Tokio je jedním z nejlidnatějších míst planety, v celé aglomeraci žije kolem 38 milionů obyvatel. Extrémní množství aut i jízdních kol zde představuje velký problém. Proto se designéři předhánějí v nápadech, které pomáhají šetřit místo.
Konstrukční společnost Giken přišla s vynálezem unikátního, jedenáct metrů hlubokého, podzemního parkoviště jízdních kol ve tvaru válce. Na povrchu přitom stojí jen menší, supermoderní designová "budka", zabírající minimum prostoru.
Levná služba pro cyklisty
Zájemce o parkování má předplacenou členskou kartu, za kterou dá měsíčně 1 800 jenů (asi 355 korun). Součástí členského balíčku je i malá visačka s čipem s integrovaným obvodem, kterou si cyklista připevní na přední kolo a která se shoduje s čipem na kartě.
Pak už jen stačí přijít k cykloparkovišti a kolo jednoduše napasovat do speciální drážky. Otevřou se dvířka, kolejnička kolo posune a vpředu mírně nadzvedne, poté zmáčknete knoflík a bicykl zajede sám dovnitř. Tam sjede výtahem, přičemž rotuje a pozadu putuje na volné místo v podzemním úložišti.
Pro představu, jak i pod zemí se šetří místem: cylindrické úložiště má průměr 8,5 metru a hloubku 11,6 metru. Kola jsou přitom úsporně naskládána nad sebou.
Systém, nazvaný Eco cycle, je automatizovaný a celý proces trvá asi 14 sekund. Při vyzvednutí kola pak jen přiložíte kartu ke čtečce, vaše kolo vyjede nahoru a za chvíli se otvírají dvířka a vy můžete nasedat.
Podzemní cykloparkoviště po celé zemi
Jde to i v ČeskuO tom, že parkování kol lze řešit z urbanistického hlediska zajímavě i u nás, svědčí parkovací dům pro kola v Hradci Králové. Sice zabere víc než ten japonský pod zemí, nicméně je plně automatický a pojme 116 kol. Zájemcům slouží od roku 2012. Čtěte: Unikátní parkovací dům za pětikorunu schová kolo před zloději. |
Cykloparkoviště je konstruováno pro všechny typy kol včetně elektrokol nebo kol s nákupním vozíkem, mělo by vážit do 30 kg.
Podzemní parkoviště kol se poprvé objevilo v Tokiu v roce 1998, pět se jich např. nachází u stanice metra Shinagawa ve čtvrti Minato, odkud jsou i snímky. Společnost Giken je však postupně instaluje po celém Japonsku, celkem jich v současné funguje 43 na 16 místech. Náklady na stavbu jedné buňky se pohybují kolem 150 milionů jenů, což je v přepočtu necelých 30 milionů korun.