Při zpoždění odletu musí letecká společnost cestujícím zdarma nabídnout stravu a občerstvení.

Při zpoždění odletu musí letecká společnost cestujícím zdarma nabídnout stravu a občerstvení. | foto: Profimedia.cz

Zpožděné letadlo? Chtějte svačinu a telefon!

  • 15
Zažil to snad každý, kdo vyrazil na dovolenou letecky. Každý rok si stěžují na mnohahodinová zpoždění charterových letů tisíce českých turistů. Klienti pak mnoho hodin musí čekat na letišti. Jaká jsou tedy vlastně práva klientů na kompenzaci a odškodnění v případě zpoždění letu?

Pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě zrušení nebo zpoždění letů upravuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004.

Z tohoto Nařízení vyplývá, že odpovědnost za kompenzace a odškodnění klientům za zpoždění či zrušení letu nese vždy letecká společnost, nikoliv cestovní kancelář, i když se jedná o let v rámci zájezdu.

Nejčastější případ českého turisty je zpoždění letadla a dlouhé čekání na letišti při nejpopulárnějších leteckých zájezdech do Středomoří a severní Afriky, tedy do 3 500 km od České republiky.

Letecká společnost musí klientovi poskytnout následující pomoc při zpoždění:
a) v případě letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o dvě hodiny nebo více
b) v případě všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více
c) v případě všech ostatních letů musí být zpoždění o čtyři hodiny nebo více

Jídlo a telefon zdarma

Při těchto zpoždění odletu musí letecká společnost vždy cestujícím zdarma nabídnout stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a musí cestujícímu zdarma nabídnout dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou. 

Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost musí cestujícímu proplatit pořizovací cenu letenky (povinnost proplatit cestujícímu do sedmi dní), a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího.

Letiště Praha, Ruzyně

V případě, že je zpožděný čas odletu minimálně o den později než původní čas odletu, tak musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu, pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným nebo se nezbytným stane pobyt delší než zamýšlený cestujícím. Navíc letecká společnost musí cestujícímu zajistit přepravu mezi letištěm a místem ubytování (hotelem nebo jiným zařízením).

Let je zrušen? Žádejte kompenzaci

V případě zrušení letu mají cestující stejné podmínky a práva jako při zpoždění, navíc ale má cestující také právo na přesměrování letu (let jinou trasou či s jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení nebo i v pozdější době podle přání cestujícího.

Navíc cestující obdrží náhradu od letecké společnosti ve výši 250 eur u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů, 400 eur u všech letů ve Společenství delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů, a 600 eur u všech ostatních letů.

Jestliže cestující akceptuje přesměrování letu na cílové místo určení, může mu letecká společnost o 50 procent snížit výše uvedené odškodné, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu o dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů nebo o tři hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů nebo o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů.

Letecké společnosti mají povinnost informovat cestující o těchto jejich právech. Na dodržování tohoto nařízení musí v České republice dohlížet Úřad pro civilní letectví ČR.

Kompletní znění Nařízení v českém překladu najdete v příloze.