Vzpoura na palubě Ryanairu. Pasažéři bez jídla a pití zavolali policii

  • 198
Nedávný let z londýnského letiště Stansted do portugalského Porta s aerolinkou Ryanair se stal pro mnohé noční můrou. Cestující nejprve mohli nastoupit do letadla až po mnohahodinovém zpoždění. Po nástupu však zůstali stát přes tři hodiny na ranveji bez jídla a pití. Nakonec museli zavolat policii, aby z letadla mohli vystoupit.

Přes 100 cestujících včetně dětí nastoupilo 14. února na letišti Stansted do letadla Ryanair, které mělo zamířit do portugalského Porta. Po třech hodinách však letadlo pořád stálo na ranveji.

Unavení pasažéři, kteří již na samotný nástup do letadla čekali s mnohahodinovým zpožděním, požádali letušky o jídlo a vodu, dočkali se však odmítnutí. Nervozita postupně narůstala a frustrace se začala měnit v rozčilení a zlobu. Mnozí pasažéři začali volat na palubní personál, aby jim vysvětlil, proč jim nechtějí dát občerstvení, i když by si za něj případně klidně zaplatili. A když se ptali, zda mohou opustit palubu letadla, bylo jim řečeno, že musí zůstat v letadle.

Cestující nakonec zavolali policii a jeden z policistů jim pak oznámil, že budou moci vystoupit a čekat na letištním terminálu. Letadlo pak odletělo o řadu hodin později, s celkovým 11hodinovým zpožděním.

Cestující se cítili jako rukojmí aerolinky

João Pinheiro, jeden z pasažérů, natočil z napjaté situace video, které se během několika dní stalo hitem internetu. Ze záběrů je vidět, že se někteří dožadují pomoci palubního personálu. "Nemáme co jíst ani pít," volá jeden muž na stevarda. "Ignorujete pasažéry, kteří vás žádají o pomoc. Nejste snad letová obsluha? Zbláznili se snad všichni?"

Jiný cestující naléhá: "Na palubě je dítě!" Na videu je vidět, že lidé neúspěšně žádají o jídlo, vodu i zapnutí klimatizace. Nakonec je vidět policejní auto s majáčkem a policista, který sděluje, že lidé budou moci vystoupit.

Omluvila se aerolinka i správa letiště

Jakmile se video objevilo na internetu, Ryanair zveřejnil omluvu, nicméně trvá na tom, že cestující vodu dostali a samotný kapitán volal policii, aby mu pomohla.

Mluvčí irské nízkonákladové společnosti uvedl, že 14. února bylo kvůli špatným povětrnostním podmínkám odkloněno více než 20 letů z letiště Heathrow na Stansted, což narušilo čerpání pohonných hmot i chod celého letiště.

"Po zhruba dvou hodinách čekání na pohonné hmoty požádal kapitán letadla společnost Swissport, která má na starosti správu letiště, aby cestují vpustila na uzamčený terminál," řekl mluvčí pro britský list Daily Mail.

Když se pak nedočkal pomoci od Swissportu, sám prý volal policii. Mluvčí dále tvrdí, že kapitán klimatizaci zapnul a cestující dostali vodu, později jim pak prý byly vydány i poukazy na občerstvení.

Nakonec se omluvil i Swissport, poskytovatel letiště, s tím, že byli pod extrémním tlakem, když museli přijmout neočekávané množství odkloněných letů.

Video, které João Pinheiro umístil na YouTube, zhlédlo za necelý týden téměř 1,3 milionu lidí.