Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zmatený pilot poslal letadlo k zemi. Propadlo se 'střemhlav' o 2000 metrů

  13:59aktualizováno  13:59
Cestující na palubě mezinárodního letu z Dubaje do západoindické Pune zažili horor. Letadlo společnosti Air India Express se začalo znenadání prudce propadat. Nebezpečnou situaci, která jen tak tak neskončila tragédií, způsobil druhý pilot, který omylem naplno stlačil řídicí páku.
Air India - ilustrační foto

Air India - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nebezpečná situace vznikla poté, co si hlavní pilot odskočil na toaletu. Druhý pilot si upravoval sedadlo, aby byl blíž k přístrojové desce, přičemž omylem stlačil řídicí páku vpřed. Boeing 737 se okamžitě začal prudce propadat.

Nemotorný druhý pilot poté zpanikařil tak, že nebyl schopný činu. Nejenže se nepokusil převzít kontrolu nad letadlem, ale nebyl schopný ani vstát, aby otevřel pilotovi bušícímu na dveře kokpitu.

Kapitán nakonec vyťukal pohotovostní bezpečnostní kód a do kokpitu se mu podařilo dostat. V tu chvíli už se letadlo propadlo z výšky 11 kilometrů o 650 metrů. Stroj šel ale prudce k zemi o dalších 1 520 metrů, když se kapitán snažil v potyčce s druhým pilotem získat kontrolu nad řídicí pákou. Druhého pilota totiž panika natolik ochromila, že nebyl schopný páku pustit a s kapitánem se o ni křečovitě přetahoval.

Vyděšení cestující, které letušky dávno vyzvaly, aby se okamžitě připoutali, propadli hysterii. Všude se ozýval zoufalý křik, na zem padaly krabice, lahve. Pilot se je potom snažil uklidnit sdělením, že se letadlo prý jen dostalo do vzduchové kapsy.

O nebezpečné události, která se odehrála už v květnu, píšou cestovatelské magazíny, jako např. australský news.com, až dnes. Informaci, co se tehdy přesně stalo, totiž teprve před pár dny zveřejnil Indický generální direktorát letecké dopravy.

Jen čtyři dny před touto událostí přitom havarovalo letadlo Air India v Mangalúru, kdy zahynulo 158 lidí. Podle informací, které unikly z vyšetřování, tragédii tehdy zavinil pilot, který nejspíš usnul.

Nebezpečné aerolinky

Společnost Air India Express nebývá řazena mezi nejnebezpečnější aerolinky na světě. Cestovatelé i někteří znalci letecké přepravy na různých fórech nicméně poukazují na zanedbávanou údržbu letadel.

O nebezpečných leteckých společnostech, které nesplňují bezpečnostní standardy zemí Evropské unie a u nichž hrozí zvýšené riziko havárie, informoval nedávno Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. S těmito nebezpečnými leteckými společnostmi se můžete ve světě setkat, ale na území EU mají zákaz působení. Nejvíc mezi nimi figurují společnosti z bývalých zemí Sovětského svazu, Afriky či jihovýchodní Asie. Jejich kompletní seznam si můžete stáhnout ZDE.

vaše špatné zážitky

Zažili jste někdy v letadle např. extrémní turbulence, nějaké nehody, nouzové přistání? Letěli jste někdy s takovými aerolinkami, že jste se klepali hrůzou, už když jste nastupovali do letadla? Podělte se o zážitky s ostatními čtenáři v diskusi.

Autor:




Nejčtenější

Vulkán Bromo v Indonésii
Rozdávají život i smrt. Podívejte se na nejkrásnější sopky světa

Jsou divoké, nespoutané, občas nebezpečné a vždy fascinující. Možná ty vůbec nejkrásnější najdete v Indonésii, ale ani na dalších místech nebudete zklamáni....  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Odumírající korálové útesy může zachránit obyčejný ocet

Hvězdici trnitou, která devastuje korálové útesy napříč Tichým a Indickým oceánem, lze zlikvidovat obyčejným kuchyňským octem. Podle agentury AFP na to přišli...  celý článek

Do terénu, na polňačky nebo lesní cesty, se hodí silnější kola od průměru 20...
Koloběžky nejsou jen pro děti. Jak se na nich jezdí a jakou vybrat

Na koloběžce jezdili králíci z klobouku, Hurvínek i Krteček. Dávno to však není jen zábava pro děti nebo pohádkové postavičky. Kouzlo koloběhu objevují i...  celý článek

Chrám Sagrada Família
Zlatý důl jménem Gaudí. Milovníci umění musí v Barceloně tvrdě platit

Za návštěvu památek geniálního španělského architekta zaplatíte v Barceloně majlant. Rok od roku vstupné zdražuje, navíc se zpoplatňují i dříve bezplatné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.