Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Železnice má dokončit porobu Tibetu

  17:50aktualizováno  17:50
Ještě pár let a do bájemi opředeného Tibetu se každý dostane pohodlně vlakem. Alespoň to slibuje čínská vláda, která minulý týden posvětila kontroverzní plán na výstavbu dálkové železnice z Golmudu v západočínské provincii Čching-chaj do tibetské Lhasy. Ovšem zdaleka ne každý je vyhlídkou na pohodlné cestování do legendárního města, odkud Číňané před 41 roky vyhnali tibetského duchovního vůdce dalajlamu, nadšen. Pro pekingské vedení je projekt klíčovou cestou, jak otevřít ohromné přírodní bohatství tohoto himálajského regionu a zároveň zapojit odbojné území do hlavního proudu čínské ekonomiky.

"Nová železnice urychlí ekonomický a sociální rozvoj Tibetu," prohlásil čínský prezident Ťiang Ce-min, který převzal nad ambiciózním projektem osobní záštitu. Koleje, které se budou muset prokousat jedním z nejnehostinnějších terénů na zemi, slibují ohromující výhledy na himálajské vrcholky.

Podle Číňanů půjde o nejvýše položenou železnici na světě, neboť osmdesát procent trati povede v nadmořské výšce přes 4 000 metrů. Výstavba má začít příští rok a bude stát přes 2,5 miliardy dolarů. Po dokončení, a to bude nad jiné obtížný úkol, přímo spojí Lhasu s 3 900 kilometrů vzdáleným Pekingem. Tibetský exil ovšem soudí, že nová trať umožní čínské armádě a její technice rychlejší přesun do oblasti v případě nepokojů a bude znamenat příliv dalších milionů Číňanů do Tibetu, kteří tam už dnes mají nad Tibeťany početní převahu.

"Tento projekt Tibet, okupovaný Čínou již od roku 1950, ještě více připoutá k Pekingu," uvedlo prohlášení exilové organizace Tibet Information Network. "Nejen že vytvoří podmínky pro drancování tamního přírodního bohatství, zejména ropy a zemního plynu, ale v konečném důsledku bude znamenat značné urychlení asimilace Tibetu."

"Nedovedu si představit nic, co by mohlo více urychlit ztrátu tibetské identity než tato železnice," prohlásil známý tibetolog Steven Marshall. Kvůli krajně obtížnému budování ve vysokohorském prostředí je dnes Tibet jediným regionem, kam nevedou žádné koleje. Přitom první plány na výstavbu železnice jsou už padesát let staré. Tenkrát všechno ztroskotalo na nedostatku financí, nyní jsou si čínští inženýři jisti, že stavbu dokážou zvládnout, dokonce i v 600 kilometrů dlouhém úseku trvale zmrzlé půdy. Tibetský exil z toho mrazí. Nejde o to, že by snad chtěl bránit zlepšení života chudých Tibeťanů. Znepokojují ho však průvodní jevy tohoto "příchodu prosperity", jak to nazývají Číňané.

Z Číny se už valí nové a nové vlny etnických Chanů a mění posvátnou Lhasu n a čínské město. Čínským kapitalistům, prospektorům, dřevorubcům, farmářům, nejrůznějším podnikavcům a také prostitutkám se tak pomalu začíná dařit to, o co se celá desetiletí marně pokoušel velký kormidelník Mao Ce-tung s pomocí armády - přeměnit Tibet k čínskému obrazu. Tento proces, který už začal, železnice ještě urychlí, říkají sami Tibeťané. Zároveň však přiznávají, že si vůbec nevědí rady s tím, jak tento vývoj zvrátit.





Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.