Všechno tu začalo poměrně pozdě, až na počátku 19. století. Bezvýznamné městečko vzdálené 120 kilometrů od Varšavy bylo vybráno jako budoucí centrum textilního průmyslu a během pár desítek let se proměnilo v polský „Manchester“.
Už v polovině 19. století měla Lodž téměř stejně obyvatel jako tehdejší Praha, kolem malého centra vyrostly obří tovární komplexy a čtvrtě pro dělníky. Vedle průmyslu město proslulo i pestrou skladbou obyvatel, neboť tu vedle sebe žili Poláci, Němci, Židé a Rusové.
A tak vedle sebe vyrostly katolická a protestanská katedrála, pravoslavný chrám nebo synagoga.
Jako polský New York
Právě pestrost industriální, církevní i civilní architektury vytváří unikátní genius loci Lodže a je hlavním trumfem v boji o pořádání prestižní světové výstavy.
Proto si organizátoři výstavy zvolili jako hlavní téma re-invenci, tedy obnovu a využití průmyslových objektů, které už dávno ztratily svůj původní účel.
Nicméně v sobě skrývají velmi silný potenciál, což ostatně dokazuje celosvětová móda a renesance industriálních staveb, od New Yorku až po Hamburk. A právě z tohoto pohledu má Lodž ve svých rukou obrovský poklad.
Všichni do města
Po kolapsu textilního průmyslu v polovině devadesátých let postihla Lodž obrovská nezaměstnanost. Naštěstí nikoho nenapadlo, že by se opuštěné továrny zbouraly a na jejich místě postavila nová zástavba.
„Pořádání světové výstavy nepřinese jen ekonomickou stimulaci Lodži a celému regionu, ale bude také příkladem pro ostatní, jak využít zchátralé či opuštěné části města a znovu je vrátit k životu,“ vysvětluje koordinátor projektu na městské radnici Mateusz Siepa.
„Ve městech žije stále více obyvatel. Podle odhadů OECD už v polovině tohoto století budou žít ve městech dvě třetiny obyvatel planety,“ říká Siepa . Proto je podle něj obnova měst a jejich přizpůsobení potřebám moderního člověka jedním z největších úkolů 21. století.
Místo dělníků umělci
Některé industriální perly jsou už s pomocí dotačních programů Evropské unie nádherně zrekonstruovány. Jako příklad může sloužit komplex továren průmyslového magnáta Izraela Poznanského, jednoho ze dvou nejbohatších mužů v tehdejší Lodži, jenž se proměnil v nákupní centrum Manufaktura, kde vedle obchodů fungují galerie, kina či restaurace.
Naopak z města ve městě, které nechal postavit další bohatý průmyslník Karl Scheibler, je zatím opravena jen část továrních budov. Bloky původních dělnických bytů čekají na rekonstrukci, po níž budou sloužit hlavně umělcům.
Lodž má totiž velmi silný kulturní potenciál, hlavně díky tomu, že zde sídlí prestižní filmová škola, na níž studovala většina slavných polských filmařů - třeba Roman Polanski, Andrzej Wajda či Krzysztof Kieslowski.
Uprostřed města
Centrem výstavního areálu by se měla stát čtvrť kolem nově postaveného vlakového nádraží, které je jednou z prvních vlaštovek moderní architektury ve městě. „Většina realizací Expo v posledních dekádách se soustředila mimo města, což bylo obvykle způsobeno nedostatkem místa v městském centru. My ovšem místo v centru máme, a tak jsme se rozhodli areál pro výstavu vybudovat de facto přímo uprostřed města,“ vysvětluje Mateusz Siepa.
S tím souvisí i další otázka, a sice co bude s pavilony po skončení světové výstavy. Pokud jsou umístěné za městem, jejich využití se hledá jen velmi těžko, naopak v Lodži mají dopředu zajištěno využití 80 procent nově postavených budov a pavilonů.
Architektura, zdraví nebo věda?
Očekává se, že Expo 2022 v Lodži by mohlo navštívit kolem osmi milionů lidí, přičemž zhruba milion z nich by byli cizinci. O tom, zda se světová výstava bude odehrávat poměrně nedaleko od našich hranic, se rozhodne už v polovině listopadu.
A i když je projekt Lodže velmi zajímavý, rozhodně to nemá jednoduché, neboť i její protivníci mají připraveny silné trumfy. Zatímco Lodž se se sloganem City Re:Invented zaměřila na obnovu městského prostoru, projekty konkurence jsou na první pohled poněkud působivější a líbivější. Bloomington v Minnesotě totiž sází na zdraví a wellness, zatímco argentinské Buenos Aires má v plánu zasvětit Expo 2022 vědě, inovacím a kreativitě.