Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


29", karbon, full, posed na míru. Cyklotrendy 2011 nejen pro závodníky

aktualizováno 
Letošní rok v cyklistice, nejmasovějším českém sportu, vůbec nebude nudný. Odborníci očekávají malou revoluci v hromadnějším nástupu 29palcových kol, ještě větší zájem o celoodpružené a karbonové stroje a také o individuální nastavení posedů na míru.

Test kol 26 a 29 palců. Detaily 29" | foto: Jaroslav Plouhar, iDNES.cz

Zeptali jsme se znalců "přes kola" – šéfredaktora cykločasopisu Peloton, zástupce významných cyklovýrobců jako jsou Specialized a Scott, ale i specialistů z cykloservisů. O čem a jaký bude rok 2011 na kolech?

Malé Česko, velké úspěchy v cyklistice

Prakticky všichni se shodují, že zájmu o sportovní ježdění na kolech velmi pomůže trio, vlastně kvartet skvělých českých jezdců, kteří buď jsou nebo patří k nejlepším na světě: Jaroslav Kulhavý (mistr evropy a vicemistr světa na horských kolech), Zdeněk Štybar (mistr světa v cyklokrosu, nyní přechází i na silnici), Roman Kreuziger (silnice) a František Raboň (silnice). Snad ještě nikdy na tom Česko na kolech nebylo ve světě tak dobře. Tohle je pro kola a jejich prodej ta nejlepší reklama.

29" začne pronikat mezi běžné cyklisty

Jedním z hlavních hitů roku 2011, který už masivně prorazil mezi nejlepší závodníky horských kol, budou stroje s většími, 29palcovými koly.

"Začali na nich jezdit ti nejlepší včetně továrního jezdce Specialized, mistra světa Jardy Kulhavého. Je Čech, tak i to pomůže průniku 29" mezi naše obyčejné hobby jezdce," vysvětluje šéfredaktor časopisu Pelotonu Martin Záruba. Každý, kdo jezdí víc na horském kole, si prostě dřív nebo později řekne: Nepojedu rychleji a líp na 29"?

V čem jsou devětadvacítky lepší? Tomu, kdo na to má fyzicky a technicky, umožní kola o větším poloměru jet rychleji a zároveň lépe překonávat terénní nerovnosti. Všichni velcí výrobci proto už taková kola nabízejí. Jeden z problémů v českém prostředí ovšem spočívá v tom, že 26" se nedá přestavět na 29". Chce to prostě nové kolo a tedy značný zásah do peněženky. Kdo si pak kolo nemůže předem vyzkoušet, je nedůvěřivý.

Test kol 26 a 29 palců. Vlevo menší 26

Test kol 26 a 29 palců. Vlevo menší 26", vpravo větší 29"

"My koncoví prodejci proto zatím čekáme, co se na trhu, který loni zasáhla krize, stane. Ještě nezaznamenáváme zvýšenou poptávku po náhradních 29" dílech," připomíná Jan Strecký z pražské prodejny Krabcycles. Očekává se ale, že nástup velkých kol je jen otázkou času.

iDNES.cz už loni na sklonku cyklosezony provedl laický test, kde porovnával pocity, komfort a rychlost jízdy na 29" oproti 26" kolu. Výsledek jednodenního testování, které absolvoval sportovně zdatnější muž se ženou (avšak žádní závodníci), oba s průměrnou výškou a váhou, potvrdil závodnické zkušenosti. Devětadvacítku ocení zejména větší, těžší a fyzicky silnější cyklisté. Ale i náš zkušební jezdec (výška 175, váha 82 kg) se na velkém kole cítil brzy velmi dobře, štíhlejší a lehčí žena dávala raději přednost staré klasice. Výsledky testu čtěte zde.

Jak si sedneš, tak jedeš...

Další velký průlom se letos očekává v zájmu o individuální nastavení posedu na kolech. Začala s tím před časem firma Specialized a už loni u nás na mnoha místech otevřela své "BG FIT" laboratoře. Zájem byl ihned značný, letos bude podle všeho mnohem vyšší.

"První zkušenosti profesionálních závodníků, ale i běžných fandů do kol jsou vesměs výborné. Vědecky upravený posed znamená lepší pocit z jízdy, méně bolesti v zádech, nohách i kolenech a tím i méně zdravotních problémů," říká český expert na BG Fit Pavel Štědrý. Specialized následují i další. Před koupí kola se víc přeměřuje, váží, nastupují odborníci fyzioterapeuti. Začíná se například vyrábět větší škála velikosti sedel, aby cyklisté měli posed pohodlnější.

