Když loď Costa Mediterranea kotví v přístavu v italské Savoně, vypadá za nástupním terminálem jako jedenáctipatrový panelák z předměstí. Z balkonů vyhlížejí desítky lidí a mávají na ty, co zůstali na břehu. Jen obrovský žlutý komín prozrazuje, že u moře nestojí vysoký dům, ale parník.
Cestující, kteří se procházejí na poslední jedenácté palubě, pozorují z nadhledu historické stavby prastarého přístavního města, v němž na přelomu 15. a 16. století sídlili i dva papežové. Snad pouze pahorek s pevností Forteza del Priamar nad starým centrem Savony ční výš než lodní komín.
V každém případě je to zvláštní pocit vidět modrý vodní tobogan s bazénem vysoko na úrovní cimbuří 600 let staré renesanční věže La Toretta, za níž ubíhá z přístavu směrem na západ dlouhá radiála hlavní savonské třídy Via Pietro Paleocapa.
A loď pluje…
V pět hodin večer zahouká lodní sirena a parník se 4000 lidmi na palubě se vydává na týdenní cestu kolem Středozemního moře. Mnohým v tu chvíli možná problesknou vzpomínky na slavné filmy z podobných obřích lodí - Titanic, A loď pluje od Federica Felliniho či Hořký měsíc od Romana Polanského...
Motorový člun lodivoda, doprovázející parníky z přístavu na širé moře, vypadá proti plovoucímu "paneláku" jako malá rybka.
Dva mohutné lodní šrouby, které začínají zabírat, když se Costa Mediterranea dává do pohybu, vytvářejí ještě sto metrů za zádí divoké vodní víry. Pasažéři se s úžasem vyklánějí nad moře a pozorují zpěněné vlny na rozbouřené hladině.
Symbol Savony, přístavní hodinová věž La Toretta, se pomalu vzdaluje. Mizí i výstavní Via Pietro Paleocapa se svými secesními arkádami. Loď míjí přístavní doky, nákladní terminály a Ligurským mořem míří kolem Korsiky a Sardinie k Římu do přístavního městečka Civitavecchia.
Optický klam realitou
technické údajeLoď je 292 metrů dlouhá, 32 metrů široká, má jedenáct palub pro pasažéry a jede rychlostí 22 uzlů. V místě vyplutí se naloží na týdenní plavbu 112 tun potravin, z toho 3 tuny tvoří italské těstoviny a 200 kg mozzarella. Čerstvé ryby, ovoce a zelenina se dokupují zvlášť v přístavech během cesty. |
Ačkoliv víte, že zaoceánský parník určitě nebude žádný drobeček, když před ním stojíte, je tak obrovský, že tomu prostě nemůžete uvěřit. Skoro vám to celé připadá trochu jako optický klam. Podobné pocity jsem zažila snad jen v Grand Canyonu a poprvé v Římě.
Uvnitř kolosu už ale máte spíše pocit zvláštního panoptika. V dobrém i špatném. Na lodi je všechno, nač si vzpomenete. Pokud si něco připlatíte, abyste nemuseli spát v nejlevnějších vnitřních kajutách bez oken, většina pokojů je s balkonem. Je opravdu nádherné probouzet se v prosluněných kajutách, kde můžete přímo z postele pozorovat západ slunce nad mořem či ranní rozbřesk.
Dobře se najíte hned ve čtyřech restauracích, kde se podává jídlo a la carte či ve formě buffetu. Pití z automatů si můžete dát, co hrdlo ráčí. Alkohol a nápoje ve dvanácti barech platíte.
Nechybí skvěle vybavené fitcentrum, běžecká a bruslařská dráha na horní palubě, točící se podél hřiště na košíkovou či volejbal, chráněného záchytnou sítí.
Ke koupání si můžete vybrat některý ze čtyř bazénů a vířivek, vyzdobených sochami mořských panen a antických hrdinů. Od komína vede též výše zmíněný tobogan, který si nezadá s dlouhými klouzačkami v našich nejlepších akvaparcích.
