"Takhle velký rozdíl výšek hladin není nikde na Vltavě. Dno plavební komory bude čtrnáct metrů pod úrovní terénu. Nyní na stavbě pracujeme čtyřiadvacet hodin denně, pokračovat budeme přes celou zimu," popsal ředitel společnosti Metrostav pro jižní Čechy Miroslav Führer.
Plavební kanál za zhruba 320 milionů korun bude 45 metrů dlouhý a šest metrů široký. Výška hladin řeky nad a pod jezem se v něm podle propočtů vyrovná za osm minut.
"Celkem lodím zabere jeho proplutí okolo půl hodiny," dodal Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest, které úpravu řeky pro rekreační plavbu zajišťuje.
Bezmála devět kilometrů dlouhý úsek Vltavy mezi Budějovicemi a Hlubokou bude hotový už za necelé dva roky. Plavební komora je jeho nejdražší částí.
Kromě ní odborníci právě teď dokončují i samotnou modernizaci českovrbenského jezu. "Se starými betonovými uzávěry, které vážily sto tun, se velmi špatně manipulovalo. Nahradili jsme je daleko lehčími klapkami řízenými počítačem," upřesnil Führer.
První část jezu je už v provozu, druhou Metrostav dokončí nejpozději v listopadu. Nové zařízení navíc pomůže zabránit i povodním.
"Díky tomu, že s jezem můžeme lehce manipulovat, snadno uvolníme ledové kry, které se při tání ve Vltavě často hromadí," vysvětlil Bukovský. Jako ochrana proti velké vodě bude částečně fungovat i plavební kanál, který se prakticky stane třetí částí jezu.
"Tím že tudy pak bude moci proudit více vody, se hladina řeky při stoleté povodni sníží nad jezem o dvacet až třicet centimetrů," konstatoval Bukovský.
Doplnil, že plavební kanál technici dokončí příští rok v zimě, pak ho ještě bude čekat tříměsíční zkušební provoz.Ještě letos v Českém Vrbném začne vznikat poslední ze tří staveb, které jsou součástí projektu Dokončení vltavské vodní cesty, a to ochranný přístav.
Kotvit v něm bude až 23 malých plavidel a minimálně dvě velké osobní lodě. Jejich posádky zde najdou i potřebné zázemí. Přístav připomínající trojúhelníkový bazén oddělí od řeky speciální vrata, která lodě ochrání před případnou povodní. Vplouvat do něj budou pod sklápěcím mostem.
"Musíme jim totiž zajistit takzvanou podjezdnou výšku 5,25 metru, což bez sklopného mostu na silnici technicky nejde. O jeho otevření požádá kapitán lodi vysílačkou. Na silnici pak začnou blikat semafory a spustí se závory. Teprve pak se most zdvihne," nastínil Bukovský.
V jámě pomáhají dělníkům beranidla
Speciální vrtné soupravy, beranidla a velké jeřáby pomáhají stavět plavební komoru v Českém Vrbném na okraji Českých Budějovic. Zhruba 45 metrů dlouhým kanálem na pravém břehu Vltavy poplují výletní lodě už za necelé dva roky.
"Vrty sahají až zhruba 18,5 metru pod zem, samotný výkop bude hluboký 14 metrů. Na stavbě nyní pracuje okolo padesáti lidí," popsal ředitel společnosti Metrostav pro jižní Čechy Miroslav Führer.
Pohled na už dokončenou komoru a modernizovaný českovrbenský jez v roce 2011 ukazuje vizualizace (viz foto).