Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zasněžování: občas záludný pomocník

  11:57aktualizováno  11:57
Zasněžování se i u nás pomalu stává standardem, význam technického sněhu stále roste a v nepříznivých zimách se stává zachráncem. Ideální stav je, když lze tratě pokrýt vyrobeným sněhem hned v předsezoně, tedy v listopadu a prosinci před Vánoci. Kvalitní směs technického a hutného přírodního sněhu vytvoří vrstvu, která pak vydrží po celou sezonu, dobře se upravuje a dobře odolává oteplení a oblevám. Pokud ovšem podmínky nepřejí a zima je nejenom skoupá na sníh, ale i teplá, je nutno využít doslova každou vhodnou hodinu.
Provozovatel se pak nevyhne výrobě sněhu i v době provozu tratí. Pro lyžaře z této skutečnosti vyplývají některá omezení a menší záludnosti, s nimiž je třeba počítat.
Během nočního zasněžování mohou vzniknout nasněžené hromady a terénní vlny, které změní „mikroprofil“ tratě. Vždy je nelze dokonale rozhrnout: vytvořený sníh musí určitou dobu dozrávat, někdy se vše nedá stihnout. Na trati, kde se v noci zasněžovalo, je proto vždy vhodné nespoléhat na včerejší stav a věnovat první ranní jízdu ohledání terénu.
Čerstvě nastříkaný sníh se může vyskytovat i v poněkud nepříjemných podobách. Jednou z nich jsou nečekaná velmi tvrdá místa, na nichž lyže s oblibou ustřelí. Nejnebezpečnější jsou ale „návěje“. „Pokud vítr sráží čerstvě vyráběný sníh k zemi, nedostanou kapičky čas, aby z nich vyprchala vlhkost a vzniká poměrně mokrý sníh,“ vysvětluje Ing. Jiří Čermák, vedoucí provozu a zasněžování na Medvědíně a Mísečkách. V takovém sněhu je pak třeba chovat se podobně obezřetně jako v čerstvém mokrém a příslušná místa projíždět pomalu, lehce a bez razantního záběru. Jakmile tedy vidíme sněhové dělo v provozu, musíme počítat s drobnou pastí, zpomalit a připravit se. Také proto, že mokré dopadající krystalky zcela bezpečně ulpí na brýlích. Pokud je tedy nutno pod palbou sněhového děla projet, vyplatí se zakrýt si brýle rukou s rukavicí a vždy počítat s nutností zastavit a očistit je. Někdy bude nutné použít teplou ruku bez rukavice, vždy je dobré mít po ruce čistý suchý kapesník.
Riziko vlhčího sněhu, ev. později umrzlého do tvrdých ploten, je nejmenší ve velkých mrazech při vyjasnění a nízké vlhkosti vzduchu, roli hraje ale také teplota používané vody.
Umělý sníh má i některé druhotné důsledky. Je značně agresivní, hrany je tedy třeba častěji přibrušovat. Rychleji se také sjíždí vosk, profíci proto mažou speciální vosky nebo o něco tvrději, zejména u hran. Investice do vodojemu, rozvodů vody a vlastního zasněžovacího „hardware“ není malá a lidská práce při noční výrobě sněhu levná, výroba technického sněhu se proto logicky promítá do cen jízdného.
Průběžné zasněžování dokáže přechodně snížit komfort sjíždění, dělá se ale právě kvůli uživatelům sjezdovek. Vždycky, když omezuje, měl by si lyžař uvědomit, že bez technického sněhu by bylo ježdění horší a někdy dokonce žádné.
Na závěr: název „technický“ sníh je určitě správně, co ale „umělý“? Před několika lety se k tomu vyjádřil přední světový odborník, rakouský doc. dr. Ing. Nejez. Tolerantně konstatuje, že negativních asociací (co je umělé, je nepravé, náhražka) se není třeba bát, a že když se na umělém ledu bruslí, může se klidně na umělém sněhu lyžovat. (ISR, listopad 1996. Roli ovšem může hrát i to, že německy je to geniálně krátké slovo „Kunstschnee“, my se dvěma slovům nevyhneme.)

Čekání na sníh v Harrachově.

Autor:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Chalupská slať. V okolí jednoho z nejznámějších míst Šumavy se převaděči často...
Výlet za Králem Šumavy. Projděte si trasu slavného převaděče

Lesem, přes potoky i močály vodil Král Šumavy lidi z Československa do Německa, ještě než se spustila železná opona. Vydejte se s námi po stopách této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.