Pohodlná cesta do Manangu. Civilizace ovládla i nedostupný Himálaj

Na střeše světa se staví o sto šest. Ochránci přírody to už dávno zabalili, naopak stavitelé silnic slaví budovatelské úspěchy. Jeden z nejslavnějších treků na světě, jehož zdolání zabralo trekařům tři týdny, nyní zvládnete jen za pár dnů. Až do Manangu vás totiž doveze džíp.
Po staletí sloužila himálajská stezka pouze pěším, teď už sem mohou i auta.

Po staletí sloužila himálajská stezka pouze pěším, teď už sem mohou i auta. | foto: Libor Budinský, pro iDNES.cz

Kolem horského masivu Annapurna vedla po staletí frekventovaná obchodní stezka. Pozvolna stoupala z Besisaharu výš a výš, až dosáhla Manang, největší městečko v oblasti. Poté pokračovala ještě dál, přes sedlo Thorong La do zapomenutého království Horního Mustangu.

V sezóně, tedy hlavně na jaře a na podzim, bývá na této trase poměrně živo, neboť vedle sebe tu šlapou karavany mul, obchodníci s kde čím a hlavně stovky západních trekařů, kterým stezka nabízí fantastické výhledy na panorama osmitisícovek a umožňuje také nakouknout do světa domorodých vesnic. Jenže v posledních letech se tu všechno velmi rychle mění.

Nový druh turistiky

Nepálská vláda se rozhodla, že kolem Annapurny vybuduje silnici, a to rovnou z obou stran himálajského masivu. Nejprve ze západu spojila Pokharu s Jomsonem a posléze i s Muktinathem, načež se pustila do výstavby silnice na východní straně.

Přestože to šlo o poznání pomaleji, stavaři nakonec slavili úspěch, když před dvěma lety dovedli silnici až do Manangu, hlavního centra náhorní plošiny, které stojí ve výšce 3 500 metrů.

A tak zatímco dříve si museli trekaři všechno poctivě „odšlapat“, dnes zvládnou celý trek za dva dny jízdy a tři dny pochodu. Ostatně už mnoho let se obvykle chodí pouze polovina treku – tedy z Besisaharu přes sedlo Throng La do Muktinathu, odkud se pak do Pokhary vracejí džípy.

Místní obyvatelé výstavbu silnice kvitují, neboť jim výrazně usnadní život. Díky nové cestě mohou snadněji navštěvovat své příbuzné, dostanou se rychle k lékaři i na nákupy. Díky dopravě se prý také sníží cena dováženého zboží, především ovoce, které se muselo nosit nahoru na zádech mul, přičemž tato cesta trvala obvykle týden.

Trek kolem masivu Annapurny nabízí fantastické výhledy na himálajské vrcholy.

Přesto se někteří z místních bojí, že „nová“ turistika znevýhodní řadu menších vesnic v dolní části treku ve prospěch Manangu, kam bude stále více turistů jezdit autem. Celá cesta z Besisaharu do Manangu v délce nějakých 90 kilometrů trvá terénním džípem zhruba 12 hodin.

„Mnoho lidí by se rádo do Manangu podívalo, případně by chtěli zdolat sedlo Thorong La, ale nemají tři týdny času, nebo se bojí dlouhého pochodu. Ti všichni mohou využít výrazného zkrácení treku. Přijedou rovnou do Manangu, kde absolvují krátký aklimatizační trek a pak se už vydají na sedlo. Všechno dohromady zvládnou za týden a to je v dnešní uspěchané době velká výhoda,“ vysvětluje průvodce John Smith.

Silnici jistě rádi využijí i turisté, kteří dávají přednost bydlení v jednom hotelu. Z Manangu se mohou vydat na jednodenní treky do okolí, třeba k jezeru Tilicho nebo do údolí NarPhu. A nebo zavítat do úchvatných buddhistických klášterů.

Hrozí horská nemoc?

Zdaleka ne všichni sdílejí názor zkušeného průvodce. Odpůrci nové silnice argumentují tím, že zatímco dřív byl počet návštěvníků rozložen do celé délky treku, teď neúměrně zatíží horské městečko. V Mannagu sice vzniknou nové hotely, ale na spodních částech treku se zase budou zavírat.

V okolí Manangu je možné absolvovat řadu krásných jednodenních treků.

Ve vesničkách kolem Manangu žijí tisíce lidí.

A pravděpodobně poroste také počet turistů, kteří budou mít problémy s horskou nemocí, neboť neprojdou dostatečnou aklimatizací při pozvolném, etapovém stoupání. Přitom jde o poměrně nebezpečnou nemoc a při jejím podcenění hrozí otok mozku či otok plic a následně i smrt. 

Pryč a zase zpátky

V Manangu a jeho okolí žijí Mešangové, malé etnikum s vlastním jazykem, které je po staletí navyklé těžkému životu ve vysokých horách. Vedle kamenitých a málo úrodných políček se místní obyvatelé věnovali také pastevectví jaků a obchodu s tibetskou solí.

Sedlo Thorong La (5 416 metrů) je nejvyšším bodem na treku kolem masivu Annapurny.

Přes jejich neuvěřitelnou houževnatost a odolnost však od poloviny dvacátého století začalo docházet k výraznému vylidňování hor. Především mladí lidé opouštěli vesnice a hledali si nový domov v hlavním městě Káthmándú či v Pokhaře.

Začátkem osmdesátých let začaly do hor proudit západní trekaři, kvůli nimž bylo třeba postavit spoustu hotýlků. Proto se mnoho bohatších Mešangů vrátilo z města zpátky do hor, kde začali podnikat v turistickém ruchu, který je dnes pro celou oblast Annapurny klíčový.

Pořádný výšlap

Klasický trek kolem masivu Annapurny patří mezi nejkrásnější a nejdelší vysokohorské treky světa. Byl otevřen v roce 1977 a od té doby ho absolvovaly tisíce trekařů.

Celková délka treku činí 220 kilometrů, přičemž nejnáročnější je zdolání jednoho z nejvyšších turisticky přístupných sedel na světě – Thorong La, které leží ve výšce téměř 5 416 metrů.

Autor: , pro iDNES.cz

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.5 18:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.5 18:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Očima šotouše: vyberte nejkrásnější fotografii Karkulky nebo Rosničky

3. května 2024  14:33

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme tentokrát...

Český výletník: Když sochy hrají golf. Zkuste si netradiční stezku v Praze

3. května 2024

Golfové hřiště v Praze-Hostivaři je zároveň originální sochařskou galerií a jednou měsíčně nabízí...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...