Alchymie dojezdu. Kapacita baterie elektrokola je jen číslo, záleží na vnějších podmínkách

  5:00 – ADVERTORIAL
Každý, kdo začíná přemýšlet o elektrokole, si položí otázku: A jak daleko se s ním dostanu? Otázka je oprávněná, ale neexistuje na ni zcela jednoznačná odpověď. Elektrokola jsou vlastně hybridní vozidla poháněná souhrou lidských svalů a elektromotoru. A odtud pramení i ony těžkosti v odpovědi na úvodní otázku.
V Česku jsou elektrokola hojně využívána pro cykloturistiku a sport. Člověk s...

V Česku jsou elektrokola hojně využívána pro cykloturistiku a sport. Člověk s nimi snadněji zdolá kopce třeba i v Krkonoších. | foto: Ekolo.cz

Elektrokolo zažívá vítězné tažení světem. I bez zvláštní infrastruktury se poměrně masivně etablovalo na trzích v Evropě, Japonsku a zejména v Číně. Majitelé elektrokol využívají stávající síť běžných elektrických zásuvek, které je možné najít i v těch nejodlehlejších oblastech.

Kdo nenabíjí doma, může vzít nabíječku s sebou a s její pomocí baterii znovu nabít – obvykle za tři až pět hodin – nebo na cestu přibalit náhradní akumulátor. Navíc v roce 2020 odstartovala společnost Sev.en Energy v Česku projekt budování nabíjecích stanic pro elektrokola, zatím v Krušných horách a na Pardubicku. Díky tomu je možné urazit na elektrokole za den i dvě stě a více kilometrů, což posouvá hranice cyklistiky.

ROZHOVOR: Síť nabíjecích stanic zvýší komfort cestování na elektrokole

U dojezdu je třeba rozlišovat mezi maximálním teoretickým dojezdem, jímž někteří výrobci elektrokol uvádějí zákazníky v omyl, a reálným dojezdem, který je definován především váhou jezdce, zvoleným stupněm asistence a profilem trasy. Při testu aktuálních modelů elektrokol německým magazínem ElektroRad provedeném na Šumavě v kontinuálním osmiprocentním stoupání byl dojezd elektrokol s jezdcem o váze sto kilogramů pouze mezi 12 a 20 kilometry.

Dojezd lze dobře vypočítat z kapacity baterie. Udává-li výrobce kapacitu baterie 400 Wh (tedy 11Ah na 36V), bude spotřeba jezdce při jízdě po rovině 3 až 7 Wh/km, avšak při sklonu terénu nad pět procent vzroste na 8 až 15 Wh/km! Dojezd na tuto kapacitu baterie tedy může být 130 kilometrů – anebo pouze 25 kilometrů.

Zatímco tankování u auta je samozřejmostí, nabíjení baterií elektrokol se jejich novým uživatelům často zdá pomalé a obtěžující. Zbytečně: drtivá většina elektrokol v současnosti na jedno nabití snadno dojede více než 40 kilometrů a typické jízdy po městě jsou jen málokdy delší než 20 kilometrů. Ten, kdo využije motor kola k jízdě na větší vzdálenosti, například pro turistiku, pak má tyto možnosti:

1 Vyšší kapacita baterie

Zvýšení kapacity baterie znamená, že člověk není ani na delší trase závislý na energetické infrastruktuře. Nevýhodou je, že vysokokapacitní baterie je obvykle o něco těžší, případně objemnější, čímž se zhoršují jízdní vlastnosti elektrokola. Každý rok dochází k vylepšování článků akumulátorů směrem k jejich vyšší energetické hustotě. V příštích pěti až osmi letech by tak teoreticky mělo být možné ujet s baterií vážící dva kilogramy namísto dnešních zhruba 40 kilometrů při stejném výkonu motoru až například 200 kilometrů. Aktuálně nejvyšší kapacity baterií mají hodnotu 18Ah (630 Wh) a nabízejí reálný dojezd okolo sta kilometrů na jedno nabití.

2 Rychlonabíjení

Akumulátory, které by bylo možné nabíjet kdekoli a velmi rychle, jsou lákavou představou. Za předpokladu, že by bylo možné za pět minut nabít na dojezd deset kilometrů, by člověk mohl ujet 30 kilometrů a akumulátor pak znovu nabít za 15 minut. Tak by získal – pouze s malými přestávkami – prakticky neomezený dojezd. Při existenci celoplošné sítě rychlonabíjecích stanic by mohly být baterie výhodnější, menší a lehčí. Bylo by možné je ještě snáz ukrýt v rámu nebo jinak integrovat do designu kola. Elektrokola by si zachovala svůj charakter jízdních kol, a dostala by se přitom pod 20 kilogramů váhy. Není to nereálné, již dnes lze u některých výrobců elektrokol získat nabíječku o výkonu 5 A, která dokáže baterii z 20 na 70 procent nabít za méně než 45 minut – a rozvoj technologie dál pokračuje.

3 Náhradní výměnná baterie

Výměna baterií předpokládá standardizovanou baterii nebo flotilu stejných vozidel, například u kurýrních služeb. V řadě turistických oblastí je již tato koncepce úspěšně realizována u pronajímaných kol, jejichž baterie je možné vyměňovat v hotelech, restauracích a na dalších místech, kde se turisté koncentrují. U ostrovních řešení v jednom regionu to funguje výborně. Dnešní realita, kdy statisticky téměř každý týden vzniká nový typ baterie pro elektrokola, ukazuje, že minimálně v krátkodobém horizontu není tato myšlenka v obecném měřítku realizovatelná.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

4 Síť Sev.en Energy for Bikers

Energetická společnost Sev.en Energy buduje v Česku síť univerzálních nabíjecích stanic PowerBox.ONE. Propojovací kabely jsou vždy k dispozici na vyžádání u provozovatele. Z každé nabíjecí stanice lze nabíjet až čtyři elektrokola najednou. Zařízení je vybaveno dvěma univerzálními vestavěnými nabíječkami a dvěma specifickými pro pohony Bosch a Shimano, které mají vlastní nabíjecí systémy. Díky tomuto řešení je stanice kompatibilní s více než 90 procenty elektrokol na trhu. Nabíjení v síti Sev.en Energy for Bikers je zcela zdarma. Síť Sev.en Energy for Bikers funguje podél tzv. Krušnohorské magistrály a postupně se rozrůstá i do Pardubického kraje. Do konce prázdnin 2020 by mělo být v provozu na šedesát nabíjecích stanic.

Energie pro vaše elektrokolo

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...