Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jízdním kolům je 200 let. Podívejte se, jak vypadali jejich pradědečci

  14:47aktualizováno  14:47
První kola připomínala spíš nemotorná a těžkopádná odrážedla než prostředky usnadňující dopravu lidí na delší vzdálenosti. Přesto si tyto první bicykly rychle získaly oblibu u nadšenců. Nádherné historické kousky si můžete od května prohlédnout na zámku v Čechách pod Kosířem.

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku. Exponáty jsou zapůjčeny z depozitáře Vlastivědného muzea Olomouc. | foto: Luděk Peřina, ČTK

„Úsilí vynálezců objevit rychlý a pohyblivý dopravní prostředek poháněný lidskou silou sahá hluboko do historie. Teprve v 19. století se však sen mnoha vynálezců stal skutečností,“ uvedli Ivo Hrubíšek a Miroslav Papoušek v předmluvě k výstavě historických kol. Expozice na zámku v Čechách pod Kosířem bude otevřena 1. května a představí 14 historických kol.

Dějepisci techniky přisoudili vynález jízdního kola bádenskému lesmistrovi baronu von Draisovi, jehož „běhací stroj“ byl poprvé představen v roce 1817.

Fotogalerie

Na bicyklu, pro který se vžil název draisina, se jezdec odrážel nohama od země. Tento typ kol byl posléze oblíbený hlavně v Anglii, ale jezdili na něm i nadšenci v českých zemích.

Na výstavě bude k vidění netradiční draisina vyrobená ve 20. a 30. letech 19. století, zřejmě olomouckým měšťanem Antonem Schigartem, jejíž dřevěný rám zdobí čalouněné sedlo a dračí hlava.

V 60. letech 19. století na konstrukčně jednoduchou draisinu navázal dokonalejší Michauxův velociped poháněný klikami s pedály na předním kole, o který měla veřejnost ještě větší zájem. A když konstruktéři následně zvětšili průměr předního kola, tak lidé mohli na kolech jezdit výrazně rychleji. Bylo to však na úkor bezpečnosti, jelikož cyklisté seděli ve velké výšce a pády byly časté.

Autoři expozice věnované historickým bicyklům upozornili, že zásadní zlom nastal v roce 1885, kdy bylo na trh uvedeno takzvané bezpečné kolo s pedály ve středu rámu a koly o menším průměru. Síla nohou byla přenášena řetězem na zadní kolo. „Toto nízké kolo moderního typu ukončilo na počátku 90. let 19. století zlatou éru vysokých kol a stalo se v brzké době populárním lidovým dopravním prostředkem, vyráběným a prodávaným v milionech kusů,“ stojí v jejich pojednání.

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...
Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...

Bezpečný bicykl znamenal milník i v oblasti konstrukce kol. Na ráfcích měl totiž místo tvrdých gumových obručí pružné pneumatiky naplněné vzduchem, což výrazně zvýšilo komfort jízdy. Naproti tomu první draisiny měly ráfky opatřené pouze kováním, jehož hlavním účelem bylo udržet pohromadě dřevěné kolo.

O bicyklu poháněném šlapáním podle historiků snil už Leonardo da Vinci, který je považován za největší osobnost renesanční doby. V technických rukopisech z jeho pozůstalosti byla totiž nalezena kresba jízdního kola.

Produkce jízdních kol od vynálezu prvního bicyklu prudce vzrostla. V EU se nyní ročně vyrobí zhruba 13 milionů jízdních kol, z toho na Česko připadá 350 tisíc bicyklů. Ještě vyšší výrobní kapacitu než EU mají asijské továrny.

Autor:




Nejčtenější

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcií na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

třesoucí se letadlo
VIDEO: Airbus se musel vrátit do Austrálie, třásl se jako stará pračka

Nedělní let společnosti AirAsia do Kuala Lumpur se musel kvůli technickým problémům vrátit zpět do Austrálie. Kapitán se rozhodl stroj otočit nad Indickým...  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Pověrčivá Číňanka hodila do motoru letadla mince, zastavila tím odlet. (27.6....
Čínská stařenka hodila do motoru mince pro štěstí, letadlo evakuovali

Pověrčivá stará paní zabránila v úterý odpoledne v Šanghaji startu letadla společnosti China Southern Airlines, když cestou na palubu hodila do motoru hrst...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

Další z rubriky

„Prosím vstupte!“ - historická brána Plzeňského Prazdroje
Cyklotoulky: do Plzně za pivem, architekturou, Hurvínkem i vědou

Plzni se nejčastěji říká „město piva“ nebo „město čtyř řek“ . My vám ji však chceme představit coby město jako stvořené pro jízdu na kole. V následujících...  celý článek

Medvěd hnědý překvapil cyklisty v bike parku Malino Brdo na severu Slovenska
VIDEO: Medvěd pořádně vystrašil bikery ve Velké Fatře u Ružomberku

Český biker natočil medvěda hnědého, kterého s kolegou vyplašil při jízdě v bikeparku Malino Brdo u Ružomberku. Otázkou je, kdo se koho více polekal. Hlavní...  celý článek

Cyklistka na elektrokole v Hraběticích v Jizerských horách.
Česko má nový cyklistický hit. Poptávka po elektrokolech prudce roste

V letošním roce se podle odhadů prodá až 50 tisíc elektrokol, poptávka tak meziročně vzroste až o 50 procent. Nové modely si můžete prohlédnout v pražských...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.