Dánský ostrov Bornholm je rájem cyklistů na zapomenutém kousku Baltu

Průzračný dech severu, blankytné moře, úpravná krajinka a podivné starobylé stavby ve vnitrozemí. Dánský ostrov Bornholm, na dohled od švédského pobřeží, nepatří v českých luzích a hájích zrovna mezi turistické magnety prvního řádu. Projeli jsme ho na kolech a rádi se tam zase vrátíme.
Západní pobřeží Bornholmu je docela členité a cyklostezka kopcovitá.

Západní pobřeží Bornholmu je docela členité a cyklostezka kopcovitá. | foto: Vít Štěpánek, pro iDNES.cz

Divný ostrov leží mezi Německem, Polskem a Švédskem, ovšem patří Dánskému království. Má rozměry zhruba 30 x 20 kilometrů a plochu jen o trochu větší, než zabírá administrativní území české metropole Prahy. Najdeme tu malebné útesy (jaké to překvapení v placatém Dánsku), starobylé kostely a řadu nesnesitelně čistých městeček a vesnic.

Sbohem, křídové útesy

Plujeme už skoro hodinu a od křídových útesů Rujány na jižním obzoru se stále ostře odráží dopolední slunce. Když je konečně začne „pohlcovat“ moře, před přídí se začne objevovat jiný, méně dramatický kus suché země. Balt je zkrátka malé moře. Za tři a půl hodiny přistáváme na Bornholmu.

Před vyplutím jsme ostrov vyhodnotili jako zřejmě nejméně známou a nejhůře dostupnou oblast v akčním rádiu jednodenní cesty z Prahy. Vždyť Sassnitz dělí od české metropole jen 660 kilometrů hladké jízdy po dálnici.

Jenže lodě na Bornholm jezdí spíše sporadicky a plavba samozřejmě není zadarmo, stejně jako živobytí v nepříjemně drahém Dánsku.

Křížem krážem cyklistickým rájem

V přístavu Rønne nejprve zjišťujeme vše potřebné v obřím a výtečně vybaveném informačním centru, položeném hned vedle terminálu, a poté se přesunujeme do nejbližší půjčovny kol. Za chvíli můžeme vyrazit s pomocí nejběžnějšího a nejpřirozenějšího dopravního prostředku, který lze na ostrově použít.

Výhled z pevnosti Hammershus k severu. Úplně v pozadí dokonce prosvítá jižní pobřeží Švédska.

Že má Bornholm výtečnou infrastrukturu pro cykloturistiku, to jsme věděli předem. Že je to cyklistický ráj dovedený v podstatě k dokonalosti, to si ovšem osaháváme až na místě. Úplně celý ostrov je protkaný geniálně vedenými a dobře značenými cyklostezkami a s pomocí mapy se samozřejmě lze pustit kamkoli po místních silničkách a cestách, které spojují zdejší vesnice a osady.

Nelze přitom mluvit o fádnosti. Povrch Borhnolmu je (alespoň na dánské poměry) solidně kopcovitý, západní a severní pobřeží lemují dramatické útesy a centrální část ostrova pokrývá souvislý les. K malebnosti prostředí přispívá i architektura, již typicky skandinávská, s výrazně barevnými cihlovými či dřevěnými domy, na nichž převládají oranžové, červené a žluté tóny.

Běžná ulice ve správním středisku Bornholmu, městečku Rønne. Mrakodrapy tu nečekejte, ulice lemují nízké domky povětšinou z cihel.

Centrální část ostrova je osídlená velmi řídce, samotami nebo malými osadami (na trase Rønne-Pedersker).

Téměř všude tam, kde jedeme po běžné silnici, lze využít cyklopruhů, ale ono je to vlastně jedno. Provoz je nepatrný, a pokud se nějaké auto vyskytne, míjí nás velmi uctivým obloukem. Největší překážkou tak může být počasí. Nejde ani tak o déšť (srážky jsou na Bornholmu celoročně nízké a slunečních hodin během roku o dost více než např. v Praze), ale hlavně o vítr. Ten fouká téměř neustále a ̈i z rovinatých úseků dokáže udělat docela pracnou záležitost.

Na největší pevnost

Jako základnu bereme chatku v kempu na okraji Rønne a vyrážíme na průzkum západního pobřeží. Zprvu jedeme lesnatým, nepříliš členitým prostředím kousek od moře. Pak přichází v osadě Hasle první mimořádná scenérie. Malý přístav, historická udírna a vesnické domky rozházené kolem travnatých plácků vytvářejí krásný celek.

Cestou dál k severu se cyklostezka dostává pod útesy a profil přitvrzuje. Chvíli sice šlapeme přímo podle vody za hučení příboje, skřehotu racků a svistotu větru, ovšem za chvíli se cesta zvedá vzhůru tak prudce, že musíme dokonce tlačit. A pak je to nahoru a dolů a zase znovu. Kdo by to do placatého Dánska řekl.

Členitý úsek nás nakonec přivádí na silnici vedoucí k majestátní pevnosti Hammershus. Vidět je z dálky a není to pohled ledasjaký, je to totiž nejmohutnější pevností stavba v celé Skandinávii. Opevněné sídlo tu vybudovali nejpozději ve 13. století a pevnost byla zřejmě vícekrát svědkem sporů a bojů mezi dánskými panovníky a arcibiskupy ze švédského Lundu.

