Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Plachetnici vyprostil bagr, lidé na její záchranu poslali přes milion

  19:32aktualizováno  19:32
Česká replika korzárské plachetnice, která ztroskotala u Španělska, se po dvou týdnech nejistoty vrátila na moře. Majitelé se rozhodli La Grace zachránit stůj co stůj, od spřízněných námořníků se jim sešlo přes milion korun. Celý víkend ji z mělčiny vyprošťovala záchranná loď vybavená bagrem.

Záchranná loď bagruje písek kolem ztroskotané plachetnice La Grace. (10. 11. 2012) | foto: Archiv La Grace

Dva dlouhé týdny ležela historická plachetnice na levoboku poblíž španělské Marbelly a pomalu ji pohřbíval písek.

Plachetnice La Grace

Česká školní plachetnice ztroskotala v noci z 25. na 26. října u španělského letoviska Marbella při cestě z Itálie na Kanárské ostrovy, kde měla strávit zimní sezonu.  

La Grace se jmenuje podle lodi pobělohorského exulanta a prvního českého námořníka Augustina Heřmana. Ten ve službách holandské Západoindické společnosti přeplul několikrát Atlantik. Po osamostatnění začal s La Grace přepadat španělské obchodní lodi a později se stal největším vývozcem tabáku v Americe.

Plachetnice pro více než třicetičlennou posádku je dlouhá 32 a široká 6 metrů, stěžně má vysoké až 25 metrů. Dva roky ji stavěli dobrovolníci v Egyptě. Poprvé vyjela na moře v prosinci 2010, loni v květnu ji v Řecku slavnostně pokřtili. Minulou zimu strávila v Karibiku, v letní sezoně brázdila moře mezi Elbou a Korsikou.

Počasí záchrannému týmu nepřálo, minulý týden ke všemu udeřila několikadenní silná bouře a přes loď se valily vysoké vlny. La Grace ale vydržela. A v neděli v podvečer se vrátila na moře.

La Grace má právo žít, rozhodl kapitán

Naděje na záchranu české repliky korzárské lodi z 18. století vzrostly v pátek, kdy do přístavu v Marbelle dorazila záchranná loď Elmar Dos s bagrem. Celý víkend ztroskotanou plachetnici vyhrabávala z mělčiny, aby potápěči mohli zjistit rozsah škod, provizorně utěsnit díry a aby 120tunový trup lodi mohl zpátky na hloubku.

"Loď se podařilo vyprostit, už je na hloubce a drží se nad vodou," hlásil šťastně ze Španělska kapitán lodi Josef Dvorský z Hradce Králové. "La Grace přestála neuvěřitelnou bouřku. Její trup vydržel silné vlny a tím dokázala, že má právo žít dál," vzkázal kapitán.

Teď La Grace čeká cesta do přístavu Algeciras, kde ji vyzdvihnou z vody a přes zimu opraví. 

"Přesto, že poškození vnitřku lodi jsou fatální a oprava převýší stavbu nové lodi, rozhodl jsem se a také podepsal, že loď opravíme. Mám tu loď nesmírně rád a udělal bych cokoli pro její záchranu," uvedl Dvorský, který na místě záchranné práce koordinuje.

Během týdne vybrali na záchranu lodi přes milion korun

Do Španělska vyrazil spolu s dobrovolníky poslední říjnový pátek, kdy La Grace ztroskotala. Při nočním kotvení se uvolnila kotva a protože nenastartoval motor, silný vítr zahnal plachetnici na mělčinu (více čtěte zde).

Majitelé po ztroskotání zveřejnili výzvu na záchranu lodi a námořníci i obdivovatelé lodi okamžitě začali posílat peníze. Jen za první den přistálo na účtu La Grace 190 tisíc korun a během prvního týdne se částka vyšplhala dokonce přes milion korun.

Fotogalerie

"Jsme velmi vděční za jakoukoliv pomoc a jsme velmi rádi, že osud lodi není zdejším lidem lhostejný. Všem moc děkujeme za podporu, velmi si ji vážíme," poděkovala mluvčí klubu La Grace Lucie Forštová.

Ani vybraný milion ale na záchranu lodi zdaleka stačit nebude, jen její vyproštění a odvlečení se odhaduje na dva až deset milionů korun. Pojišťovna pravděpodobně zaplatí opravu lodi, ale ne její transport.

"Ačkoliv se vybraná suma zdá opravdu veliká, a jsme za ní velmi vděční, záchranná operace je finančně o mnoho náročnější. Proto je postoj pojišťovny klíčový. Její jednání je vstřícné, ale dosud nezveřejnila žádné zásadní stanovisko. Ale ani v tom nejlepším případě pojišťovna neuhradí škodu celou, a proto jsou vybrané finanční dary tak důležité," vysvětlil Dan Rosecký, jeden z majitelů lodi a předseda klubu La Grace.

Bagr záchranné lodi odhalil poškozený kýl lodi

Záchranné práce probíhaly celý uplynulý víkend prakticky nonstop. "Nejprve se vybagruje třímetrová jáma po pravoboku lodi. Poté se k La Grace přidělají na tento bok čtyři vaky, každý o výtlaku pěti tun. Potápěči udělají díry pod kýlem, kterým protáhnou popruhy na druhou stranu," popsal v pátek plánovaný postup záchranných prací kapitán.

Po překlopení na druhý bok se postup opakoval a záchranáři kolem lodi udělali obrovský "bazén". Tým musel pracovat velmi opatrně.

"Stále hrozí nebezpečí, že se La Grace může rozlomit nebo potopit, pak by celá záchrana přišla vniveč," obával se ještě v neděli kapitán. Nakonec ale v podvečer přišla dobrá zpráva - La Grace pluje sama, čerpadla stíhají a plavidlo se drží nad hladinou i bez záchranných vaků, přivázané k záchranné lodi.

Hrozilo přitom, že pokud ztroskotanou La Grace nedostali majitelé pryč do 15 dnů, tamní úřady by ji podle španělských zákonů odstranily samy. S největší pravděpodobností by ji zničily (více čtěte zde).

"Naštěstí byl termín patnácti dnů prodloužen o týden," uvedla mluvčí klubu La Grace. Špatné počasí a velké vlny ale dlouho znemožňovaly záchranné práce a tým alespoň držel na břehu nepřetržité hlídky.





Nejčtenější

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
A zase to Chorvatsko. I letos bude pro Čechy nejoblíbenější destinací

Chorvatsko bude letos podle Asociace cestovních kanceláří opět nejoblíbenější destinací českých turistů - stejně jako loni a spoustu předchozích let. Asociace...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Další z rubriky

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Zbytky čumu (stanu) Evenků
Sibiří na koloběžce. Tělo fňuká, ale přizpůsobí se, říká dobrodruh

Přešel pěšky Bajkal, jako první na světě přejel Pamír na tříkolce a teď podniká na koloběžce cestu přes Sibiř dlouhou přes 2500 kilometrů. Třiašedesátiletý...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.