Praha, Karlův most

Praha, Karlův most | foto: Michal Sváček, MAFRA

Zahraniční turisté vnímají Česko jako část východního bloku, ukázal průzkum

  • 111
Potenciální zahraniční turisté stále vnímají Českou republiku jako součást východního bloku. Při představě dovolené v Česku se přitom cizincům vybaví zejména Praha, pivo a památky. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos Tambor, který firma uskutečnila v deseti zemích.

U lidí, kteří už Česko navštívili, se do povědomí dostává česká kuchyně nebo příroda. Návštěva pro ně byla zajímavá a přínosná, vyplynulo z průzkumu.

Sedm států, kde se průzkum uskutečnil, patří k západní Evropě, dále v anketě odpovídali i Slováci, Poláci a Maďaři. Firma výsledky představila na veletrhu cestovního ruchu v Brně.

Reference mají zahraniční turisté hlavně od známých

Průzkum také sledoval, z jakých zdrojů potenciální turisté informace o ČR čerpají. U zemí střední Evropy převažují informace od známých. V západní Evropě je hlavním zdrojem internet.

Nejhorší povědomí o Česku mají Španělé a Francouzi. ČR je vnímána jako součást východního bloku. "Vymanit se ze sevření dlouhodobého image není pro ČR jednoduché. Přesto se začínáme více profilovat jako země ve střední Evropě," uvedl Michal Straka z Ipsos Tambor.

Atraktivitu České republiky zhoršuje celá řada prvků nedůvěry, zejména u Francouzů.

Nedostatečná propagace Česka a špatná komunikace

Republika obecně nemá dobrou pověst, zlepšuje se ale u těch návštěvníků, kteří v Česku už byli. Zájem zahraničních turistů o Česko snižují absence moře, nízká atraktivita země, nízké povědomí o možných místech k návštěvě, nedostatečná komunikace a propagace ČR.

Na druhou stranu motivací je vysoká znalost Prahy, gurmánské zážitky, relaxace, odpočinek, nižší ceny nebo společenské vyžití. "Pro mladou generaci je atraktivní Praha svojí liberálností a společenským životem. Připomíná jim malý Amsterodam," uvedl Straka.

Autentické památky

Turisty lákají i památky. Pro návštěvníky z německy mluvících zemí jsou ale atraktivní také proto, že mnohé ještě nejsou perfektně opravené.

Oceňují jejich autentičnost, kterou doma nenajdou. "Skanzen je pro ně zajímavější," uvedl Straka.

Zájem a povědomí o České republice táhne Praha. Stále více se ale objevuje i znalost Brna. (Čtěte "Britské cestovky lákají klienty do Brna na dobré pivo a krásné ženy.").

Největší znalost a povědomí o ČR mají tradičně Poláci, Maďaři a Slováci. Přístup Maďarů je rezervovanější.