Za loňský rok policie registrovala 5 106 krádeží jízdních kol, nejvíce překvapivě v prosinci (1 122). Počet krádeží však může být mnohonásobně vyšší. Ne všechny případy poškození nahlásí.
Celková výše škody přesáhla hranici 108 milionů Kč. Podle policejních statistik se zdaleka ne všechny případy krádeží kol podaří objasnit. Za loňský rok to bylo pouhých 22 procent.
Češi jsou národem cyklistů a do vybavení investují nemalé částky. Na to reagují i zloději, kteří často využívají propracovaný a důmyslný systém tipařů, stále častěji kradou předem vytipovaná kola a elektrokola, většinou na objednávku. „Průměrnou škodu z pojištění kol a elektrokol evidujeme ve výši 45 000 korun,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Zámek je základ, ale většinou nestačí
I přes vynalézavost zlodějů je podle pojišťoven naprostým základem pro zabezpečení jízdního kola kvalitní zámek. Zloději si už sice umějí poradit s téměř jakýmkoli technickým řešením, zámek však jejich „práci“ o poznání ztíží.
TEST ELEKTROKOL 2019: Rozdíly mezi značkami mizí, před koupí se projeďtePodívejte se výsledky testu nejnovějších modelů elektrokol pro sezonu 2019. Vyzkoušeli jsme krosová, pevná i celoodpružená horská kola. Výrobci nabízejí výkonnější motory a lepší jízdu, dojezd ovšem nenarostl. |
Krádež je zpravidla otázkou několika sekund, a pokud zloděj uvidí, že je na kole kvalitní a dostatečně pevný zámek, může ho to odradit. Jakékoli mechanické omezení, např. sundání sedla, jednoho ráfku nebo vyndání baterie z elektrokola, má také výrazný preventivní účinek.
Oblíbeným cílem zlodějů bývají kola zaparkovaná ve sklepě nebo v domovních chodbách. V tomto případě jsou efektivní například wi-fi kamery s nočním viděním nebo pohybová čidla spojená s akustickým alarmem. Kolo je možné opatřit tzv. DNA a registrovat ho v policejní databázi. Vyplatí se sledovat nabídku pojišťoven, některé pojistky vám pokryjí i škody vzniklé při pádu během jízdy, přepravy, nebo pokud kolo poničí vandalové.