Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škola karavaningu: Na auto se nevymlouvej, svět objedeš i křápem

„Pořádný expediční speciál, čtyřkolku. S tím se dostaneš všude. Až si takový pořídím, taky vyrazím do světa.” Tak zní věta, která ohraničuje začátek a rovnou i konec cestovatelských ambicí mnoha lidí, kteří mají dojem, že se zkrátka nedá vyjet normálním autem. Že hned za slovenskou hranicí všichni řídí upravené speciály, aby se taky někam dostali, nezapadli u toho a neumřeli. Ale tak to fakt není.
Amálka. Cestovatelský projekt Avio využíval letitý obytňák na podvozku Avia....

Amálka. Cestovatelský projekt Avio využíval letitý obytňák na podvozku Avia. Amálka z roku 1974 dojela až do Mongolska a její pouť skončila v Jižní Americe. | foto: Jan Bordovský

Když se trochu ponoříte do historie cestování napříč kontinenty, zjistíte, že auta, která takové trasy absolvovala, byly vlastně docela křápy. Taky stály pár korun, takže o to víc peněz pak zbylo na cestu. A hlavně, nemuseli jste si stavět vzdušné zámky a čekat na to „až“. Jeden den jste koupili, druhý mohli vyrazit.

Příklady táhnou

Zikmund s Hanzelkou projeli Afriku v sériovém osobáku se zadním náhonem (více čtěte zde). A už v roce 1931 se tam vydal sochař Václav Foit s Tatrou 12 (více čtěte tady), aby cestu až do Kapského města absolvoval o deset let později znovu s manželkou v malé Hadimršce. V roce 2008 jeli na cestu kolem světa kluci z Olomouce v Julince, staré Škodě 1000 MB (více zde). 

Láďa s Katkou Bezděkovi objeli v letech 2014–2016 zeměkouli v rámci svého výletu Big Trip v sériové Škodě Octavia (čtěte tady). A planetu kolem dokola si dali v roce 2017 také dva kluci se čtyřicetiletým žigulíkem za patnáct tisíc. Že není problém projet Mongolsko a Jižní Ameriku starou avií nebo kam všude se dostali s žigulíky kluci z party Lada svetom, netřeba zmiňovat, stejně jako „žlutý cirkus“ Dana Přibáně, který na své první cesty vyrazil se stejným poselstvím: Nevymlouvej se, a jeď (více čtěte zde). Podobných příkladů bychom našli stovky, možná tisíce.

Karavana s průvodcem

Jestli tíhnete ke klasickým obytňákům, vygooglete si jméno Konstantin Abert. Ten je v Německu cestovatelskou legendou pořádající průvodcované zájezdy pro finančně zajištěné seniory s hromadou volného času, kteří se ve vlastních obytných autech mohou vydat kamkoli po světě. Žádné speciální úpravy ani offroady samozřejmě nejsou potřeba.

Ideální vůz na cesty

Staré naftové mercedesy s nesmrtelnými motory, toyoty, bývalá hasičská auta či sanitky – u opravdových cestovatelů se často setkáte s jednoduchými vozy starými desítky let. Pohon všech kol zdaleka není nutností. Základem je co nejjednodušší technika, motor schopný poradit si s horším palivem a také dostupnost náhradních dílů po celém světě. I když i na tu nejzapadlejší benzinku si dnes můžete nechat zaslat z domova balík s potřebnými součástkami. V odlehlých zemích je mnoho zručných autodílen a většina problémů se dá po cestě vyřešit. Přesto buďte připraveni auto v nejhorším obětovat.

Zažitá představa, že s pořádným autem se dostanete tam, kam ostatní ne, totiž platí jen omezeně. Na cestě kolem světa dáváte hlavně pozor, abyste své vytuněné expediční auto neutopili v bahně, aby vám ho neukradli nebo aby se nerozbilo. V Africe si určitě uděláte pár fotek na dunách, ale na větší blbosti vás rychle přejde chuť. 

Pokud tedy nepatříte mezi hrstku vyvolených, kteří opravdu vědí, co dělají, a mají zkušenosti i výbavu na to, se ze šlamastyky sami dostat, případně jsou smíření s tím, že drahé auto na místě nechají nebo cestu ukončí. Tak ale příležitostní cestovatelé nastavení nebývají. Přitom platí, že čím větší a těžší auto, tím dražší cestovní náklady, náročnější vyprošťování i složitější servis v odlehlých místech.

Pročekaná šance

Postavit si vlastní expediční speciál a vyrazit s ním někam daleko je snem mnoha cestovatelsky naladěných chlapů, a já bych nebyl výjimkou. Dost často to však skončí u mnoha promarněných let. A když se auto přeci jen podaří dokončit, vrcholem cestovatelských snah je jeden výlet do rumunských hor. Takže, pokud vás to táhne do světa, nevymlouvejte se a nečekejte na lepší výbavu. Vezměte, co máte, a jeďte. Budete příjemně překvapeni.

Jan Bordovský

O autorovi

Vydavatel cestovatelského webu CamperLIFE.cz (www.camperlife.cz ) a propagátor obytných aut. Zajímá se o technické aspekty karavanů. Je majitelem krásného historického kousku Volkswagen T2.

Partnerem rubriky je online půjčovna obytných aut Campiri.

Autoři:
  • Nejčtenější

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

Autofotka: Slepice a puky patří k sobě. Podporu svátku hokeje „zavinil“ favorit

19. května 2024

Statistiky jsou v souvislosti s Mistrovstvím světa v hokeji hojně propíranou záležitostí. Kdo...

Policie prohledala pobočky Goodyearu v EU kvůli smrtícím pneumatikám

19. května 2024

Policie prohledala tento týden dva evropské závody a evropskou centrálu amerického výrobce...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...