Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hurá, po zimě zase na kolo! Návod na jeho základní údržbu

aktualizováno 
Kolo po zimě je třeba zkontrolovat a připravit na novou sezonu. Přinášíme jednoduchý návod, na co nezapomenout a jak si základní údržbu udělat vlastními silami.

"Každé kolo, stejně jako auto, potřebuje údržbu. Čím pečlivější a častější, tím nám bude kolo lépe a déle fungovat," říká Karel Studnička ze Ski a Bike centrum Radotín (http://eshop.kola-radotin.cz). Zde jsou základní úkony, které on i další odborníci doporučují udělat. Na většinu z nich bychom měli stačit sami.

Mazání řetězu

Řetěz je třeba pravidelně mazat. Není nutné před každou vyjížďkou. Stačí to zhruba každých 80 – 200 km. Interval pak záleží hlavně na podmínkách v jakých jezdíme a na použitém mazivu. Při jízdě za deště nebo v blátě vydrží mazivo méně než za sucha.

Fotogalerie

Před mazáním bychom měli řetěz vyčistit. Pokud nechceme používat pračku na řetěz, nebo dokonce řetěz sundat a důkladně vyčistit, měli bychom ho alespoň otřít hadrem od hrubých nečistot. Vyčistit bychom měli také kazetu a převodníky. Můžeme na to použít speciální kartáče, ale třeba i kartáček na zuby.

K mazání jsou vhodné speciální oleje na řetěz, ideálně ve formě kapátek. Sprejem můžeme při nesprávné manipulaci nanést olej například na brzdové destičky, čímž by se výrazně snížil brzdný účinek. (Oblíbené oleje jako WD40 nebo GT85 nejsou pro mazání řetězu úplně nejvhodnější.)

Kapátkem naneseme olej rovnoměrně po celém řetězu, důležité je aplikovat ho hlavně do čepů. Po nanesení ho necháme chvíli zaschnout. Poté řetěz otřeme suchým čistým hadrem. Důležité je, aby se mazivo dostalo do čepů řetězu, ne na jeho povrch. Příliš mnoho maziva způsobuje ulpívání nečistot na řetězu.

Nastavení a údržba odpružené vidlice

Máte-li odpruženou přední vidlici, případně celoodpružené kolo, můžete zkontrolovat nastavení vidlice i tlumiče. Pokud ovšem nemáte vysokotlakou pumpičku na tlumiče, nechte to raději na specializovaném servisu.
Pro správnou funkci vidlice a tlumiče je důležité udržovat kluzáky vidlice čisté. Po jízdě byste je měli vždy otřít čistým hadrem. Je také dobré občas namazat těsnění vidlice silikonovým olejem. Snížíte riziko, že se nečistoty dostanou do vidlice.

Nastavení a údržba odpružené vidlice

Nastavení a údržba odpružené vidlice

Výměna duše - sundání pláště pomocí montpáky

Pokud po zimě zjistíte, že máte prázdné kolo, nemusí to nutně znamenat, že je píchlá duše. Nejdříve zkuste kolo dofouknout a teprve pokud uchází, vyměňte duši. Zároveň zkontrolujte stav pláště, jestli není sjetý nebo zpuchřelý. Třeba 10 let starý plášť už nemá nejlepší vlastnosti.

Zjistíme-li defekt, duši vypustíme a pomocí jedné nebo dvou montpák sundáme plášť z ráfku. Montpáku vsuneme mezi plášť a ráfek a přetáhneme patku pláště přes hranu ráfku. Tahem montpáky po obvodu ráfku sundáme zbývající část pláště. Jednu patku pláště můžeme v ráfku nechat. Po vyjmutí staré duše zkontrolujeme vnitřní stranu pláště, jestli v plášti není trn nebo střep, který mohl způsobit defekt. Prohlédneme také pásku v ráfku. Ta musí překrývat otvory pro niple (konce drátů). Než dáme novou duši do pláště, lehce ji nafoukneme. Lze s ní pak lépe manipulovat.

U duše je nutné dát pozor na její rozměr a typ ventilku. Když jsme si jisti, že máme tu správnou, vložíme ji do pláště a usadíme ventilek do ráfku. Pak postupně rukou nebo pomocí montpáky přetáhneme patku pláště zpět do ráfku. Začínáme vždy u ventilku. Jde-li plášť zpátky do ráfku těžce, můžeme si pomoci tím, že potřeme patku pláště vodou s mýdlem. Pro správné usazení pláště v ráfku je dobré nafouknout kolo na vyšší tlak 4 – 5 baru a poté upustit na správnou hodnotu.

Výměna duše

Výměna duše

Nahuštění kola na správný tlak

Při foukání kol dodržujte vždy doporučené tlaky, které máte uvedené na plášti.

  • Horské kolo: jezdíte-li na horském kole po zpevněných cestách a asfaltu, nafoukejte pláště na 3 - 3,5 baru. Při jízdě v náročném terénu se spoustou kamenů a kořenů a na vlhkých kamenech můžete pláště upustit na 2 – 2,5 baru. Budou mít lepší přilnavost, nabídnou více komfortu, ale zároveň se zvyšuje riziko defektu. Je třeba přihlédnout také k váze jezdce. Čím těžší jezdec, tím vyšší tlak v plášti.
  • Krosové kolo: u krosového kola se nepočítá s ježděním v náročném terénu, můžeme foukat na 4 – 5 barů.
  • Silniční kolo: pláště foukáme na 6 – 9 barů, galusky 10-12.

