Za takový výhled chtějte zpět čtvrtinu ceny zájezdu.

Za takový výhled chtějte zpět čtvrtinu ceny zájezdu. | foto: dTest

Zápach kontejnerů, ostnatý drát na pláži, i takové byly letos dovolené

  • 125
Výhled na kontejnery místo na moře, cesta na pláž dlouhá půldruhého kilometru podél ostnatého drátu, i když katalog sliboval moře vzdálené deset metrů. A vypuštěný oprýskaný bazén s divoce rostoucí trávou tam, kde by se člověk rád natáhl. Pokud jste si takovou dovolenou neobjednali, reklamujte ji.

Pokud se vám letošní dovolená nevydařila a zvažujete reklamaci, neotálejte moc dlouho. Máte na to jen tři měsíce. Německé soudy mají dokonce tabulku, podle které posuzují výši slevy za nedodržené podmínky ze strany cestovních kanceláří.

Takzvaná Frankfurtská tabulka slev uvádí v procentech, jakou část z ceny zájezdu může klient žádat po cestovní kanceláři jako náhradu za nevydařenou dovolenou. Například za pokoj s výhledem na ohořelé kontejnery místo na moře.

Nad spoustou drobností cestovatelé mávli rukou, trpělivost došla v případech, kdy jediné okno z pokoje od výhledu spíše odrazovalo. Vrcholem je přistýlka, kterou podnikavý hoteliér postavil na postel. Ani ve vojenských ubikacích není na spodní posteli tak málo místa.

Spotřebitelská poradna časopisu dTest sestavila přehled ošklivých dovolených z fotek, které jí zaslali čtenáři. Na časopis se obrátili s žádostí o radu, jak zájezd reklamovat.

Za takový výhled chtějte slevu 25 %, radí tabulka.

Za vypuštěný bazén by měla cestovka vrátit 15 procent ceny.

Za životu nebezpečnou přistýlku žádejte zpět 25 procent.

"Největší neznámou pro spotřebitele při reklamaci zájezdů bývá vyčíslení slevy, kterou by měl požadovat," říká Martina Vernerová, právní poradkyně časopisu dTest. Jako praktický orientační nástroj pro tento případ může sloužit tzv. Frankfurtská tabulka slev, nástroj, který již léta používají německé soudy a který by se s ohledem na zkušenosti německých turistů neměl zatracovat.

Tabulku si můžete stáhnout zde.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur ústy svého viceprezidenta Tomia Okamury ale Frankfurtskou tabulku slev odmítá. Podle něj se kromě Německa nepoužívá v žádné jiné zemi.

"Evropská komise připravuje novelu Směrnice o zájezdech, která by měla platit pro celou EU od roku 2013. Evropská komise ani Evropská unie nechce, aby se tzv. Frankfurtské tabulky v Evropě používaly," tvrdí Okamura.

Zákazníci českých cestovních kanceláří si nejčastěji stěžují na zpoždění charterového letu. Za to však nenese odpovědnost cestovní kancelář, ale letecká společnost.

Pro úspěšnou reklamaci nevyhovujícího pokoje, výhledu či okolí hotelu je podle viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur nejlepší začít jednat rovnou na místě, a pokud není delegát schopen klientovi vyhovět, sepsat protokol a vše nafotit. Na podání reklamace má klient 90 dnů od zakončení zájezdu.