Zlatá Mamaia, vzpomínáte? Rumunské pobřeží je dnes skanzenem komunismu

Jsou to bizarní scenerie: na široké písečné pláži, lemované blankytně modrým mořem, se potuluje leda tak pár bezprizorních psů. Z vnitrozemské strany se zvedá hradba panelákových hotelů, otřískané budovy plážových diskoték zejí prázdnotou. Rumunské pobřeží na konci či začátku sezony přináší nevšední zážitky.
Široké pláže v Eforii Nord lemují hotely, které nezapřou dobu svého vzniku,

Široké pláže v Eforii Nord lemují hotely, které nezapřou dobu svého vzniku, tedy většinou 60. a 70. léta 20. století. | foto: Vít Štěpánek, pro iDNES.cz

Existuje dost dobrých důvodů, proč se na rumunské pobřeží nepouštět. Z Česka je tam složitá a drahá doprava, infrastruktura se od doby usmoleného komunismu téměř nezměnila, ubytování často nestojí za nic, veřejný prostor je zaneřáděný a budete mít potíž se tu domluvit. Pokud vám jde především o dovolenou u moře, tak ani krásné pláže, čisté moře a docela nízké ceny výše uvedené handicapy nevyváží. Rumunské resorty zkrátka v mezinárodním srovnání s Itálií, Řeckem, ale ani sousedním Bulharskem nemohou obstát.

Přesto radíme, pro tu změnu, zajeďte tam někdy. Nejlépe před začátkem sezony nebo těsně po ní. Dovolenkáři, tedy v drtivé většině domácí Rumuni, zalidňují černomořské pláže v masových počtech jen od konce června do počátku září a po zbytek roku je tu prázdno. Moře obvykle vydrží teplé do půlky října. Garantujeme zážitky, které si budete dlouho pamatovat. A ti dříve narození si možná připomenou doby před rokem 1989, kdy Mamaia, Eforie i Mangalia patřily ke stálicím letních dovolených v rámci "spřátelených" komunistických zemí.

Široké pláže na pozadí komunismu

Ta část rumunského pobřeží Černého moře, kterou lze využít pro plážovou turistiku, není dlouhá, jde o asi 70 kilometrů dlouhý úsek od bulharské hranice směrem na sever. Největší město oblasti, důležitý přístav Constanţa, přechází směrem k severu v plochou kosu, na které vyrostlo největší zdejší letovisko Mamaia s krásnou, sedm kilometrů dlouhou pláží. Jižně od Constanţy pak najdete dva větší resorty, Eforii a Mangalii, a to je skoro všechno.

Rumunské pobřežní resorty zažívaly zlatý věk v 60. až 80. letech 20. století, kdy sem hojně jezdili na rekreaci občané těch komunistických zemí, které neměly teplé moře. Tedy např. obyvatelé Československa, NDR či Polska. Tehdy vyrostly monstrózní socialistické hotely, typ jednoduchých paneláků přesazených z města k moři. Od té doby se tady, na rozdíl od nedalekých přímořských středisek v Bulharsku, skoro nic nezměnilo. Renovovaných nebo nových hotelů a penzionů je poskrovnu, ulice ani pláže zrovna nevynikají čistotou, doplňkové služby jsou minimální. Zkrátka jeden velký skanzen komunismu v zemi, která je dnes politicky svobodná, kde jinde tohle najdete?

Pozor na to! Dostat se na pláž nemusí být snadné.

O toulavé psy není nouze, na rozdíl od divokých smeček z rumunských hor jsou ale tihle neškodní (Eforie Sud).

Pláže nemají sprchy nebo se za ně platí. Vývěsní štít restaurace je tak otřískaný, že název už nelze přečíst. Každou chvíli se vám o nohy otře toulavý pes. Každou druhou chvíli projede po ulici stovkou černý mercedes se řvoucím motorem, kouřovými skly a bukurešťskou značkou: místní mafie vám dává vědět, kdo je tady pánem. Zábradlí u nábřežní promenády je tak rezavé, až se rozpadá, možná 25 let ho nikdo nenatřel. Schody vedoucí dolů na pláž se už rozpadly, musíte jinudy. Můžete mluvit anglicky, německy, rusky, francouzsky či italsky, stejně vám to tady často nebude k ničemu.

Vylidněné pláže v Eforii Nord

Bahno, černé bahno

Když otočíte pohled od moře do vnitrozemí, rychle zjistíte, že krom "folklóru", který se na ulicích rumunských resortů jaksi přirozeně odehrává, tu není v podstatě nic k vidění. Pozůstatky z římských dob v Constanţě jsou tak minimální, že to nestojí za řeč, a kdysi nejvýstavnější budova města, secesní Kasino (Cazinoul), se v současnosti mění ve smutnou ruinu. Při západu slunce to vytváří mrazivý, surrealistický obraz.

Ale přece! Je tu jezero Techirghiol, na dohled z Eforie. Tato laguna má impozantní rozlohu (přes 11 km²), velmi slanou vodu a hlavně v ní rozpadem planktonu vzniká tzv. sapropelové bahno. To má blahodárné účinky zejména na revmatismus, proto ve stejnojmenném městečku u jezera vzniklo velké sanatorium, kam se mnoho Rumunů jezdí léčit. Vy ale zamiřte do "lázní" přímo u vody.

