Dodávkou po Panamericaně: karanténa všechno změnila, utíkáme z Argentiny

Seriál
Je to jedno z nejzajímavějších míst na světě, sen mnoha cestovatelů. Pro nás je však Ushuaia, město v Ohňové zemi na úplném jihu Argentiny, žalářem. Jsme tu v nesprávný čas, v době koronavirové pandemie, kvůli níž náš road trip po panamerické dálnici dostává nucenou přestávku. Jedeme domů! Ale jak?
Street art v ulicích Buenos Aires

Street art v ulicích Buenos Aires | foto: Archiv Radky Staňkové

Poté, co nás argentinská policie eskortovala do bytu v Ushuaie, nám začalo domácí vězení. Na rozdíl od Česka nebo Norska, kde se lidé mohli celkem volně pohybovat, jsme nesměli vyjít z domu mimo nákupu potravin nebo návštěvu lékárny. Na každé větší křižovatce byly zátarasy a policejní nebo vojenské hlídky.

První dny jsme se doslova neodlepili od počítače. Po tom, co jsme strávili prvních 14 dní karantény ukrytí v lesích nedaleko Ushuaiy, se toho ve světě hodně změnilo. Stále jsme diskutovali o tom, co budeme dělat.

Mnoho cestovatelů, se kterými jsme byli v kontaktu, se vrátilo do Evropy, a jak česká, tak norská ambasáda k tomu své občany také vyzývaly. Když jsme se s nimi spojili a ptali se, jak to máme udělat, když k transportu do Buenos Aires potřebujeme přejet chilské hranice (které se zavřely), nebo přeletět letadlem (letiště bylo uzavřené), tak nám z obou velvyslanectví napsali, že je jim to líto, ale že nám nemohou nijak pomoct.

Cestování „na zadku“

Po několikadenním zkoumání našich možností jsme se vzdali a přijali fakt, že v Ushuaie zřejmě nějakou dobu pobudeme. I kdyby se letiště otevřelo, tak co bychom dělali s naším autem a všemi věcmi? Dodávka je v zemi na 90denní dočasný import, který není možné prodloužit online. Po překročení této doby má Argentina právo vůz zkonfiskovat.

Můj partner Ivar tedy začal pracovat na bakalářce a já se vrhla do upravování fotek. Dny se táhly a oba jsme rychle ztráceli motivaci k jakékoliv činnosti. Každý den jsem na našem dvorku vylezla na židli a přes zeď sledovala, jak postupně žloutnou a červenají stromy na úpatí hor nad městem.

Zapínání Facebooku, kde se na mě valily fotky od lidí z Česka, kteří šli támhle na procházku a tuhle na kolo, ze mě vysávalo energii. Víkend nebo všední den, ráno či večer, čas se slil do čekání na to, až půjdeme spát a budeme si moct odškrtnout další datum.

Takhle jsme si náš čas strávený v Ushuaie nepředstavovali. Těšili jsme se na treky v horách, projížďky na kole a v kánoi. Peníze za nájem také nebyly zanedbatelné a my si spočítali, že pokud se karanténa protáhne na několik měsíců, naše cesta skončí dřív než pořádně začala, protože na bydlení a stravu padnou všechny úspory.

Letiště v Buenos Aires

Pak nám však přišel e-mail z české ambasády s informacemi o dvou repatriačních letech pořádaných španělskou vládou. Po jeho přečtení mi došlo, že tady už vlastně nechci být a čekat, jestli se opatření uvolní, nebo ne. Postupem času jsem začala nenávidět Ushuaiu, Argentinu i celý náš trip. Chtěla jsem domů.

Ne tedy, že bychom nějaký domov měli. Byt jsme před odjezdem prodali a náš celý majetek se smrskl na pár krabic v garáži u Ivarovy mámy. Ale představa léta v Norsku, kde nám nikdo nebude bránit procházce v lesích a na horách, byla o dost lákavější než trávení zimy v domácím vězení v Argentině.

Bye bye, dodávko!

Operace Útěk z Ushuaiy se ukázala být snazší, než jsme předpokládali. Ten samý den, kdy nám ambasáda poslala informace o letech z Buenos Aires, totiž nakrátko otevřeli místní letiště. Co si počneme s naším autem?