Nahuštění kola na správný tlak

Nahuštění kola na správný tlak

Kontrola stavu brzd

Před jízdou bychom měli zkontrolovat také stav brzd. Zmáčknutím páky zkusíme, jestli nemá brzda příliš dlouhý krok. Jak u "V" brzd, tak i kotoučových by měla brzda zabírat už v první polovině kroku páky. Pokud páku promáčkneme až k řídítkům, je to známka, že brzdy nejsou v pořádku. U mechanických brzd stačí utáhnout lanko, u hydraulických je nutné odvzdušnění brzd v servisu.
U brzdových špalků zkontrolujeme jejich správné dosedání na brzdnou plochu ráfku. Měly ba na ni dosedat celou svou plochou.

Seřízení přehazovačky

Jednoduchá varianta: jsou-li dobře nastavené dorazy přehazovačky, rovná patka měniče, stačí jen stavěcím šroubem na přehazovačce nebo řadící páčce doladit napětí lanka.

Přehazovačka špatně řadí směrem na těžší převody (menší pastorky): je potřeba povolit lanko – otáčíme šroubem ve směru hodinových ručiček

Přehazovačka špatně řadí na lehčí převody (větší pastorky): lanko musíme utáhnout: šroubem otáčíme proti směru hodinových ručiček. V případě, že je stavěcí šroub již plně zašroubovaný nebo vyšroubovaný, musíme povolit imbus, který drží lanko v přehazovačce a lanko podle potřeby víc napnout nebo povolit.

Seřízení přehazovačky

Seřízení přehazovačky

Složitější případ: pokud se nám nepovede nastavit správný chod přehazovačky jen nastavením lanka, bude nutné zkontrolovat patku přehazovačky (díl, který spojuje rám kola a přehazovačku). Pokud kolo někde nešetrně opřete, nebo třeba spadnete, může dojít k ohnutí patky přehazovačky. Pak je nutné pro správný chod přehazovačky patku srovnat. Doma to ovšem není úplně snadné, proto se raději obraťte na servis.

Možnost servisu už tento víkend

Možnost nechat si zkontrolovat své kolo bude mít už tento pátek a víkend každý cyklista, který se zastaví na pražském Rašínově nábřeží na velké cykloakci Město na kole. Tým zkušených mechaniků mu během chvilky zdarma sdělí vše podstatné o stavu kola a nastavení vůči postavě i schopnostem. Pokud si situace vyžádá složitější řešení, k dispozici budou odborníci z těch nejlepších pražských bike center. http://www.mestonakole.cz/

Padá-li řetěz z nejmenšího nebo největšího pastorku, případně pokud na ně nemůžete zařadit, jde nejspíše o špatně nastavené dorazy přehazovačky. K nastavení dorazů slouží dva malé šroubky na těle přehazovačky. Jsou označeny písmeny L a H.

Nejdříve nastavujeme doraz u nejmenšího pastorku (horní H). Zařadíme na nejmenší pastorek a otáčením šroubu H nastavíme ramínko přehazovačky tak, aby bylo v rovině s nejmenším pastorkem.

Stejně pak nastavíme i spodní doraz u největšího pastorku, šroub L.
Pak jen doladíme přehazovačku pomocí stavěcího šroubu.

Dotažení pedálů

Pedály není potřeba dotahovat "na krev", stačí jemné utažení klíčem. V případě, že měníte pedály na kole, nezapomeňte namazat závity pedálu vazelínou. Nehrozí tak, že pedály v klice "zarostou" a nepůjdou sundat. Při montáži bez namazání může pak ze spoje kliky a pedálu vycházet nepříjemné vrzání.

Autoři: pro iDNES.cz,


Témata: zima, Kartáček, Radotín


Nejčtenější

Vyhlídka na Kornati z vrcholu ostrova Smokvica patří k nejhezčím na Jadranu.
Osamělé Chorvatsko. Výlet po stopách pirátů v nádherném parku Kornati

Chorvatské souostroví Kornati patří právem mezi klenoty Jadranu. Jeden z osmi národních parků Chorvatska tvoří 89 vápencových ostrovů, připomínajících perly...  celý článek

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Kolona na francouzské dálnici před terminálem Eurotunelu. Stojící a...
Evropu čeká dopravně nejnáročnější víkend. Vyražte v úterý, radí autokluby

S mnohahodinovými kolonami a dopravně nejvypjatějším víkendem léta musí počítat Češi, Němci nebo Rakušané, kteří se o víkendu vydají na cestu k Jaderskému...  celý článek

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Poznejte genius loci hornických Katovic

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Další z rubriky

S helmou nebo bez?
Test cyklistických helem od ADACU. Nejdražší neznamená nejvíce bezpečná

Cyklistická sezona je v plném proudu a s ní i pády, boule, odřená kolena. Helma je dnes nezbytným bezpečnostním prvkem pro jízdu na bicyklu. Pro mladší...  celý článek

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.