vrchlicí vznášejí.

Prozradíme vám třeba, k čemu slouží betonový kvádr, který zahrazuje polovinu jednoho z pěti korunových bezpečnostních přelivů. Podíváme se i na záhadné, dnes už zabetonované otvory, které vedou skrz celou hráz. A dozvíte se taky, že původní hradicí tabule spodních výpustí vypadaly jako ze středověku.

Návodní líc VD Vrchlice s pěticí bezpečnostních přelivů

Na rozdíl od minulého dílu z vodního díla Kružberk, kde jsme potkali nespočet strojoven, jsme na Vrchlici natočili jen jednu. Víc jich totiž nemají. V budově pod hrází se potkává potrubí spodních výpustí (700 mm) s potrubím vodárenským (530 mm).

Přímo k přehradě se bohužel nedostanete, za mastnou pokutu to nestojí. Z Kutné Hory se ale můžete vydat proti proudu Vrchlice na romantický výlet. Mimochodem, víte, že právě jméno této říčky vzal za své slavný český spisovatel Emil Jakub Frida? S přáteli se podél ní vydal a byl tak uchvácen jarní scenérií, že si od té doby začal říkat Jaroslav Vrchlický.

Švýcarská matka klenbových přehrad

Stavba klenbové hráze na řece La Sarine začala na jaře 1945 a byla dokončena 17. listopadu 1948. Její celková výška je 83 metrů, v koruně je dlouhá 320 metrů. U paty hráze je síla betonu 28 metrů a v koruně se zužuje na pouhých 5.

Přehrada Rossens ve Švýcarsku

Klenbový typ hráze projektanti zvolili kvůli složitým geologickým podmínkám, jedná se o první přehradu postavenou v molase (usazeninách pískovců, jílovitých břidlic a slepenců), která není příliš stabilní. Navíc díky klenbové koncepci ušetřili v době poválečného nedostatku velké množství betonu. Hlavním účelem této přehrady je výroba elektrické energie

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

ZANIKLÉ TRATĚ: Vlečku do Terezína stavěli vězni ghetta, vozila je na smrt

5. května 2024

Seriál Devětasedmdesátý díl zaniklých tratí se bude věnovat snad jediné dráze u nás, která neměla nikdy...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...