Opět jsme měli štěstí v neštěstí. Přes několik známých se nám podařilo dohodnout schůzku na celnici, která otevřela jen kvůli nám. Na celé zařizování jsme měli pouze hodinu času. Jelikož španělsky umíme pár vět, tak se nám za pomoci přítele na telefonu podařilo domluvit, že dodávka může zůstat zaparkovaná v Ushuaie, dokud si ji nebudeme moct znovu vyzvednout.

Byla to spousta stresu, papírování a telefonování, ale nakonec se to povedlo! Sbalili jsme si tedy nejnutnější věci a auto jsme skrze několik policejních kontrol odvezli k jinému známému, který slíbil, že nám je nechá zaparkované u něj před domem.

Cestou taxíkem na letiště jsme projeli tři policejní kontroly, z nichž druhá nás několikrát otočila s tím, že nás pustí až v určitý čas. Na dvou kontrolách bezprostředně před letištěm a následně po přistání v Buenos Aires jsme se museli prokázat pasy, letenkami a papírem z našich ambasád, které nám dovolovaly přesunout se do hlavního města.

Zavřený městský park v Buenos Aires

Od českého velvyslanectví jsme dostali seznam hotelů v Buenos Aires, které jsou i v době pandemie stále otevřené a ubytovávají cizince. Většina z nich byla dalece nad naše finanční možnosti, nebo byla plně zabookovaná.

Zkusili jsme kontaktovat několik pronajímatelů bytů na Airbnb, ale od všech se nám dostalo negativních odpovědí, že vzhledem k současné situaci byty nepronajímají. Nakonec se nám podařilo najít relativně levný hostel v centru města.

Přiletí zázrak z nebe?

Tak jsme byli z konce světa zpátky v civilizaci. Jenže jak se dostat dál do Evropy? Letiště v Buenos Aires bylo uzavřené, komerční lety byly zrušeny a létaly jen repatriační speciály vybraných zemí. Česká republika ani Norsko bohužel žádný neplánovaly, a tak nám nezbývalo než doufat, že se dostaneme na seznam jiných zemí. Ty se však samozřejmě primárně starají o své občany.

První let do Madridu, kterým jsme věřili, že poletíme, nedostal od argentinské vlády povolení. Další, který měl odlétat za týden, byl hned beznadějně plný. Nakonec jsme v Buenos Aires zůstali uvěznění ještě tři týdny.

Po návratu do Norska

Pak se na nás usmálo štěstí v podobě speciálu, který vypravila norská vláda. Letenky sice nebyly z nejlevnějších, ale v dané situaci bychom byli pravděpodobně ochotni zaplatit takřka jakoukoliv částku, jen abychom se mohli vrátit zpět do Norska. Po příletu jsme museli absolvovat ještě poslední, desetidenní karanténu.

Jsme tedy doma, zatím bez trvalého bydlení a práce. Koupili jsme si stařičkého Forda Focuse, se kterým cestujeme po Norsku. Většinu času trávíme v horách, spíme pod stanem a připravujeme turistického průvodce.

Pravda, někdy nám chybí komfort dodávky. Napjatě sledujeme situaci a doufáme, že se do Argentiny budeme moct brzy vrátit a pokračovat v naší plánované cestě dodávkou z Ushuaiy až na Aljašku.

Chvála Toyotě Hiace

Před cestou do Ameriky jsme se rozhodovali, zda si pořizovat auto s náhonem na čtyři kola. Nakonec jsme za něj byli opravdu rádi. Hlavní tahy, včetně známé Carretera Austral, jsou z větší části vyasfaltované, ale jakmile člověk odbočí na menší horské silnice, čeká ho několik
hodin jízdy třicetikilometrovou rychlostí po štěrkové silnici plné děr a výmolů.

Většina místních řidičů jezdí v pickupech od Toyoty, což nás utvrdilo v tom, že jsme zvolili správnou značku. U dalších overlanderů jsme viděli snad všechny typy vozů – od VW hippie autobusů až po několikatunové monster trucky, většinou švýcarských nebo německých značek, které vypadaly, že přežijí apokalypsu.

Co nás zaskočilo, byla síla patagonského větru. Zažili jsme tři noci, kdy jsme se báli, že nám nárazový vítr převrátí dodávku. Nenapadlo by mě, že je to možné, ale kamarádi, se kterými jsme se po cestě seznámili, nám ukazovali fotky převrácených karavanů na parkovišti v Torres del Paine.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...