Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cyklotrasa spojí Pardubický a Jihomoravský kraj, kola odvede ze silnice I/43

  9:19
Dálková cyklotrasa spojující Českou Třebovou, Svitavy a Brno s napojením na Vídeň má naději na dostavbu. Na hranicích Pardubického a Jihomoravského kraje by měl už v příštím roce zmizet poslední neprůjezdný úsek.
Podél řeky Svitavy je na pomezí Pardubického a Jihomoravského kraje jedinou...

Podél řeky Svitavy je na pomezí Pardubického a Jihomoravského kraje jedinou sjízdnou trasou pro cyklisty přetížený silniční tah na Brno. Úsek mezi Rozhraním a Letovicemi patří k těm nejméně bezpečným. | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

Cyklotrasa, která začíná u dopravního terminálu v České Třebové, překonává Svitavskou pahorkatinu a v příjemném klesání vede přes obce v údolí řeky Svitavy, do Brna však zatím cyklisty nedovede. Ačkoli je v délce 46 kilometrů plně vyznačena, na hranicích Pardubického a Jihomoravského kraje končí, aby dál pokračovala až v nedalekých Letovicích. Jedinou alternativou se v obci Skrchov stává tranzitní silnice I/43.

Cyklotrasa Svitava začíná v České Třebové a momentálně končí ve Stvolové. Po napojení na síť cyklistických stezek na jižní Moravě stačí vystavět velmi krátký úsek do Letovic.

Politici o podobě propojení v úzkém a neprostupném údolí u Letovic, kterým vede hlavní tah na Brno, protéká jím řeka Svitava a vede i hlavní železniční koridor, mluví skoro deset let.

Za tu dobu sice proběhlo několik koordinačních schůzek, avšak častá obměna politické garnitury jak na jihomoravském hejtmanství, tak na radnici v Letovicích poslala plány k ledu. Teď znovu ožily. 

Cyklotrasa Svitava 24, která se napojuje na mezinárodní trasu propojující Baltské a Jaderské moře, byla hlavním tématem jednání pardubického a jihomoravského hejtmana a starostů měst Svitavy a Letovice, kteří mají na propojení regionů podél řeky Svitavy enormní zájem.

„Cyklotrase jsme se v minulosti věnovali jak na území města Svitavy, tak až k hranicím Pardubického kraje, kde došlo k jejímu vyznačení a v některých úsecích i k pokládce nových povrchů,“ řekl svitavský starosta David Šimek. Podle jeho vyjádření s letovickým starostou dospěli k dohodě o tom, že nastal čas projekt znovu oživit a pojmout jej jako prioritu.

Ve hře jsou dvě varianty. Jedna rychlejší, zato méně pohodlná, druhá vhodnější, ovšem její příprava je na roky. Spočívá v propojení Skrchova a Letovic podél řeky Svitavy a železničního koridoru.

„Připravovaný záměr totiž vyžaduje revitalizaci toku řeky Svitavy do původního koryta a také jednání se Správou železnic, protože cyklostezka bude zasahovat do ochranného pásma hlavního železničního koridoru, což však není neobvyklé ani v našem kraji, protože cyklostezky v minulosti podél železničních tratí vznikaly,“ řekl hejtman Martin Netolický, který společně se svým jihomoravským protějškem Janem Grolichem přislíbil projednání problematiky se Správou železnic.

Realistická varianta zahrnuje prudké stoupání

Jako daleko realističtější a rychlejší se jeví zbudování zcela nové cesty ze Skrchova do Meziříčka, která sice nebude delší, ale cyklisty na ní bude čekat strmé stoupání. Na druhou stranu na ni má město stavební povolení.

„Pro nás je teď stěžejní, zda budeme úspěšnými žadateli o dotaci. V cenách před krizí je vyprojektovaná v hodnotě osmi milionů korun. Je to částka zvládnutelná, ale takovýto nadregionální projekt nechceme platit jen ze svého. Půjde o zcela novou asfaltovou cestu s několika výhybnami v délce zhruba jednoho kilometru, po které kromě cyklistů budou moci jet i autem do práce starousedlíci ze Skrchova nebo Meziříčka,“ řekl starosta Letovic Petr Novotný k cestě, jejíž stavba by mohla být zahájena napřesrok.

Vzdát se Letovice nechtějí ani pohodlnější cyklostezky podél Svitavy.

„Víme, že jde o běh na dlouhou trať. Není jiná možnost než jít přes pozemky Správy železnic nebo Povodí Moravy. V cestě stojí řada věcí, teď je otázkou, zda budou řešitelné. Stezkou bychom zasahovali například do ochranného pásma železnice a podobně. Studie nám ukazuje, že řešitelné to technicky je. Teď je otázka, zda to půjde i majetkoprávně,“ dodal Novotný.

Pro cyklisty zatím neprůjezdný úsek mezi Skrchovem a Meziříčkem:

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

Vítr komplikoval dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdily vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr ve středu potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...