Dvanáctikilometrová trať, které se mezi lidmi říká Polubenka, je velmi strmá. Vlaky tu musí překonat převýšení více než 270 metrů a sklon trati je až 58 promile. Aby lokomotiva kopec vyjela, je mezi kolejnicemi speciální ozubnice, která dříve pomáhala vlakům překonat prudké stoupání.
Do Polska po 65 letechNa železnici mezi Sklářskou Porebou a Harrachovem se doprava zastavila na podzim 1945. V té době to přitom byla jedna z nejmodernějších tratí v zemi. Trať je dlouhá zhruba 14 kilometrů, z toho asi kilometr je na českém území. Projekt obnovy trati za více než 160 milionů korun financovala z podstatné části Evropská unie. |
"Trať byla postavena v letech 1899–1902 jako důležité spojení průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní oblastí Slezska, jejímž významným střediskem bylo město Hirschberg, dnes Jelení Hora," říká Petr Prokeš z Železniční společnosti Tanvald.
30. června 1902 byl provoz z Tanvaldu do Kořenova zahájen. Do Polska se začalo jezdit až o 4 měsíce později, jelikož těsně před dokončením stavby se zřítil pilíř viaduktu přes řeku Jizeru.
Zatímco dopravu ve Slezsku zajišťovaly moderní pruské a později říšskoněmecké elektrické lokomotivy, na naší straně jezdily rakouské ozubnicové lokomotivy řady 404.0 z Floridsdorfu. "Dochovala se do dnešních dní a je umístěna jako exponát Národního technického muzea v Jaroměři," dodává Prokeš.
Zlatá éra zubačky skončila za druhé světové války. Tehdy Němci na trať začali nasazovat i parní lokomotivy bez použití ozubnice a tím došlo k poškození trati. Do tohoto období spadá i největší železniční nehoda v historii trati.
Nehodu v roce 1945 nepřežil strojvedoucí
Pátého srpna 1945 se 125 tun vážící lokomotiva po průjezdu polubenským tunelem se spádem 53 promile převrátila a zřítila se z vysokého náspu. Hazardní jízdu zaplatil životem strojvedoucí, topič stačil ještě vyskočit.
Po válce bylo uzavřeno spojení do Polska, které se podařilo obnovit až po 65 letech. Poslední, kdo se na trati tehdy svezl, byli odsunutí Němci z pohraničí.
"V roce 1961 nahradily zastaralé parní ozubnicové lokomotivy motorové. Ostatní motoráčky se učily jezdit bez ozubnice, jak je tomu dodnes," uvádí další člen Železniční společnosti Tanvald Jaroslav Smištík.
Právě na tuto počest v sobotu vyjedou na koleje historické ozubnicové vlaky. Ty dnes vyjíždějí na trať jen vzácně. "Motorových vlaků s ozubnicí bylo původně osm, dodnes se dochovaly pouze dva," doplňuje Smištík.
Trať prošla v 60. letech minulého století modernizací a fungovala i po revoluci. Mezníkem v novodobé historii se stal rok 1997. Tehdy chtěly České dráhy osobní dopravu na trati zastavit, jelikož byla vysoce ztrátová. Díky odporu veřejnosti a petici, kterou podepsalo více než 25 tisíc lidí, se trať podařilo nakonec zachovat.
Oslavy v KořenověOtevřené Muzeum ozubnicové dráhy 9-17h Odjezd zvláštního ozubnicového vlaku z Tanvaldu do Kořenova 10:30, 13:41 Program na nádraží v Kořenově (jízda na ruční drezíně, historický autobus na Jizerku, jízda koňmo k Polubenskému tunelu, křest knihy o zubačkách, občerstvení) 11-17h Odjezd zvláštního vlaku do Harrachova 11:51, 15:45 Odjezd zvláštního ozubnicového vlaku z Kořenova do Tanvaldu 12:45, 16:45 |