Elektrokola mění ulice Česka. Lidé na ně přesedají nejen kvůli sportu

  7:00 – ADVERTORIAL
V ulicích měst, na stezkách, v horách i na silnicích je člověk potkává stále častěji. Cyklistů na elektrokolech přibývá – a není divu. Lidé při koupi kola mnohdy opouštějí klasiku a pořizují si elektrokola, s nimiž je zdolávání kopců i delších vzdáleností mnohem snadnější. Běžně začínají sloužit i pro cesty do práce nebo třeba na výlety s rodinou. Prodej elektrokol v Česku tak rok od roku roste. Podle prodejců je jejich budoucnost více než růžová a je jen otázkou času, kdy klasická kola převálcují.
Jízda na elektrokole je rychlejší a méně namáhavá. Lidé je proto využívají i k...

Jízda na elektrokole je rychlejší a méně namáhavá. Lidé je proto využívají i k delším výletům třeba i do kopcovitého terénu. | foto: Ekolo.cz

„To, co nyní sledujeme, je vlastně přirozená technologická změna, která před 25 lety nahradila psací stroje počítači, před více než 20 lety stolní telefony těmi mobilními a mechanické fotoaparáty digitální technologií,“ popisuje Jakub Ditrich, zástupce jednoho z největších českých prodejců elektrokol ekolo.cz.

Důvodem boomu elektrokol je podle Ditricha i to, že elektrokolo není jen sportovní pomůckou, jak ho lidé často vnímají, ale především se jedná o dopravní prostředek, který lze využít na silnici i na všemožných stezkách stejně jako jízdní kolo. „V některých zemích už tato technologická změna proběhla. V Nizozemsku, kde se jízdní kolo používá především jako dopravní prostředek a už méně pro cykloturistiku a sport, se jich letos prodává už více než 70 procent s elektropohonem. U nás bude změna pozvolnější, ale osobně tipuji že prodej elektrokol překoná prodej konvenčních mechanických jízdních kol přibližně za tři roky,“ říká Ditrich.

To, že elektrokolo není jen na výlety, je možné vidět i v ulicích měst, kde řada lidí využívá kola pro každodenní dopravu. „Osobně mě velmi těší, že lidé objevují dopravní funkci elektrokol. Na své cestě do práce skrz Prahu dnes přibližně každého čtvrtého člověka potkávám na elektrokole,“ dodává Jakub Ditrich.

Senioři se díky elektrokolům navracejí do kopců i aktivního života

Rychlému rozšíření elektrokol ve světě i v Česku napomohli senioři, jimž elektrokola obecně umožňují udržet se v kondici. Díky elektropohonu se mohou v sedlech kol vrátit i na místa, kam už by si s přibývajícím věkem například netroufli – na Šumavu, do Krušných hor, Beskyd či Krkonoš.

„Pro seniory jsou elektrokola vhodná zejména kvůli snadnějšímu zdolávání kopcovitého terénu, kdy díky elektropohonu nedochází k přetěžování jejich muskuloskeletálního aparátu. Z hlediska kardiovaskulárního systému nemusí člověk překonávat vysoké intenzity zatížení, tedy ty, které jsou spojeny s nedostatkem kyslíku. Pokud je člověk aktivní po celý život a od určitého věku už mu kondice neumožňuje vykonávat sportovní aktivity, na které byl zvyklý, je elektrokolo vhodným nástrojem k udržení aktivního života,“ říká fyzioterapeut Jan Kaška.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Na druhou stranu Kaška upozorňuje, že se s věkem proměňuje schopnost reagovat na nastalé situace. „Dochází ke zpomalování reakcí, které jsou důležitou prevencí pádů. Pokud kolo umožní vyvinout větší rychlosti, než na jakou mohou senioři adekvátně reagovat, může dojít k pádu a úrazu,“ varuje Kaška.

Žádné problémy s parkováním

Elektrokola ovšem rozhodně nejsou doménou jen starších ročníků. Naopak. Nabývají na popularitě i mezi sportovci-bikery, kteří díky nim mohou zdolat větší vzdálenosti i převýšení, rodinami s dětmi, které si rády vyjedou na dlouhé výlety na kole, i mezi těmi, kdo chtějí jezdit do práce na kole, být tam včas a třeba i v suché nepropocené košili.

ROZHOVOR: Síť nabíjecích stanic zvýší komfort cestování na elektrokole

„Zajímavou specifickou skupinou kupujících jsou v současnosti manažeři mezi 30 a 40 lety, kteří dočasně přišli o řidičské oprávnění a hledají formu osobní dopravy. Jak jsem zjistil, hodně z těch, kteří si elektrokolo pořídili jako náhradu automobilu, u něj pak už většinou zůstává,“ uvádí Jakub Ditrich z ekolo.cz.

Výhody elektrokol nejen pro běžnou dopravu jsou proto zřejmé. Na elektrokole je jízda do kopce stejně namáhavá jako jízda po rovině a díky tomu, že při jízdě z kopce neklade motor žádný odpor, je jízda celkově rychlejší a také méně náročná na fyzickou námahu.

Elektrokola stále častěji využívají i manažeři při cestách do práce.

