Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopřejte svým lyžím dokonalý tuning. Tak vypadá profesionální servis

Je to trochu věda, ale s dobrými stroji a vyškolenými odborníky to nakonec vypadá téměř jako hračka. Podívejme se na správný postup při úpravě skluznic a hran sjezdových lyží: nejprve očistit a opravit skluznici, pak ji správně srovnat, zbrousit, udělat strukturu, nabrousit hrany a nakonec lyži napustit parafínem a vyleštit.

Znáte to sami moc dobře. Po několika pobytech na horách už hrany lyže nedrží tak, jak na začátku. Někdy dokonce o kámen ve sněhu poškodíte skluznici. To je vždy nejvyšší čas jít s lyžemi do servisu. Nejsprávnější je ale zajít s nimi na údržbu před každou sezonou.

V pražském servisu firmy Scott máme možnost vidět, jak se dá podrápaná a tupá sjezdová lyže na německých strojích Reichmann znovu "rekonstruovat" tak, že nejen dobře vypadá, ale i jezdí. Výhodou zdejší techniky je, že umožňuje individuální přístup. Lyže po takovém servisu může dokonce být ještě o pár procent lepší, než když vyjede z "kombajnů" běžných velkých půjčoven a servisů.

Čištění, broušení, struktury

 Jak vypadá správný postup? Co se s vaší lyží vlastně bude dít? Řekněme, že dostala na závěr loňské sezony pořádnou "ránu" a je v ní rýha jako hrom. Servisman musí lyži nejprve očistit a odmastit. Jestliže je díra příliš velká, tak se musí vyseknout kousek poškozené skluznice a nalepit tam nový. Když jde o menší poškození nebo třeba šrám, tak se místo pouze zataví speciální páječkou. Lyže se nechá chvíli vychladnout a pak se přebytečná hmota nahrubo strhne železnou škrabkou.

Dále se ručně zbrousí hrany na brusném papíře. Účelem tohoto mezistupně je hlavně strhnout případné šrámy a seky na hranách a také umělou hmotu z bočnic lyže. To proto, aby se nezanášel keramický kotouč, kterým se později dolaďují hrany z boku. Poté se skluznice musí trochu zbrousit na brusném papíru. Když je starší, tak nejdříve na hrubším, potom na jemnějším. Pokud je novější, tak pouze na jemnějším.

Pak se lyže vezme na brusný kámen, kde se hlavně srovná na jedné polovině kamene. Takové srovnání, zbroušení, se může provést podle stavu skluznice třeba i čtyřikrát až pětkrát po sobě. Na druhé polovině kamene se pak udělá struktura, která je do kamene vyrytá diamantem a obtiskne se na lyži. Tenhle delikátní krok se provádí vždy jen jednou. Struktury se dají měnit podle toho, na jaký sníh a na jaký způsob jízdy je lyže určena. Čím novější, jemnější sníh, tím jemnější struktura. Čím starší sníh, tím je struktura hrubší. Třeba závodní lyže mají strukturu velmi jemnou a někdy dokonce jen na části lyže. V dobrém servisu udělají strukturu trochu jemnější - šetrnější.

Jemné ladění: "finiš" hran

Kam se obrátit

Vyplatí se jít do servisu, kde mají dobré stroje a odborníky se zkušenostmi. Dobře servisovat lyže v Praze například umí ještě Harfa Sport na Českomoravské, Ski a Bike Centrum Radotín, Ski servis Prosek, mimo Prahu třeba Skiservis Nedomlel ve Vysokém, SKOL MAX ve Špindlerově Mlýně, Vancl Sport ve Vrchlabí, Trtík Sport v Brně nebo Ski Servis Jaglarz Opava.

A to ještě zdaleka není vše. Profesionální lyžaři vám potvrdí, že skluznice je důležitá, ale alfou a omegou jsou hrany. Lyže po upravě skluznice musí jít do speciální mašiny, kde se provede tzv. "finiš" hran. Nastaví se především úhel z boku, stejný jako ze začátku na brusném papíru, a také úhel podbrusu.

Čím větší lyžařský expert, tím si nastavuje menší úhel z boku. Obvykle se pro většinu lyžařů brousí úhel 88 stupňů. Z boku brousí keramické kotouče. Podbrus zespodu skluznice pak brousí diamantové kotouče buď 0 - 0,5 - 0,75 nebo 1 stupeň. Čím menší podbrus, tím větší expert. Tím víc se ale lyže "zařezávají" a tím méně se na nich dá smykovat. Proto se pro ty, kdo už umí dobře lyžovat, dává podbrus 0,5 stupně, zatímco pro začátečníky 0,75 a na freeride, kdy se jezdí v prašanu a velmi rozdílných podmínkách, 1 stupeň.

V dobrém servisu po zbroušení hran vezmou ještě speciální brusnou "houbu na hrany", kterou mírně ztupí hrany na špičce a patce lyže, aby se tolik nezařezávala.

Voskování na závěr

To nejdůležitější je hotové, ale správný servis takto upravenou lyži ještě nemůže dát z ruky. Na řadu přichází voskovačka. Další stroj, kde se na jednom válci na lyži nanese transparentní parafín, který se pak na druhém válci (silonovém kartáči) rozleští.

Teprve potom je konečně hotovo. Vidět takovou lyži je radost a ještě větší radost je na ní se svézt.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

Očima šotouše: vyberte nejkrásnější fotografii Karkulky nebo Rosničky

3. května 2024  14:33

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme tentokrát...

Český výletník: Když sochy hrají golf. Zkuste si netradiční stezku v Praze

3. května 2024

Golfové hřiště v Praze-Hostivaři je zároveň originální sochařskou galerií a jednou měsíčně nabízí...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...