ZANIKLÉ TRATĚ: Koně a dřevěné koleje. Matka železnic začínala v Čechách

Seriál
V 35. díle Zaniklých tratí se podíváme na pramatku drah na evropské pevnině. Vznikla už v roce 1832, jezdily po ní velmi zvláštní vlaky a na parní provoz byla z větší části přestavěna až po 40 letech existence. Na českém území jsme pátrali po zbytcích koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince.

Trasa koněspřežky na českém území zakreslená do mapy II. vojenského mapování

Kupecké karavany se solí putovaly z Rakouska do Čech už ve středověku. A do té doby se řešilo, jak dostat toto vysoce ceněné zboží do cíle rychleji, levněji a ve větším množství.

Světlo na konci tunelu se objevilo teprve počátkem 19. století. Zakladatel českého vysokého učení technického František Josef Gerstner nejprve odmítl plán vodní cesty, která by byla nesmyslně nákladná, a v roce 1808 navrhl postavit železnou dráhu.

Záměr se podařil prosadit až o několik let později, realizace se ujal Gerstnerův syn František Antonín. Ten také získal v roce 1824 koncesi pro stavbu a provozování železnice mezi Českými Budějovicemi a Lincem, kterou ovšem záhy přepustil C.K. první privilegované železniční společnosti.

Podobná stavba byla u nás velkou neznámou, takže Gerstner vlastně určoval všechny technologie. To se mu stalo osudným, protože budování tratě přes Kerschbaum se výrazně prodražilo. Vedení společnosti Gerstnera v roce 1828  neváhalo vyměnit rakouským inženýrem Mathiasem Schönererem, který plány pozměnil a stavbu zlevnil. Na českém území už bylo v té době téměř hotovo.

První „vlaky“ na trať mezi Budějovicemi a Lincem vyrazily 1. srpna 1832. Jízda trvala 14 hodin, každých 20 kilometrů stály přepřahací stanice, kde se měnili koně. Vozy jezdily po dřevěných kolejnicích, které byly pobité železným pásem.

Koncem 60. let 19. století bylo rozhodnuto o přestavbě celé železnice na parostrojní provoz. Na Českém území inženýři z větší části využili původní stopu koněspřežky. Kvůli větší váze parní lokomotiv však museli původní náspy buď dosypat, nebo postavit úplně znovu, některé úseky s příliš prudkými oblouky byly nahrazeny přímějšími.

Pátrání po 150 letech

Trať mezi Českými Budějovicemi a Lincem ve své původní podobě neexistuje téměř 150 let. Samozřejmě nás zajímalo, jestli se z koněspřežky vůbec něco dochovalo. A byli jsme velmi mile překvapeni.

Zaniklé tratě

Začali jsme v nejsevernějším bodě dráhy, na dvoře hostince U zelené ratolesti v Českých Budějovicích, pokračovali kolem budovy Solního skladu až do areálu někdejšího budějovického koněspřežného nádraží.

Všude nás provázely budovy, které slávu koňky pamatují. Ve strážním domku je například v sezoně otevřená expozice Jihočeského muzea.

Původních strážních domků se ale podél trati dochovalo více. Jeden jsme objevili za Kamenným Újezdem, další pak u Bukovce a jeden téměř utajený u nádraží v Kaplici. O něm prý nevědí ani památkáři. Natočili jsme také dochovanou přepřahací stanici v Holkově.

Až příště pojedete po silnici 1. třídy číslo 3 z Českých Budějovic směrem k hranici, dobře se z auta rozhlížejte. Pokud uvidíte něco, co vypadá jako starý železniční násep, vězte, že to může být pozůstatek koněspřežky.

Koněspřežka mezi Českými Budějovicemi a Linzem vyobrazená v publikaci Geschichte der Eisenbahnen, 1898, str. 103, svazek I/1

Propátrali jsme i poslední kilometry tratě na našem území, natáčeli jsme v místech, kam mohli do roku 1989 jenom pohraničníci, což paradoxně mnohé památky na koněspřežku zachránilo. Uvidíte zbytky několika mostů, včetně toho nejvyššího, trosky posledního českého strážního domku a také několik skalních zářezů. Zkrátka i po 150 letech je stále co objevovat.

Líbí se vám Zaniklé tratě? Chtěli byste nám se seriálem pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Přibyslav – Sázava, Černovice – Líšeň, Hostašovice – Nový Jičín, Hlučín – Petřkovice nebo Ostrava-Svinov – Klimkovice. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...