Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Že je létání snadné?

aktualizováno 
-
Co jste při cestách zažili? ptávají se často lidé a očekávají vyprávění o výstupech v Himálaji, popis ledovců na Kavkazu, vypodobňování památek a cizokrajné atmosféry Indie a Nepálu, povídání o domorodcích v Andách a Malém Tibetu. Jen výjimečně se však někdo zeptá na dopravu. A přitom by bylo o čem vyprávět. Například o létání v některých částech světa.

V Andách jsme zažili start, kdy letadlo stoupalo pomaleji, než se přibližovalo dno horské doliny. V Caracasu svařovali naše křídlo. Na jakémsi malém letišti v Peru vyšel z pilotní kabiny kapitán a oznámil: »Je vás málo, máme zpoždění, vynecháme příští mezipřistání.« Nejnepříjemnější okamžiky jsme však zažili nikoli v letadle, ale při odbavení. Kdo cestoval s hromadou expedičního materiálu, ví, jak nemožné je vejít se s váhou do limitu dvaceti kilogramů pro batoh a pěti pro příruční zavazadlo. Aby člověk batohům odlehčil, může se navléknout do oblečení určeného pro výstupy ve velehorách a naplnit příruční zavazadlo skobami, mačkami, cepíny, lany a dalším těžkým haraburdím. Zpocen v péřové bundě a svetru si takový dvacetikilový »příručák« hodí nenuceně přes rameno, a byť s ním ta tíha notně cloumá, tváří se jako by nic. Jeden náš kamarád navíc vozíval ve speciálních kapsách našitých zevnitř bundy až deset kilo dehydratovaných potravin do hor. Dříve jsme dokázali váhy na letišti oklamat - stačilo je zespodu nenápadně nadlehčit pohorkou. V Bogotě jsme kdysi hodili na váhu třicetikilový batoh a po našem »zásahu« ukázala ručička o jedenáct kilogramů méně. Sotva si paní od přepážky číslo poznamenala, ještě jsme botami zapáčili a ručička skočila na sedmnáctku. Zřízenkyně první číslo pečlivě škrtla, napsala druhé a vzápětí se málem strhla, když batoh sundavala. V Bombaji jsme ve čtyřech lidech přivlekli na letiště téměř čtvrt tuny. Váha nadlehčit nešla, byla elektronická, a v letenkách chyběla poznámka o projednání nadváhy na pobočce v Praze. Mladý odměřený šéf nekompromisně řekl: »Nepoletíte«. Bylo zle a vysvětlování nepomáhalo. Když diskuse vrcholila, začal se nudit náš kamarád, který schován za sloupem hlídal vozík a metrák zatajených příručních zavazadel. Vyjel tedy s vozíkem ven, aby zjistil, co se děje. Hrozivě jsme se na něj podívali - pochopil a zacouval. Situace na přepážce se zdála beznadějnou. Doma jsme naštěstí měli známou, která v oné letecké společnosti dříve pracovala. Telefonicky jsme ji sehnali, zavolala na letiště a potvrdila jim, že je vše O. K. Oddechli jsme si a mohli odletět, vyhráno jsme však ještě neměli. Při kontrole příručních zavazadel před vstupem do letadla jsme dali do tunelu i lahve s vodou. Vyjely na druhé straně ven. Jak se na ně tlačily tašky a batohy,spadly a s řachnutím se rozbily. Padesát lidí se otočilo, mezi nimi i onen nepříjemný úředník. Spočinul pohledem na hromadě našich věcí a loupl po nás očima. Tím to skončilo. Asi už byl unavený a nechtěl si přidělávat další trápení s námi. Ukončil tak náš nejhorší zážitek spojený s letadly.

Lubomír Vejražka a Jiří Hladík (fotograf) se společně zaměřují na horské výstupy. Ze svých cest píší knihy, zabývají se i publicistikou a výstavami fotografií s tématem cizích zemí.
Autor:




Nejčtenější

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Další z rubriky

Zbytky čumu (stanu) Evenků
Sibiří na koloběžce. Tělo fňuká, ale přizpůsobí se, říká dobrodruh

Přešel pěšky Bajkal, jako první na světě přejel Pamír na tříkolce a teď podniká na koloběžce cestu přes Sibiř dlouhou přes 2500 kilometrů. Třiašedesátiletý...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.