Každý desátý Čech letos na dovolenou poletí, což je o 1,4 % více než v loňském roce, uvedl Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Zpoždění odletů letadel je přitom na denním pořádku.
Nejčastěji Češi zažívají zpoždění letadla a dlouhé čekání na letišti při populárních leteckých zájezdech do Středomoří, tedy do 3500 km od České republiky. Na co mají cestující v těchto případech právo a jaké jsou povinnosti leteckých společností?
Letecká společnost musí klientovi poskytnout pomoc:
a) v případě letů o délce do 1500 km, kdy je let oproti plánovanému času odletu zpožděn o dvě hodiny nebo více
b) v případě všech letů v EU nad 1500 kilometrů a všech ostatních letů od 1500 kilometrů do 3500 km, kdy je let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více
c) v případě všech ostatních letů, kdy je čas odletu zpožděn nejméně o čtyři hodiny
Ve všech výše uvedených případech má letecká společnost povinnost cestujícím zdarma nabídnout:
-
stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době
-
dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem, faxem nebo elektronickou poštou
Zpoždění více než 5 hodin
Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost mu musí nejpozději do 7 dní proplatit pořizovací cenu letenky. Na peníze má cestující nárok nejen za část nebo části neuskutečněné cesty, ale i za část nebo části již uskutečněné cesty, pokud už let neslouží k původnímu cestovnímu plánu cestujícího.
V případě, že se let zpozdí minimálně o den, musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu nebo odpovídajícím zařízení včetně přepravy mezi letištěm a místem ubytování.
Zrušení letu
V případě zrušení letu musí letecká společnost uhradit cestujícímu pořizovací cenu letenky plus cestující obdrží náhradu od letecké společnosti ve výši:
-
250 EUR u všech letů do 1500 kilometrů
-
400 EUR u všech letů v EU do 1500 kilometrů a u všech ostatních letů od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů
-
600 EUR u všech ostatních letů
Platí to pro všechny letenky, které cestující zakoupí u jakékoli letecké společnosti v EU včetně nízkonákladových aerolinek. Nařízení se nevztahuje pouze na letenky, které byly vydány zdarma např. pro zaměstnance leteckých společností.
Pokud cestující přistoupí na přesměrování letu ( let jinou trasou či jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení, pak nedostane proplacenou letenku, ale pouze odškodné. To mu letecká společnost může snížit o 50 %, ale jen v případě, že přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu:
-
o dvě hodiny v případě všech letů do 1500 kilometrů
-
o tři hodiny v případě všech letů v EU nad 1500 kilometrů a všech ostatních letů od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů
-
o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů
Letecké společnosti mají povinnost informovat cestující o jejich právech vývěskami u odbavovacích přepážek, upozorňuje Tomio Okamura. Na dodržování povinností leteckých společností vůči cestujícím má v Česku dohlížet Úřad pro civilní letectví.
Pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě zrušení nebo zpoždění letů upravuje pro všechny země EU Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004. Celé znění si stáhněte ZDE. |