Není to motocykl ani skútr, ale jízdní kolo, takže při jízdě na elektrokole se nemusíte potýkat s dopravními zácpami a není potřeba nechávat ho zamčené na ulici, pokud o něj máte obavy. „Jako takové nevyžaduje ani nošení helmy, ani žádné pojištění či oprávnění k řízení. Samozřejmě je nutné dobře držet balanc pro jízdu na kole. I na elektrokolech jsou přehazovačky a brzdy, které musí jezdec perfektně ovládat,“ poukazuje Jakub Ditrich.

Pomohou po operaci i při snaze shodit nějaké to kilo

O elektrokolech je známo, že člověka mohou dostat dál i výš snadněji a že je můžete denně používat jako běžný dopravní prostředek. Už méně se ale ví, že mohou být využita i jinak – například při rehabilitaci či jako prostředek ke snížení hmotnosti.

Kromě rekonvalescence cyklistů po úrazech pohybového aparátu jsou elektrokola vhodná k rehabilitacím i po dalších operačních zákrocích. „Jsou vhodná například u lidí, kteří se zotavují po operaci totální endoprotézy kolenního kloubu. Po této operaci mnohdy dochází k omezení rozsahu pohybu – a kolo je jedním z prostředků, jak jej obnovit, ovšem až po několika měsících od operace.

Velice vhodné může být zařazení jízdy na elektrokole pro pacienty v pozdních fázích rehabilitačního programu po infarktu myokardu nebo kardiochirurgických operacích. Vždy ovšem po konzultaci s ošetřujícím lékařem a po provedeném zátěžovém testu pro zjištění tréninkové intenzity tepové frekvence, která je pro pacienta bezpečná,“ říká fyzioterapeut Jan Kaška.

Pro mnoho lidí je celkem překvapivá již zmíněná informace, že pravidelná jízda na elektrokole přispívá k redukci hmotnosti daleko výrazněji než jízda na mechanickém kole. Podle Jakuba Ditricha se zvýšená tepová frekvence při jízdě na elektrokole mezi 90 a 100 BPM dávkovaná každý den minimálně hodinu stala pro mnoho lidí alternativou k návštěvě fitness centra či držení diety.

Seniorům pomáhají elektrokola udržet si kondici. Mohou na nich vyrazit na nákup i na výlet, na který by si na klasickém jízdním kole už možná netroufli.

Když kolu „dojde šťáva“, nezoufejte

Popularizaci elektrokol podporuje i fakt, že většinou není problém si ho dobít, když mu jednoduše dojdou baterky. Můžete si s sebou vzít nabíječku (ta ovšem něco váží) – nebo využít některou z nabíjecích stanic, které po republice vznikají. Elektrokola bývají nejčastěji vybavena baterií s kapacitou okolo 500 Wh, což je energie, která vystačí na zhruba dvě až tři hodiny jízdy s využitím elektropohonu. Bez dobíjení tak zvládnete menší výlet i cestu do práce.

Elektrokola jako podpora turistického ruchu a místních podnikatelů

„Lidé se při koupi ptají na dojezd, ale ten nemá cenu uvádět, protože výrazně závisí na hmotnosti jezdce a profilu jeho trasy. Například pro používání elektrokola na cestu do práce a zpět, tedy dejme tomu do 40 kilometrů denně, vyhoví dnes komukoli takřka každé elektrokolo,“ uvádí Jakub Ditrich..

Jakmile má však kolo posloužit na celodenní výlet, je potřeba s sebou vzít nabíječku, která v některých případech může vážit i více než dva kilogramy, klíč od zámku baterie a také doufat, že se najde místo, kde si nabíječku připojíte. Případně je potřeba si nastudovat, zda je někde cestou nabíjecí stanice. Ty můžete od června nově najít například v Ústeckém a Pardubickém kraji, kde skupina Sev.en Energy ve spolupráci s ekolo.cz buduje síť nabíjecích stanic, na nichž si můžete vypůjčit nabíjecí kabel a kolo jednoduše nabít. Většina funkčních stanic je již k dispozici na takzvané Krušnohorské magistrále – a další postupně přibývají.

Energie pro vaše elektrokolo

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Mnohem lepší než Thajsko. Kambodža vás okouzlí vstřícností i památkami

21. března 2024

Kambodža byla loni zvolena asijskou vedoucí kulturní destinací. My jsme si její návštěvu...

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

Láska na druhé sousto. Japonská kuchyně je plná nástrah i úžasných chutí

28. března 2024

Seriál Když jede člověk do Japonska, nevezme si s sebou zásobu paštik, to se rozumí tak nějak samo sebou....

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Výlet do thajského ráje. Některé ostrovy tu většina Čechů ještě neobjevila

27. března 2024

Premium Když se řekne dovolená v Thajsku, většina lidí si představí ruch a vřavu největšího z ostrovů...

Znovuzrozená z popela. Navzdory děsivé minulosti má Varšava co nabídnout

26. března 2024

Premium Kdo se rád toulá křivolakými uličkami s kamennou dlažbou a obdivuje hlavně středověká náměstíčka s...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...