Elektrokola v Alpách budí vášně. Začíná boj o budoucnost cykloturistiky

  11:57
Němci si jen za loňský rok pořídili téměř milion elektrokol. A nic nenasvědčuje tomu, že by tento trend měl upadat. V Alpách se ovšem uživatelé elektrokol setkávají s negativními reakcemi. A začínají se objevovat první návrhy, jak jejich pohyb v horách omezit.
Elektrokola jsou v Alpách tuto sezonu absolutním hitem.

Elektrokola jsou v Alpách tuto sezonu absolutním hitem. | foto: Martin Čapekpro iDNES.cz

Za lehkého vrčení motoru zdraví Robert a Ursula Wernerovi ze sedel svých kol výletníky, které potkávají. Ale v bavorských Alpách není stále větší počet elektrických jízdních kol mnohým po chuti, píše agentura AFP. „První věc, na kterou se dívají, když nás spatří, je naše kolo. Máme motor, a tak nás méně respektují,“ usmívá se Robert Werner.

Tito hoteliéři z Lenggries na jihu Německa vyjedou asi za půl hodinky na Herzogstanf, slavnou bavorskou horu, a překonají tak výškový rozdíl 800 metrů. Na elektrickém jízdním kole cyklista šlape, ale za podpory motoru. Výkonné baterie umožňují snížit námahu a jet rychleji.

Když Wernerovi dojedou na vrchol, naskytne se jim idylický výhled na dvě jezera a desítky hor. „Umožňuje nám to těšit se z hor, i když máme jen málo času,“ říká šestačtyřicetiletý Robert Werner. „Kdybychom jeli na běžném jízdním kole, bylo by to velmi únavné,“ upřesňuje a sleduje krávu, která pozoruje jeho kolo příliš zblízka.

Avšak přítomnost elektrokol v horách vyvolává diskuse. Výletníci obviňují cyklisty na elektrických kolech, že se řítí stezkami plnou rychlostí, aniž by měli zkušenosti s běžnými koly bez motoru. Vzniká tak nebezpečí srážky s pěšími turisty.

K tomu se připojují ekologické problémy. „Elektrická kola umožňují většímu počtu lidí vydávat se na cesty, které se předtím příliš nepoužívaly, a tedy byly chráněné,“ říká Friedl Krönauer, mluvčí ekologické organizace BUND Naturschutz. „Způsobuje to například erozi půdy,“ dodává.

Podle Krönauera, který má ze své kanceláře krásný výhled na nejvyšší německé hory, nebude stačit ani zavedení některých pravidel. „Výstup na horu musí být jaksi zasloužený. Musíte cítit všechny svaly, musíte být vyčerpaní. Kvůli elektrokolům se z výstupu stává rutina,“ říká. Sám jezdí na kole bez motoru.

Přes tuto kritiku je stále více Němců, jako je tomu i v jiných hornatých zemích, kteří usedají na elektrické kolo, aby se vyvezli na vrcholky hor.

Loni Němci koupili 980 000 elektrokol. To je úplná mana pro jejich výrobce, jako jsou Haibike, Cube nebo Prophete, ale i pro výrobce baterií Bosch.

„Průmysl vyrábějící jízdní kola, zejména ta elektrická, je pro Německo mimořádně důležitý,“ říká David Eisenberger, mluvčí německé federace výrobců jízdních kol. 

„Vytváří tisíce přímých pracovních míst, ale i těch nepřímých, například v turistice,“ vysvětluje.

VIDEO: Cyklistů na elektrokolech přibývá i v Krkonoších, delším pobytem národní park zatěžují:

V bavorském městě Lenggries s asi 9 000 obyvateli si Wernerovi před několika měsíci otevřeli půjčovnu jízdních kol hned vedle svého hotelu. „Poptávka je obrovská a klientela rozmanitá. Všichni si to chtějí vyzkoušet,“ říká Robert Werner.

V Lenggries jsou dnes také tři stanice, kde se dá nabíjet baterie kola. „Všude je to vidět, horská města rozšiřují nabídku pro cyklisty,“ raduje se David Eisenberger.

Některé lokality chtějí zavést zóny vyhrazené elektrokolům. „Jak to budou kontrolovat? To je nemožné,“ soudí Robert Werner. „Lépe bude sdílet hory a řídit se přitom několika pravidly soužití. Například pěší turista má vždy přednost před cyklistou,“ říká.

Podobné diskuse probíhaly před několika desetiletími, když hory začala zaplavovat horská kola. „Dnes už si nikdo nestěžuje,“ dodává.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Parní babičkou z Vrchlabí s Krakonošem v zádech

21. dubna 2024

Dnešní Mašinfíra nás zavede na krátkou trať, která vede přímo do krkonošské metropole, do Vrchlabí....

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...