Casino v Constanţě. Možná bude zase jednou takhle vypadat, současný stav je o mnoho horší.

Sprchy v "lázeňském centru" u jezera Techirghiol

Dá to trochu práci najít, nečekejte tu směrovky nebo jinou navigaci. Z Eforie je třeba popojet do Techirghiolu sběrným taxíkem a místní vám pak už ukážou, kudy, ptejte se na lacul, tedy na jezero, jinak vás pošlou do sanatoria. Polorozpadlý betonový komplex "lázní" působí zvenku příšerně zanedbaně a uvnitř to není jiné... ale to bahno! Po zaplacení vstupného vám obsluha doručí otřískaný kbelík plný mazlavé, páchnoucí hmoty, kterou si natřete celé tělo (komplex má část "textilní" a nudistickou, oddělenou pro muže a ženy) a pak na sluníčku vysycháte, dokud se z vás černý povlak nezačne odlupovat. Můžete to zkusit na lehátku, byť najít nějaké, které by bylo funkční, není zrovna snadné.

Až se dosyta vybahníte, skočte do jezera, ale ne hlavou napřed – slanost vody se tu blíží 10 % a utopit se tedy sice nemůžete, zato zbavit se vody z očí jde pak dost těžko. Paralela s Mrtvým mořem je bližší, než by se mohlo zdát. A pak je třeba nastoupit do sprch. To není nic pro slabé povahy, po podlaze leze kdeco a podobnost s kasárnami je víc než zřetelná. Taková je rumunská riviéra!

Může se hodit

  • Jak se tam dostat
    Z Česka je na rumunské pobřeží cesta zarubaná. V letním půlroce sice na letišti u Constanţy občas přistávají linky z Vídně, Mnichova a Milana-Bergama (možný přípoj z Prahy), ale jednodušší je doletět do Bukurešti a zbytek cesty k moři dorazit vlakem či autobusem (asi 3 hodiny). Za přímý spoj ČSA (www.csa.cz) do Bukurešti dáte 5 000 až 6 000 Kč, laciněji to většinou vyjde s přestupem pomocí sítě WizzAiru (www.wizzair.com).
  • Doprava vlakem z Prahy do Bukurešti trvá téměř 24 hodin, přesedá se nejméně jednou, a to v Budapešti, spojení najdete na www.cd.cz. Podobně dlouhá je i cesta autobusem (www.eurolines.cz).
  • Doprava po oblasti
    Podél pobřeží od Constanţy na jih až do Mangalie vede železnice, jízdní řády (též v angličtině) najdete na adrese www.infofer.ro. Jednodušší je ale využít autobusy nebo sběrné taxíky, které jezdí až do pozdního večera, přes den v intervalech kolem 10 minut. Jízdní řády neexistují a jízdné je překvapivě vysoké, např. za cca 15 kilometrů z Constanţy do Eforie zaplatíte 5,50 RON (asi 30 CZK).
  • Informace
    www.romaniatourism.com: Oficiální webové stránky Rumunského úřadu pro cestovní ruch jsou sice stručné, ale psané dobrou angličtinou a postačí pro základní orientaci.
    www.infolitoral.ro: podrobnější popis jednotlivých rumunských přímořských resortech, byť ne vždy aktuální.

Valašsko a Dobrudža versus Transylvánie a Banát: dvě tváře Rumunska
Posoudit hospodářskou úroveň Rumunska šmahem svádí k odsudku: země jako celek ale skutečně patří k nejchudším v Evropě a podle nejužívanějšího ekonomického ukazatele, kterým je hrubý národní produkt na hlavu podle parity kupní síly (GDP/PPP), se potácí ve společnosti zemí jako je Írán nebo Libye. Ve srovnání s Českem jde ani ne o poloviční hodnoty.

V Rumunsku ovšem existují velké regionální rozdíly, v rámci EU jedny z vůbec nejvyšších. Za hospodářsky nejvyspělejší oblast platí tak jako jinde hlavní město Bukurešť, dále následují vnitrozemské oblasti na sever a západ od karpatského oblouku: Banát a Transylvánie. Na konci vnitrorumunského žebříčku se podle metodiky Eurostatu krčí nejzaostalejší severovýchod (část historické Moldávie) a jihovýchod, tedy Valašsko a právě pobřežní oblasti.

Poněkud paradoxně patří tedy turisticky využívané rumunské pobřeží mezi ty chudší části již tak chudého Rumunska. Důvody je asi třeba hledat v odlišném historickém a kulturním zázemí: zejména Transylvánie dodnes nese výrazné stopy středověké německé a maďarské kolonizace, za turecké nadvlády si tyto oblasti vždy uchovaly vysoký stupeň autonomie, později se staly součástí Rakouska-Uherska a jsou prostě blíže Evropě než zaostalejší rumunský východ.

Autor: , pro iDNES.cz

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  29.4 14:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Pláže, rum i vodopády. Mauricius je exotika s dávkou luxusu i dobrodružství

29. dubna 2024

Premium Palírna rumu, kousek od ní vodopád a „sedmibarevná země“, kterou vytvořila nestejnoměrně chladnoucí...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  29.4 14:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Království mechu a červených bran. Fušimi Inari je portálem do japonské pohádky

29. dubna 2024

Kilometry tunelů z červených bran torii, hustý les, v němž vládne mech a divoká prasata, tajuplné...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...