Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krok za kulisy A380. Někam se nedostanou ani VIP cestující

aktualizováno 
Koupíte-li si letenku první třídy, můžete se nechat na palubě dvoupatrového Airbusu A380 nevídaně rozmazlovat: v oblacích čeká lůžko, sprcha i bar. Ovšem jsou místa, kam nesmí vkročit ani nejlépe platící pasažéři. Exkluzivní pohled do zákulisí největšího dopravního letounu světa, který právě slaví 10 let ve vzduchu, nabídl magazínu Víkend DNES David Hecl, český pilot Emirates.

OBR. Airbus A380 je dlouhý 72,72 metru a má rozpětí 79,75 metru. | foto: Emirates

Ocasní kamera

OCASNÍ KAMERA. „Slouží pro snazší orientaci pilotů během pojíždění s obrovským strojem po zemi. Letoun má tři vnější kamery, záběry jsou dostupné i cestujícím v palubním informačním a zábavním systému s 2 000 kanály zábavy. Ve vzduchu navíc funguje také wi-fi a mobilní signál.“

„Slouží pro snazší orientaci pilotů během pojíždění s obrovským strojem po zemi. Letoun má tři vnější kamery, záběry jsou dostupné i cestujícím v palubním informačním a zábavním systému s 2 000 kanály zábavy. Ve vzduchu navíc funguje také wi-fi a mobilní signál.“

Kokpit

KOKPIT. „Když jsem to viděl poprvé, už jako zkušený pilot, stejně jsem žasnul. Možná to pro laiky působí zmateně, ale samozřejmě přesně znám funkce naprosto všech tlačítek a ukazatelů. A ty nejdůležitější ovládací prvky bych dokázal nahmatat i poslepu.“

„Když jsem to viděl poprvé, už jako zkušený pilot, stejně jsem žasnul. Na laiky to možná působí zmateně, ale pilot samozřejmě přesně zná funkce naprosto všech tlačítek a ukazatelů. A ty nejdůležitější ovládací prvky bych dokázal nahmatat i poslepu.“

Ložnice pro posádku

LOŽNICE PRO POSÁDKU. „Ano, opravdu takovou místnost na palubě máme, abychom se mohli během dlouhých letů, trvajících někdy až 15 hodin, vystřídat. V zadní části letadla jsou dvě lůžka pro piloty a v odděleném prostoru dalších devět pro stevardy.“

„Ano, opravdu takovou místnost na palubě máme, abychom se mohli během dlouhých letů, trvajících někdy až 15 hodin, vystřídat. V zadní části letadla jsou dvě lůžka pro piloty a v odděleném prostoru dalších devět pro stevardy.“

Sprcha v oblacích

SPRCHA V OBLACÍCH. „Mám doma velkou koupelnu, ale musím přiznat, že tenhle komfort zaskočil na první pohled i mě. Škoda, že to není sprcha pro posádku, ale výlučně pro naše pasažéry první třídy. Přitom ji máme tak blízko kokpitu.“

„Mám doma velkou koupelnu, ale musím přiznat, že tenhle komfort zaskočil na první pohled i mě. Škoda, že to není sprcha pro posádku, ale výlučně pro naše pasažéry první třídy. Přitom ji máme tak blízko kokpitu.“

Kuchyňky

ARABSKÁ KUCHYNĚ. „Pro lety Emirates připravují špičkoví kuchaři každý den až 150 tisíc jídel. Na palubě letadel se pokrmy ohřívají, přičemž do kokpitu dostávají kapitán a první pilot z bezpečnostních důvodů každý jiné jídlo z jiného zdroje.“

„Pro lety Emirates připravují špičkoví kuchaři každý den až 150 tisíc jídel. Na palubě letadel se pokrmy ohřívají, přičemž do kokpitu dostávají kapitán a první pilot z bezpečnostních důvodů každý jiné jídlo z jiného zdroje.“

Výtahy

VÝTAHY. „Na palubě A380 slouží také dva výtahy. Nejsou to však osobní kabiny pro dopravu pasažérů ani posádky, ale slouží k přepravě jídla mezi hlavní a horní palubou. Jeden výtah se nachází v přední části letadla, druhý je vzadu.“

„Na palubě A380 slouží také dva výtahy. Nejsou to však osobní kabiny pro dopravu pasažérů ani posádky, ale slouží k přepravě jídla mezi hlavní a horní palubou. Jeden výtah se nachází v přední části letadla, druhý je vzadu.“

Podpalubí

PODPALUBÍ. „Pod hlavní palubou se nacházejí tři zavazadlové prostory s přívodem vzduchu z kabiny pro cestující, takže se tam dá za letu dýchat. V předním se přepravují zvířata, protože ho lze chladit i ohřívat, zadní prostor jde pouze ohřívat. Do předního lze sestoupit přímo z kokpitu.“

„Pod hlavní palubou se nacházejí tři zavazadlové prostory s přívodem vzduchu z kabiny pro cestující, takže se tam dá za letu dýchat. V předním se přepravují zvířata, protože ho lze chladit i ohřívat, zadní prostor jde pouze ohřívat. Do předního lze sestoupit přímo z kokpitu.“

Palubní bar

PALUBNÍ BAR. „Tam my piloti pochopitelně nechodíme, ale cestující první a byznys třídy na horní palubě tu nabídku ohromně oceňují. Je to takové palubní společenské centrum s pohodlnými koženými sofa a vybranými nápoji z celého světa.“

„Tam my piloti pochopitelně nechodíme, ale cestující první a byznys třídy na horní palubě tu nabídku ohromně oceňují. Je to takové palubní společenské centrum s pohodlnými koženými sofa a vybranými nápoji z celého světa.“

Airbus A380 v číslech

  • Délka: 72,72 metru
  • Rozpětí: 79,75 metru
  • Výška: 24,09 metru
  • Průměr trupu: 6,95 metru
  • Kapacita: dle výrobce až 880 pasažérů, u Emirates 489 až 517
  • Maximální rychlost: 1 090 km/h
  • Dolet: 15 000 kilometrů
  • Dostup: 13 100 metrů
  • Palivové nádrže: 323 546 litrů
  • Maximální vzletová hmotnost: 575 tun
  • Cena: podle ceníku výrobce přibližně 9 miliard Kč
Autor:
Témata: Airbus, Airbus A380




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.