Moře pneumatik mělo zachránit korály. Jak vypadají po 40 letech

Fort Lauderdale na východním pobřeží Floridy patří mezi oblíbené turistické destinace. Nádhernou oblast ale již desítky let ničí více než dva miliony pneumatik volně ležících na mořském dně. V roce 1972 zde chtěli místní rybáři stvořit nový ekosystém, ale jejich pokus skončil děsivým nezdarem.
Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva...

Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva miliony pneumatik. | foto: Profimedia.cz

Jedna z nejoblíbenějších turistických destinací v USA se nachází necelých 40 kilometrů severně od Miami. Průměrná roční teplota zde přesahuje 24 stupňů Celsia a má přes tři sta slunečních dní ročně. V celé oblasti se nachází 561 hotelů, přes deset kilometrů pláží a kdysi bývala hlavní destinací pro jarní prázdniny amerických studentů.

Dnes ji spíše vyhledávají zámožní turisté a také jachtaři. Díky rozsáhlému systému vodních kanálů se městu Fort Lauderdale často přezdívá „americké Benátky“.

Dalo by se říct, že jde o bohem políbené místo, i přesto má ale jednu pořádně velkou vadu na kráse. Na začátku 70.let minulého století se zde totiž odehrál ekologický experiment, který dodnes trápí místní přírodovědce. Na mořském dně tady hnije přes dva miliony pneumatik, které měly vytvořit ráj pro místní faunu a floru. Nepovedlo se.

Dva problémy, jedno řešení

Myšlenka na vytvoření umělého útesu Osborne Reef se datuje do roku 1972, kdy nezisková společnost Broward Artificial Reef Inc., založená místními rybáři, navrhla místním úřadům jednoduchý způsob, jak se zbavit starých pneumatik a zároveň vybudovat na mořském dně zcela nový ekosystém.

Šlo o dobu, kdy recyklace pneumatik ještě neprobíhala. Hromadily se na obrovských skladištích, vznikaly ilegální skládky, které často zachvátil požár. A také se na nich začali vydatně množit moskyti.

Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva...
Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva...

Místní rybáři zároveň hledali způsob, jak do místních vod přilákat více ryb tím, že pro ně na hladkém dně vytvoří umělé úkryty. A pneumatiky se zdály být ideálním řešením. Počítalo se i s následným rozšířením korálových útesů, které by na pneumatikách postupně vznikaly.

A protože projekt schválila i federální vojenská agentura USACE, na moře vyrazilo více než 100 plně naložených lodí. Na mořském dně o rozloze 150 tisíc metrů čtverečních skončilo na dva miliony pneumatik svázaných nylonovou páskou a ocelovými svorkami. Uměle vytvořený „útes“ se nacházel pouhé dva kilometry od pobřeží v hloubce necelých 20 metrů.

Na projektu spolupracovaly také společnosti Goodyear a Rubber company a celý podnik pokřtily shozením zlatě natřené pneumatiky z reklamní vzducholodě přímo na mořské dno.

„Pneumatiky, které znečišťovaly pobřeží, mohly být recyklovány, aby vytvořily útes pro ryby přímo v moři,“ obhajoval projekt ještě v roce 1974 Gregory McIntosh, zaměstnanec firmy BARINC.

Gumová smrt

Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva...

Celý projekt však selhal mnohem dřív, než se nějaký ekosystém vůbec stačil vytvořit. Jako největší problém se nakonec ukázalo svázání pneumatik nylonem a ocelovými svorkami. Protože organizátoři nepodnikli žádné opatření, které by zabránilo zničení těchto materiálů mořskou vodou, svazky pneumatik se postupně rozpadly a volné kusy začaly ničit i to málo z mořského života, co se na nich uchytilo.

Situaci nepřidává ani místní počasí. Díky tropickým bouřím, které nejsou v této oblasti žádnou výjimkou, tak pneumatiky více než 40 let naráží na okolní korálové útesy a při silných hurikánech cestují až na pláže Severní Karolíny. Vysněný podmořský ráj nahradilo obyčejné gumové pohřebiště.

Vysoké náklady

Osbourne Reef není ojedinělým projektem podobného typu, podobné se uskutečnily například v Mexickém zálivu, Austrálii nebo Indonésii. Ani jeden z nich však nesplnil svůj účel. „Nevím o žádném případě, kde by útesy z pneumatik uspěly,“ řekl v roce 2002 Jack Sobel, ředitel organizace The Ocean Conservancy.

Pokusy o vyčištění mořského dna na Floridě začaly až v roce 2002, kdy několik ekologických organizací dokázalo vyzdvihnout z mořského dna řádově tisíce pneumatik. Vážnější pokusy začaly až v roce 2007 za přispění armády Spojených států. Tehdy se potápěčům podařilo dostat na pobřeží 10 tisíc pneumatik, o rok později pak zhruba 44 tisíc pneumatik.

V roce 2009 se počet vylovených pneumatik odhadoval zhruba na 73 tisíc kusů. Většímu vyčištění brání hlavně neuvěřitelně velká rozloha celého projektu a vysoké náklady, které se v současné době odhadují na částku 20-50 dolarů za jediný kus.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

ZANIKLÉ TRATĚ: Vlečku do Terezína stavěli vězni ghetta, vozila je na smrt

5. května 2024

Seriál Devětasedmdesátý díl zaniklých tratí se bude věnovat snad jediné dráze u nás, která neměla nikdy...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

Očima šotouše: vyberte nejkrásnější fotografii Karkulky nebo Rosničky

3. května 2024  14:33

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme tentokrát...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....