29", karbon, full, posed na míru. Cyklotrendy 2011 nejen pro závodníky

Letošní rok v cyklistice, nejmasovějším českém sportu, vůbec nebude nudný. Odborníci očekávají malou revoluci v hromadnějším nástupu 29palcových kol, ještě větší zájem o celoodpružené a karbonové stroje a také o individuální nastavení posedů na míru.
Test kol 26 a 29 palců. Detaily 29"

Test kol 26 a 29 palců. Detaily 29" | foto: Jaroslav Plouhar, iDNES.cz

Zeptali jsme se znalců "přes kola" – šéfredaktora cykločasopisu Peloton, zástupce významných cyklovýrobců jako jsou Specialized a Scott, ale i specialistů z cykloservisů. O čem a jaký bude rok 2011 na kolech?

Malé Česko, velké úspěchy v cyklistice

Prakticky všichni se shodují, že zájmu o sportovní ježdění na kolech velmi pomůže trio, vlastně kvartet skvělých českých jezdců, kteří buď jsou nebo patří k nejlepším na světě: Jaroslav Kulhavý (mistr evropy a vicemistr světa na horských kolech), Zdeněk Štybar (mistr světa v cyklokrosu, nyní přechází i na silnici), Roman Kreuziger (silnice) a František Raboň (silnice). Snad ještě nikdy na tom Česko na kolech nebylo ve světě tak dobře. Tohle je pro kola a jejich prodej ta nejlepší reklama.

29" začne pronikat mezi běžné cyklisty

Jedním z hlavních hitů roku 2011, který už masivně prorazil mezi nejlepší závodníky horských kol, budou stroje s většími, 29palcovými koly.

"Začali na nich jezdit ti nejlepší včetně továrního jezdce Specialized, mistra světa Jardy Kulhavého. Je Čech, tak i to pomůže průniku 29" mezi naše obyčejné hobby jezdce," vysvětluje šéfredaktor časopisu Pelotonu Martin Záruba. Každý, kdo jezdí víc na horském kole, si prostě dřív nebo později řekne: Nepojedu rychleji a líp na 29"?

V čem jsou devětadvacítky lepší? Tomu, kdo na to má fyzicky a technicky, umožní kola o větším poloměru jet rychleji a zároveň lépe překonávat terénní nerovnosti. Všichni velcí výrobci proto už taková kola nabízejí. Jeden z problémů v českém prostředí ovšem spočívá v tom, že 26" se nedá přestavět na 29". Chce to prostě nové kolo a tedy značný zásah do peněženky. Kdo si pak kolo nemůže předem vyzkoušet, je nedůvěřivý.

Test kol 26 a 29 palců. Vlevo menší 26", vpravo větší 29"

"My koncoví prodejci proto zatím čekáme, co se na trhu, který loni zasáhla krize, stane. Ještě nezaznamenáváme zvýšenou poptávku po náhradních 29" dílech," připomíná Jan Strecký z pražské prodejny Krabcycles. Očekává se ale, že nástup velkých kol je jen otázkou času.

iDNES.cz už loni na sklonku cyklosezony provedl laický test, kde porovnával pocity, komfort a rychlost jízdy na 29" oproti 26" kolu. Výsledek jednodenního testování, které absolvoval sportovně zdatnější muž se ženou (avšak žádní závodníci), oba s průměrnou výškou a váhou, potvrdil závodnické zkušenosti. Devětadvacítku ocení zejména větší, těžší a fyzicky silnější cyklisté. Ale i náš zkušební jezdec (výška 175, váha 82 kg) se na velkém kole cítil brzy velmi dobře, štíhlejší a lehčí žena dávala raději přednost staré klasice. Výsledky testu čtěte zde.

Jak si sedneš, tak jedeš...

Další velký průlom se letos očekává v zájmu o individuální nastavení posedu na kolech. Začala s tím před časem firma Specialized a už loni u nás na mnoha místech otevřela své "BG FIT" laboratoře. Zájem byl ihned značný, letos bude podle všeho mnohem vyšší.

