Konec československých trolejbusů v Kábulu

Dnes je Kábul považován za takřka válečné město. Únosy a sebevražedné pumové atentáty nejsou výjimkou a nejen cizinci si zvykli žít za vysokými zdmi. Před 30 lety ale bylo všechno jinak, město se otevíralo světu a lidé se seznamovali s moderní technikou. V roce 1979 proto v afghánské metropoli dokonce začaly jezdit trolejbusy československé výroby. Jaký byl jejich osud?

Slavnou éru československých autobusů v Kábulu dnes připomínají už jen kovové sloupy podél silnic. | foto: Jaromír MarekČRo1-Radiožurnál


Zdroj: http://maps.google.com/

Sedím v taxíku, který se prodírá proudem aut. Pocit, který není příjemný nikde na světě. Tady v Kábulu je ale umocněn stálou hrozbou útoku teroristů.

Právě po této ulici kdysi jezdily československé trolejbusy, jaké dnes potkáme třeba v Brně, Českých Budějovicích nebo Pardubicích.

Prvních pětadvacet trolejbusů vyjelo do ulic Kábulu v únoru roku 1979. Trať měla celkem dvanáct a půl kilometru, napříč protínala celé tehdejší město a ve špičkách na ni vyjíždělo až šedesát trolejbusů. Feda Jari, pozdější student v Československu, vzpomíná, kudy kábulská linka vedla.

"Jezdilo se ze Spinzar, což je dnes střed Kábulu, pokračovalo se před Silo, kde byla vozovna, a dál až k textilní továrně."

Bývalý student v Bratislavě Karim Zamat doplňuje jeho vyprávění ve slovenštině:
"Když jsem studoval poslední ročník zemědělské fakulty, jezdil jsem do města vždycky jen trolejbusem. Moc se mi to líbilo."

Československé trolejbusy v Kábulu (1977)

Československé trolejbusy v Kábulu (1977).
Autor: JAN ZRZAVÝ/
Společnost pro veřejnou dopravu

Československé trolejbusy byly ve své době oblíbeným a levným dopravním prostředkem. I když 12kilometrová trasa byla záměrně rozdělena na tři linky, kde se muselo přestupovat a znovu platit jízdné, trolejbusy byly tehdy stále nejlevnějším dopravním prostředkem ve městě.

Pamětníci vzpomínají, že vozy byly neustále přeplněné, a trolejbus tak vždycky doprovázel autobus soukromé společnosti, který sbíral ty, co se do trolejbusu už nevešli. Cena jízdného byla ale pětkrát vyšší.

ZÁPISNÍK ZAHRANIČNÍCH ZPRAVODAJŮ

ČRo1 - RadiožurnálTuto sobotu a neděli od 10:05 (repríza ve 22:10) na Radiožurnálu:

Sobota:
Před devadesáti lety obsadily československé legie Jekaterinburk
Jak se New York chová ke stárnoucím gayům a lesbičkám?
Co lze a nelze vidět v římských zahradách?

Neděle:
V maďarské Ostřihomi stojí velkolepá napodobenina římského chrámu sv. Petra
Karaimové - malý a svérázný národ z litevsko-běloruské hranice
Šmoulové zestárli, slaví už padesátiny

Audiozáznamy a přepisy všech  reportáží naleznete na www.radiozurnal.cz/zzz

"Trolejbusová doprava byla státní, jízdné bylo laciné a všichni chtěli cestovat. Bylo to moc dobře zorganizované. Trolejbusy jezdily celý den," vzpomíná Karim.

V sedmdesátých a osmdesátých letech byl ještě Kábul relativně klidné město s fungující infrastrukturou. Elektřiny, kterou si dnes většina domů vyrábí za pomocí dieselového agregátu, byl ještě dostatek. Potom ale vstoupila válka i do ulic Kábulu a osud československých trolejbusů byl stejný jako osud celé země pod Hindúkušem. 

"Během občanské války mnoho autobusů vyhořelo, zařízení se rozkradlo. Byl konec."

Československé trolejbusy už v Kábulu od roku 1992 - 1993 nejezdí

Smutný konec československých trolejbusů v Kábulu. Autor: JAN ZRZAVÝ/ Společnost pro veřejnou dopravu

Trolejbusová doprava v Kábulu definitivně skončila v roce 1993. Dnes připomínají někdejší chloubu města jen smutné zbytky: řady ocelových sloupů, pár trolejbusových zastávek a na nádvoří vozovny hromady zničených trolejbusů. Stejně zničených jako celé staré město.

"Během občanské války jsem v Kábulu nebyl. Studoval jsem v tehdejším Československu. Měl jsem ale zprávy o tom, co se tady dělo. Když jsem se před dvěma lety do Kábulu vrátil, bylo mi do breku. Vzpomínal jsem, jak toto město vypadalo před devatenácti lety, když jsem odtud odjížděl. Ne že by to město bylo zrovna krásné, ale bylo to klidné i trochu zelené město. Teď bylo úplně zničené. Trvalo mi rok, než jsem si zvykl na to, že jsem opravdu v Kábulu." 

Zápisník zahraničních zpravodajů

Z webu Společnost pro specializovanou dopravu

  • První trolejbusovou trať v úseku Kino Pamir - Silo vystavěla Elektrizace železnic Praha spolu s vozovnou v letech 1976 - 1979
  • První linka s 25 modrobílými trolejbusy vyjela v únoru 1979
  • Ve 2. a 3. etapě již stavěli Afghánci sami -  nejdříve prodloužili úsek Silo Hotel - Spinzar, a nakonec postavili úsek Kino Pamir - Textil Fabrik
  • Při stavbě tratí se stavitelé potýkali s mnoha problémy. V Kábulu je velké  množství spodních vod, jejichž hladina není moc hluboko. Když kopali díry pro sloupy, museli je armovat ocelovými pruty. Vozovna byla vyasfaltovaná, ale pod ní byl systém drenáží, které obrovské množství vody odváděly do povrchové kanalizace (stoky tu totiž nejsou zakryté a u cest nahrazují škarpy).
  • Do Kábulu bylo dodáno 86 trolejbusů 9TrH23; v březnu 1988 jich bylo v provozu už jen 80

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkažená dovolená? Na naštvané hosty pomalu nastupuje umělá inteligence

12. května 2024  10:11

Omluvy rozzlobeným klientům je podle Natashi, ředitelky luxusního resortu jednou z nejtěžších částí...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Poznejte rarity v Česku a vyhrajte skvělou knihu

11. května 2024

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Londýn pro pokročilé nabízí úžasné výhledy a minimum turistů

14. května 2024

Pokud jste v Londýně poprvé, nenecháte si bezesporu ujít návštěvu Buckinghamského paláce, Hyde...

Úplně obyčejné a nádherné Polsko. Objevte Roztoczanský národní park

13. května 2024

Až na samém východě Polska leží Zwierzyniec, krásné místo uprostřed zelených, hustých lesů. Je...

Zkažená dovolená? Na naštvané hosty pomalu nastupuje umělá inteligence

12. května 2024  10:11

Omluvy rozzlobeným klientům je podle Natashi, ředitelky luxusního resortu jednou z nejtěžších částí...

Na co zírá mašinfíra: S Praotcem Čechem k Řípu a za mašinkami do Zlonic

12. května 2024

Seriál Dnes pojedeme s Praotcem Čechem přímo pod bájný Říp. Spěšný vlak, kterým jsme vyrazili z Vraňan do...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...