U lidí, kteří už Česko navštívili, se do povědomí dostává česká kuchyně nebo příroda. Návštěva pro ně byla zajímavá a přínosná, vyplynulo z průzkumu.
Sedm států, kde se průzkum uskutečnil, patří k západní Evropě, dále v anketě odpovídali i Slováci, Poláci a Maďaři. Firma výsledky představila na veletrhu cestovního ruchu v Brně.
Reference mají zahraniční turisté hlavně od známých
Průzkum také sledoval, z jakých zdrojů potenciální turisté informace o ČR čerpají. U zemí střední Evropy převažují informace od známých. V západní Evropě je hlavním zdrojem internet.
Nejhorší povědomí o Česku mají Španělé a Francouzi. ČR je vnímána jako součást východního bloku. "Vymanit se ze sevření dlouhodobého image není pro ČR jednoduché. Přesto se začínáme více profilovat jako země ve střední Evropě," uvedl Michal Straka z Ipsos Tambor.
Atraktivitu České republiky zhoršuje celá řada prvků nedůvěry, zejména u Francouzů.
Nedostatečná propagace Česka a špatná komunikace
Republika obecně nemá dobrou pověst, zlepšuje se ale u těch návštěvníků, kteří v Česku už byli. Zájem zahraničních turistů o Česko snižují absence moře, nízká atraktivita země, nízké povědomí o možných místech k návštěvě, nedostatečná komunikace a propagace ČR.
Na druhou stranu motivací je vysoká znalost Prahy, gurmánské zážitky, relaxace, odpočinek, nižší ceny nebo společenské vyžití. "Pro mladou generaci je atraktivní Praha svojí liberálností a společenským životem. Připomíná jim malý Amsterodam," uvedl Straka.
Autentické památky
Turisty lákají i památky. Pro návštěvníky z německy mluvících zemí jsou ale atraktivní také proto, že mnohé ještě nejsou perfektně opravené.
Oceňují jejich autentičnost, kterou doma nenajdou. "Skanzen je pro ně zajímavější," uvedl Straka.
Zájem a povědomí o České republice táhne Praha. Stále více se ale objevuje i znalost Brna. (Čtěte "Britské cestovky lákají klienty do Brna na dobré pivo a krásné ženy.").
Největší znalost a povědomí o ČR mají tradičně Poláci, Maďaři a Slováci. Přístup Maďarů je rezervovanější.