Renovace jednoválcového ležatého stroje, který se může chlubit patentovaným ventilovým rozvodem páry, trvala téměř rok a vyžádala si investici dvou milionů.
Ve své době byl vrcholem techniky vyráběné nejen ve Škodových závodech, ale v celé Evropě.
"O prvních letech služby parního stroje Marx toho moc nevíme. Historické prameny jen ukazují, že od roku 1937 pracoval na pile Kieswetter v Krašovicích na severním Plzeňsku. Sloužil jako záložní stroj, když nebylo dostatek vody na turbíně," říká Martin Holota, který měl renovaci stroje na starosti.
Stroj, jemuž dominuje setrvačníkové kolo o průměru tři metry, měl maximální výkon kolem 150 koňských sil při sto otáčkách za minutu. Potřeboval šest kilogramů páry na výkon jednoho koně a hodinu práce a další kilogramy oleje.
"Strojník musel všechny maznice dolít olejem dvakrát až třikrát za směnu," doplňuje Holota. Píst stroje se maže speciálním válcovým olejem. Tento olej se nepřepaluje a s vodou a párou si zachovává svoje mazací schopnosti.
Parní stroj byl po skočení služby v Krašovicích zakonzervován a téměř 50 let byl bez využití. Poměrně zachovalý vydržel až do roku 1998, kdy ho technici z plzeňské Škodovky převezli do Plzně.
"Dalších 12 let čekal na renovaci. Řada dílů už chyběla a musely se dodělat nové," uvádí Vlastimil Volák, ředitel Techmanie, jediného technického muzea svého typu v regionu. Zaměřuje se na popularizaci vědy a techniky, sídlí v jedné z opuštěných budov v areálu Škody Plzeň.