"První zkušenosti profesionálních závodníků, ale i běžných fandů do kol jsou vesměs výborné. Vědecky upravený posed znamená lepší pocit z jízdy, méně bolesti v zádech, nohách i kolenech a tím i méně zdravotních problémů," říká český expert na BG Fit Pavel Štědrý. Specialized následují i další. Před koupí kola se víc přeměřuje, váží, nastupují odborníci fyzioterapeuti. Začíná se například vyrábět větší škála velikosti sedel, aby cyklisté měli posed pohodlnější.

Nastavení posedu na kole

Celoodpružená kola, karbonové rámy

Další dva očekávané momenty budou jen potvrzením tendencí známých z minulých let. Ještě větší průnik na trh oproti minulosti budou mít horská kola tzv. full (suspension) s celoodpruženými rámy a chytrými systémy a zároveň s karbonovými rámy.

Ceny celoodpružených kol se snižují, systémy vylepšují a jejich ovládání zdokonaluje. "Scott má dnes nejlevnější celoodpružený model Spark 60  za "pouhých" 39 990 korun už s ovládáním na řídítkách, odkud se dá uzamknout vše najednou," zdůrazňuje obchodní ředitel českého zastoupení Pavel Mejsnar. "Zároveň s tím se projevuje tendence větších zdvihů u odpružení. Jezdci chtějí jezdit pohodlněji a velmi často mít i možnost překonávat větší nerovnosti a překážky. Je to jakási obdoba s freeridem na lyžích. Lidé chtějí víc volnosti," dodává Mejsnar.

Karbonový rám Scale 20

Karbonový rám Scale RC

Spark 60

Podle všeho se bude v roce 2011 ještě častěji skloňovat slovo karbon. "Karbonové rámy jsou dostupnější a vybavují se jimi stále levnější kola. Dnes se dají u nás sehnat karbonové mtb už kolem 30 000 korun," říká Martin Záruba.

Karbonové rámy přitom dostávají nejen horská a silniční kola, ale už i kola krosová. A všichni jsou spokojeni. Karbon je lehký, dobře pruží, lépe tlumí nerovnosti a zachovává si pevnost. A nakonec je už i levný na výrobu.

David Vávra a Petr Pravda se chystají na těžkou etapu Tour de France

Silniční kola jsou dnes už z karbonu.

Desetipastorky a silničky

Jedna technická vychytávka u horských kol sice nebude zajímat každého, ale musíme ji zmínit. Samozřejmostí se stávají desetipastorky. Zatímco donedávna bylo vrcholem 27 převodů, dnes je to 30. Kvalitní systémy už nabízejí firmy Shimano i Sram, oba hlavní hráči na trhu.

Víc cyklistů než loni bude po republice jezdit i na silničních kolech. Oproti minulosti koketují se "silničkami" i donedávna skalní jezdci horských kol. Zjišťují, že je to dobrý trénink a občas se projet větší rychlostí po kraji bývá výborné zpestření. Jestliže u horských kol jsou karbonové rámy stále častější, u silniček jsou dnes téměř zákonem. Dobré silničky jsou navíc dostupnější a také mnohem hezčí.

Cenově přístupnější elektrokola

Velký zájem bude i o elektrokola. Zatím se o ně nejvíce zajímali ekologičtí nadšenci, ale zřejmě jimi nepohrdnou ani lidé s tělesným handicapem nebo ti, kdo mají zdravotní problémy. Jistým limitem byla donedávna cena. Dnes už se ale nejlevnější elektrokola (byť je třeba vždy zvážit spolehlivost a výdrž), například od značky Guewer, blíží k cenovým hranicím kolem 10 000 korun.

Elektrokolo Guewer Cross
Elektrokolo Guewer Cross
Elektrokolo Guewer Cross

Elektrokolo Guewer Cross

V cykloturistice pak pokračuje velký český trend posledních let – dovolená v Česku nebo i v zahraničí s kolem. "Mají ji v oblibě i stále mladší lidé," zdůrazňuje Martin Záruba. A dodává, že se zároveň mění i kultura prodeje kol. Největší hráči na trhu otevírají takzvané "concept stores" – krásné a prostorné salony kol, kde je i velký výběr.

Tak vzhůru do sedel a nezapomenout to hlavní. Dobrou helmu.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...