ZANIKLÉ TRATĚ: Úzkokolejka z Ostravy do Bohumína byla na Ostravsku poslední

Seriál
Padesátý pátý díl Zaniklých tratí se zaměří na další z úzkorozchodných drah na Ostravsku. Podíváme se na meziměstskou trať o rozchodu 760 mm, která vydržela v provozu ze všech nejdéle, do října 1973. Zkusíme najít pozůstatky dráhy Slezských zemských drah Ostrava–Bohumín.

Mapa Místní dráhy Ostrava – Bohumín a Městské vlečné dráhy Bohumín

Základem místní dráhy do Bohumína se stala trať mezi Polskou Ostravou a Hrušovem z roku 1904. Vznikla jako úzkorozchodná (760 mm) s parním  a později i elektrickým provozem.

Jakmile tuto trať získala do vlastnictví společnost Slezské zemské dráhy, začalo se budovat prodloužení dráhy až do Nového Bohumína k nádraží Dráhy císaře Ferdinanda. Vznikla tak elektrifikovaná trať o délce přes 11 kilometrů. První vlaky se mezi Slezskou Ostravou a Bohumínem rozjely v roce 1914.

Zatímco v Bohumíně byla konečná stanice neměnná, v Ostravě se několikrát měnila. V roce 1917 po výstavbě nového Říšského mostu (dnes mostu Miloše Sýkory) dráha dorazila do Moravské Ostravy. V tehdejší Těšínské ulici fungoval vůbec první přestupní terminál mezi úzkorozchodnou a normálně rozchodnou elektrickou dráhou.

Současně s tratí přes ostravské Masarykovo náměstí vzniklo v roce 1950 na Smetanově náměstí nové společné kolejiště úzkorozchodných drah, kde byly ukončeny linky z Karviné, Bohumína a Michálkovic. V levé části snímku souprava linky číslo 13 do Bohumína, vpravo tramvaj T1 na lince číslo 9 do Poruby.
GPS: 49.8331233N, 18.2908400E

V roce 1950 se však konečná stanice opět stěhovala. Do roku 1960 vozy z Bohumína zajížděly až k divadlu Zdeňka Nejedlého, dnes Antonína Dvořáka. Tam se potkávaly i se spoji Místní dráhy Ostrava–Karviná (Zaniklé tratě o ní najdete zde). Jenže v té době už bylo rozhodnuto o konci úzkokolejných drah na Ostravsku.

Trať se směrem od Ostravy postupně zkracovala směrem ke Hrušovu. Prvního října roku 1973 po ní vlaky vyjely do Bohumína naposledy. Dráha mezi Ostravou a Bohumínem o rozchodu 760 mm zanikla na Ostravsku jako poslední.

V neděli 30. října 1973 se před výpravnou v Novém Bohumíně konalo slavnostní...
Ještě před definitivním ukončením provozu začalo v bohumínské vozovně šrotování...

30. září 1973 se bohumínští rozloučili s tramvajemi, o pár dní později už byly některé vozy šrotovány

Tramvaj nebo vlak?

I když dráha hlavně svými vozy připomíná tramvaj, trať byla postavena jako typická místní dráha, což také dokazuje koncesní listina Slezských zemských drah z roku 1915. Soupravy se v té době stavěly stejnou technologií, a proto vlastně nejde rozeznat, jestli jde ještě o tramvaj, nebo už vlak.

Při natáčení reportáže jsme prozkoumali v podstatě celou 11kilometrovou trať z Ostravy až do Bohumína. Ukážeme vám speciální výztuhy mostu Miloše Sýkory, díky kterým přes něj mohly vozy elektrické dráhy přejíždět.

Přes most Miloše Sýkory (Říšský most) vedla trať do Bohumína v letech 1917 až 1960 GPS: 49.8374608N, 18.2962872E

Podíváme se taky na jedinou dochovanou nádražní budovu, která pamatuje ještě původní dráhu Polská Ostrava – Hrušov. Daleko víc památek však objevíme až na periférii, třeba základy čekárny a jediný kompletní most.

Nejvíce nás asi překvapily neobvyklé kilometrovníky zasazené přímo do obrubníků v bohumínských ulicích. Podívali jsme se samozřejmě i na místo před bohumínským nádražím, kde trať z Ostravy končila.     

Původní kilometrovník místní dráhy Ostrava – Bohumín v obrubníku třídy Edvarda Beneše GPS: 49.9033714N, 18.3527744E

Jako bonus nakonec zajdeme i na bohumínskou městskou vlečnou dráhu mezi nádražím a Starým Bohumínem. Ta sice původně s dráhou z Ostravy nesouvisela, protože vznikla dávno před ní, v roce 1949 po převzetí úzkokolejných tratí ostravským dopravním podnikem k s ní však byla spojena. 

Podíváme se, jak dnes vypadá původní bohumínská výtopna, a zjistíme, kde vlastně spoje od nádraží historicky končily. Ostravsko je stále nevyčerpanou studnicí zaniklých tratí, určitě se tam ještě někdy vrátíme. 

Vlaky na kolejích

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Brno hlavní nádraží – Královo Pole
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Vlečka Kájov – Větřní
  • Hranice v Čechách – Adorf
  • Nové Údolí – Haidmühle
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Vidnava–Nysa
  • Náchod – Kudowa-Zdrój
  • Praha Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Chuchelná – Racibórz
  • Opava západ – Pilscz
  • Slavíčský tunel
  • Tunel Litoměřice

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  19.4 14:15

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  19.4 14:15

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Španělské Stonehenge zpřístupnily klimatické změny. Je vítanou atrakcí

19. dubna 2024

Epizody vražedného sucha se do dění v Evropě nezapisují jen negativy. Vlna veder v roce 2022...

To nejlepší z Itálie. Florencie ohromí nejen originály starých mistrů

19. dubna 2024

Ve zvlněné krajině Toskánska leží kolébka renesance, která kdysi bývala jedním z nejvýznamnějších...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...