Zaniklé tratě
Sledovat další díly na iDNES.tvZákladem místní dráhy do Bohumína se stala trať mezi Polskou Ostravou a Hrušovem z roku 1904. Vznikla jako úzkorozchodná (760 mm) s parním a později i elektrickým provozem.
Jakmile tuto trať získala do vlastnictví společnost Slezské zemské dráhy, začalo se budovat prodloužení dráhy až do Nového Bohumína k nádraží Dráhy císaře Ferdinanda. Vznikla tak elektrifikovaná trať o délce přes 11 kilometrů. První vlaky se mezi Slezskou Ostravou a Bohumínem rozjely v roce 1914.
Zatímco v Bohumíně byla konečná stanice neměnná, v Ostravě se několikrát měnila. V roce 1917 po výstavbě nového Říšského mostu (dnes mostu Miloše Sýkory) dráha dorazila do Moravské Ostravy. V tehdejší Těšínské ulici fungoval vůbec první přestupní terminál mezi úzkorozchodnou a normálně rozchodnou elektrickou dráhou.
V roce 1950 se však konečná stanice opět stěhovala. Do roku 1960 vozy z Bohumína zajížděly až k divadlu Zdeňka Nejedlého, dnes Antonína Dvořáka. Tam se potkávaly i se spoji Místní dráhy Ostrava–Karviná (Zaniklé tratě o ní najdete zde). Jenže v té době už bylo rozhodnuto o konci úzkokolejných drah na Ostravsku.
Trať se směrem od Ostravy postupně zkracovala směrem ke Hrušovu. Prvního října roku 1973 po ní vlaky vyjely do Bohumína naposledy. Dráha mezi Ostravou a Bohumínem o rozchodu 760 mm zanikla na Ostravsku jako poslední.
30. září 1973 se bohumínští rozloučili s tramvajemi, o pár dní později už byly některé vozy šrotovány
Tramvaj nebo vlak?
I když dráha hlavně svými vozy připomíná tramvaj, trať byla postavena jako typická místní dráha, což také dokazuje koncesní listina Slezských zemských drah z roku 1915. Soupravy se v té době stavěly stejnou technologií, a proto vlastně nejde rozeznat, jestli jde ještě o tramvaj, nebo už vlak.
Při natáčení reportáže jsme prozkoumali v podstatě celou 11kilometrovou trať z Ostravy až do Bohumína. Ukážeme vám speciální výztuhy mostu Miloše Sýkory, díky kterým přes něj mohly vozy elektrické dráhy přejíždět.
Podíváme se taky na jedinou dochovanou nádražní budovu, která pamatuje ještě původní dráhu Polská Ostrava – Hrušov. Daleko víc památek však objevíme až na periférii, třeba základy čekárny a jediný kompletní most.
Nejvíce nás asi překvapily neobvyklé kilometrovníky zasazené přímo do obrubníků v bohumínských ulicích. Podívali jsme se samozřejmě i na místo před bohumínským nádražím, kde trať z Ostravy končila.
Jako bonus nakonec zajdeme i na bohumínskou městskou vlečnou dráhu mezi nádražím a Starým Bohumínem. Ta sice původně s dráhou z Ostravy nesouvisela, protože vznikla dávno před ní, v roce 1949 po převzetí úzkokolejných tratí ostravským dopravním podnikem k s ní však byla spojena.
Podíváme se, jak dnes vypadá původní bohumínská výtopna, a zjistíme, kde vlastně spoje od nádraží historicky končily. Ostravsko je stále nevyčerpanou studnicí zaniklých tratí, určitě se tam ještě někdy vrátíme.
Pomozte nám se Zaniklými tratěmiMáte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:
Náš mail je zanikletrate@idnes.cz |