Nastavení posedu na kole

Celoodpružená kola, karbonové rámy

Další dva očekávané momenty budou jen potvrzením tendencí známých z minulých let. Ještě větší průnik na trh oproti minulosti budou mít horská kola tzv. full (suspension) s celoodpruženými rámy a chytrými systémy a zároveň s karbonovými rámy.

Ceny celoodpružených kol se snižují, systémy vylepšují a jejich ovládání zdokonaluje. "Scott má dnes nejlevnější celoodpružený model Spark 60  za "pouhých" 39 990 korun už s ovládáním na řídítkách, odkud se dá uzamknout vše najednou," zdůrazňuje obchodní ředitel českého zastoupení Pavel Mejsnar. "Zároveň s tím se projevuje tendence větších zdvihů u odpružení. Jezdci chtějí jezdit pohodlněji a velmi často mít i možnost překonávat větší nerovnosti a překážky. Je to jakási obdoba s freeridem na lyžích. Lidé chtějí víc volnosti," dodává Mejsnar.

Karbon ram Scale 20

Karbonový rám Scale 20

Karbon ram Scale RC

Karbonový rám Scale RC

Spark 60

Spark 60

Podle všeho se bude v roce 2011 ještě častěji skloňovat slovo karbon. "Karbonové rámy jsou dostupnější a vybavují se jimi stále levnější kola. Dnes se dají u nás sehnat karbonové mtb už kolem 30 000 korun," říká Martin Záruba.

Karbonové rámy přitom dostávají nejen horská a silniční kola, ale už i kola krosová. A všichni jsou spokojeni. Karbon je lehký, dobře pruží, lépe tlumí nerovnosti a zachovává si pevnost. A nakonec je už i levný na výrobu.

David Vávra a Petr Pravda se chystají na těžkou etapu Tour de France

Silniční kola jsou dnes už z karbonu.

Desetipastorky a silničky

Jedna technická vychytávka u horských kol sice nebude zajímat každého, ale musíme ji zmínit. Samozřejmostí se stávají desetipastorky. Zatímco donedávna bylo vrcholem 27 převodů, dnes je to 30. Kvalitní systémy už nabízejí firmy Shimano i Sram, oba hlavní hráči na trhu.

Víc cyklistů než loni bude po republice jezdit i na silničních kolech. Oproti minulosti koketují se "silničkami" i donedávna skalní jezdci horských kol. Zjišťují, že je to dobrý trénink a občas se projet větší rychlostí po kraji bývá výborné zpestření. Jestliže u horských kol jsou karbonové rámy stále častější, u silniček jsou dnes téměř zákonem. Dobré silničky jsou navíc dostupnější a také mnohem hezčí.

Cenově přístupnější elektrokola

Velký zájem bude i o elektrokola. Zatím se o ně nejvíce zajímali ekologičtí nadšenci, ale zřejmě jimi nepohrdnou ani lidé s tělesným handicapem nebo ti, kdo mají zdravotní problémy. Jistým limitem byla donedávna cena. Dnes už se ale nejlevnější elektrokola (byť je třeba vždy zvážit spolehlivost a výdrž), například od značky Guewer, blíží k cenovým hranicím kolem 10 000 korun.

Elektrokolo Guewer Cross
Elektrokolo Guewer Cross
Elektrokolo Guewer Cross

Elektrokolo Guewer Cross

V cykloturistice pak pokračuje velký český trend posledních let – dovolená v Česku nebo i v zahraničí s kolem. "Mají ji v oblibě i stále mladší lidé," zdůrazňuje Martin Záruba. A dodává, že se zároveň mění i kultura prodeje kol. Největší hráči na trhu otevírají takzvané "concept stores" – krásné a prostorné salony kol, kde je i velký výběr.

Tak vzhůru do sedel a nezapomenout to hlavní. Dobrou helmu.

Autor:




Nejčtenější

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Další z rubriky

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

V uličkách kubánského dělnického města Cárdenas potkáte několik terénních...
Cyklistická óda na radost. Kubánci se opět vrací ke kolům

Jízdní kolo, symbol krizových let, se na Kubě znovu vrací do módy. Oblíbili si ho turisté, ale i pro Kubánce je vzhledem k problémům ve veřejné dopravě často...  celý článek

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...
Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními scenériemi a absencí masového moderního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.