Kino, divadlo i kasino
Je tu kadeřnický salón, sauny, masážní centrum i ordinace lodního lékaře. Prádlo tu vyžehlí a vyperou jako v nejluxusnějším hotelu, nechybí internetová knihovna a nákupní centrum.
I o zábavu je postaráno. Hned vedle divadelního amfiteátru, který se v útrobách lodi prostírá hned přes tři paluby, je kinosál. Každý večer se tančí hned na několika místech. Nejhlouběji se nachází neony prozářená diskotéka s barem, na ostatních palubách se hraje hlavně jazz. Kdo propadl hazardu, může se vydat do kasina a využít desítek automatů či se pokusit o štěstí v ruletě a kartách.
Převeselá výzdoba
recyklace a odpadVýletní lodě mají nainstalovány membránový bioreaktor, který recykluje odpadní vodu z toalet, bazénů a dalších zařízení na technickou vodu, která se dále používá ve strojovně. Pevný odpad se na lodi pálí, část popela jde do moře, část společně s nespáleným nebezpečným odpadem se odkládá do přístavních kontejnerů. |
Nad tanečníky v karnevalových maskách se lepí k antickým sloupům barevné skleněné medúzy. Atriu pak ve výšce posledních pater lodi dominují kovové sochy jakýchsi cvičenců bez chodidel, přilepených ke zdi. Tapety s renesančními motivy kontrastují s moderními dřevěnými lustry, vylepšenými pouťovými cingrlátky.
Pod mramorovými sloupy kasina jsou luxusní stoly na ruletu vedle těch nejobyčejnějších hracích automatů s monitory plných vraždících pseudohrdinů. Kolem se vinou točitá schodiště z barevných kamenů, vykrášlená replikami amfor, z nichž vycházejí ohnivé lampičky v podobě svítících trpasličích čepic. Jak můžete vidět na fotografiích, dekorace je tak splácaná a nesladěná, až je to vlastně svým způsobem úžasné.
To všechno však lodi odpustíte, kdy večer usínáte v tiché, příjemně zařízené kajutě, do pokoje se odráží z mořské hladiny světlo úplňku a parník se jen maličko chvěje, jak pracují lodní motory. Kolos je tak těžký, že vlny na moři vůbec necítíte. Mořská nemoc opravdu nehrozí.
A ráno, když se za úsvitu probudíte, z balkonu uvidíte nejen východ slunce, ale i další obrovský parník, který si to šine po vlnách pár stovek metrů od vás.
Odkaz Titaniku
Člověk by předpokládal, že katastrofický film jako byl Titanic musí lidem nahnat strach. Opak je pravdou. Slavný oscarový trhák z konce 90. let zaoceánských parníkům nahnal klienty do náručí.
Dokonce byli i takoví, kteří si na lodi chtěli prožít slavné erotické chvíle z filmu. Na loď už prý nastoupila nejedna dáma, která se v kajutě nechala malovat nahá s rodinným šperkem na krku jako Kate Winsletová v roli Rose.
může se hoditTrasyLodě se celý rok pohybují na pravidelných okružních plavbách podle ročních období. Od jara do podzimu převládají cesty po Středomoří, od dubna do listopadu se jezdí za sluncem do Turecka, Řecka, Egypta, Na Kanárské ostrovy i do Karibiku. Během krátkého severského léta jsou oblíbené i výlety po Baltu k norským fjordům, na Island či Špicberky. V noci loď pluje, přes den mohou pasažéři trávit výlety na pobřeží a obdivovat kulturní památky či přírodu navštívených destinací. Ceny a servisní poplatkyTýdenní plavbu na lodním kolosu s jedenácti palubami pořídíte od 15 tisíc Kč na osobu ve vnitřní kajutě bez servisních poplatků. Za veškeré hotelové služby bude každodenně na účet hosta připočten poplatek za služby. Platba tohoto poplatku bude požadována na konci plavby a je závislá na počtu dní plavby. Výše poplatku: • 11 dolarů / noc za dospělou osobu pro plavby po Karibiku na lodích Costa Fortuna a Costa Atlantica s odplutím z Fort Lauderdale Poplatek za službu je nedílnou součástí celkové ceny okružní plavby a proto tuto částku nelze pozměnit. Více na www.costa.cz. |