Pevnost Hammershus „sedí“ na vysokém útesu.

Pláž u Sandvigu

Hammershus stojí těsně nad desítky metrů vysokým kolmým srázem k moři a z vnitrozemí byl chráněn impozantní hradbou, v nejzranitelnějším místě i mohutným příkopem. Kola necháváme stát na parkovišti (dál se s nimi ani v tomto cyklistickém ráji nesmí) a na prohlídku vyrážíme pěšky. Areál pevnosti je volně přístupný a z řady míst se otevírají nádherné pohledy podél pobřeží. Ne náhodou jde o nejlepší vyhlídkové místo ostrova.

Z Hammershusu sjíždíme ještě na severní cíp ostrova do vesnice Sandvig. U nejsevernějšího bodu Bornholmu stojí zdaleka viditelný maják (opět jen pěšky, prosím) a ještě před ním pěkná pláž. Jsou tu dřevěná mola, písek a blankytné moře. Ovšem teplotu vody odhadujeme na nějakých 18 °C. Slaný je Balt tak málo, že po expresním vykoupání a neméně expresním osušení na sobě žádný slaný povlak necítíme.

Srdce ostrova s bachratými kostely

Následující den vyrážíme podél jižního pobřeží a poté na průzkum centrální části ostrova. Sluneční strana Bornholmu není tak členitá jako západ či sever, ale i tak jedeme pěkný kus na terase nad pobřežím. A pak řidítka zalamujeme do vnitrozemí. Geografický střed ostrova dnes pokrývá souvislý lesní komplex, do něhož musíme citelně vystoupat. Dlužno dodat, že „tonáž“ bicyklů z půjčovny je taková, že cítit je i malý kopeček.

Almindingenský les, jak se oblasti říká, je poměrně mladý. Až do začátku 19. století oblast pokrývaly obecní pastviny, ale pak je obehnali plotem a již 200 let tu probíhá lesní hospodářství. V této části Bornholmu není vůbec žádné osídlení, křižují ji pouze dvě silnice a samozřejmě několik cyklostezek.

Okrouhlý kostel v Østerlarsu

Po jedné z nich projíždíme nedaleko nejvyššího bodu ostrova (kóta Rytterknægten se 162 metry patří k nejvyšším v celém Dánsku!) a míříme do osady Østerlars, proslulé starobylým chrámem. Jde o jeden ze čtyř tzv. kruhových či okrouhlých kostelů (dánsky rundkirke), které se na Bornholmu dochovaly.

Ten v Østerlarsu je z nich největší a zřejmě také nejstarší, vybudován byl již kolem roku 1160. Okrouhlé kostely mají charakteristický tvar, kdy k centrální svatyni na kruhovém půdorysu přiléhají předsíně a také opevnění. Kostely totiž ve středověku sloužily také k obraně. Omítnuté jsou bíle, naopak střechy pokrývá tmavý šindel, což vytváří zajímavé kontrasty. V interiérech všech kostelů se dochovaly fragmenty středověkých fresek.

Poslední den nám loď zpět do Německa odplouvá brzy ráno, jedeme tedy na kolech do přístavu a za ostrého ranního slunce podle předchozí dohody necháváme bicykly před uzavřenou půjčovnou. A v klidu odcházíme na trajekt: představa, že by na Bornholmu někdo něco ukradl je totiž asi podobně pošetilá, jako kdyby tam měl zítra spadnout meteorit. O důvod víc se vrátit.

Může se hodit

Doprava na Bornholm - Ze střední Evropy vede jediná rozumná cesta na Bornholm lodním trajektem, který několikrát denně vyplouvá z přístavu Sassnitz na německém ostrově Rügen (Rujána). Pozor, lodě startují z nového přístavu (Fährhafen Sassnitz), vzdáleného sedm kilometrů z centra města. Plavba trvá tři a půl hodiny. Rezervace jsou možné předem např. na www.aferry.com, ale jízdenku lze koupit většinou i na poslední chvíli přímo v přístavu. Na Bornholmu je přístaviště přímo v Rønne, v pěším dosahu z centra. Na ostrově je sice také letiště, ale přistávají tam letadla jediné pravidelné linky, a to z Kodaně.

Informace
Webové stránky http://bornholm.info (též anglicky a německy) obsahují rozsáhlé a přehledně strukturované informace o turistických možnostech na ostrově. Cykloturistice je věnována speciální sekce.

Ceny
Zpáteční lístek na trajekt Sassnitz–Rønne stojí v závislosti na sezoně kolem 35 eur na osobu, děti mají výrazné slevy. Za denní půjčovné bicyklu účtují obvykle 60 dánských korun, na týden kolem 240 dánských korun. Jinak jsou ceny jsou na ostrově nepříjemně vysoké, chatka v kempu přijde na 600–700 dánských korun za noc. V restauracích a obchodech si všimnete, že nominální ceny se liší jen málo od těch v Česku – bohužel však při směnném kurzu 1 DKK = 3,70 CZK.

Autor: , pro iDNES.cz

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Království mechu a červených bran. Fušimi Inari je portálem do japonské pohádky

29. dubna 2024

Kilometry tunelů z červených bran torii, hustý les, v němž vládne mech a divoká prasata, tajuplné...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...