Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Prahy do Malajsie za čtyři tisíce

  11:18aktualizováno  11:18
Z Prahy do Malajsie za pouhé 4 000 Kč? To není science fiction, ale realita velmi blízké budoucnosti. Asijská nízkonákladová společnost Air Asia X chce totiž létat z malajské metropole Kuala Lumpuru i do Prahy, Moskvy, Londýna a Manchesteru. Projekt je otázkou několika měsíců.
Letadlo - ilustrační foto

Letadlo - ilustrační foto | foto: iDNES.cz

"Čekáme na vhodná letadla. Kvůli zpoždění dodávek nových airbusů a boeingů teď není na trhu dostatek velkých strojů z druhé ruky," řekl v rozhovoru pro MF DNES šéf plánování sítě Air Asia X Senthil Balan. Firma shání hlavně airbus A340 nebo Boeing 777.

Společnost si už v Praze rezervovala takzvané sloty, tedy časové úseky pro odbavení letadla na letišti. "Chceme mít určitě letiště ve střední Evropě," vysvětlil Balan, proč si firma vytipovala právě Prahu. Navíc odtud do jihovýchodní Asie žádná společnost nelétá přímo a roste zájem Čechů o dovolenou v Asii a také počet Asiatů létajících k nám za prací.

Průlomové ceny

Hlavním trumfem Air Asia X mají být nízké ceny. Jednosměrná letenka s poplatky má začínat na 149 eurech, tedy 3 861 korunách podle aktuálního kurzu. Zpáteční cesta se tak dá pořídit pod osm tisíc korun. Počet takto levných letenek ale bude omezený.

Kolik přesně budou stát ostatní letenky, nechtěl Balan říct. "Chceme být tak o polovinu levnější než ostatní aerolinie," sdělil pouze. To by znamenalo částku zhruba deset tisíc korun. Dostat se do jihovýchodní Asie z Česka pod dvacet tisíc korun za zpáteční letenku je totiž dnes, s výjimkou různých speciálních nabídek, téměř nemožné.

Pravděpodobné je i to, že levná konkurence by přinutila klasické dopravce, pro které jsou dálkové lety nejvýnosnější, snížit ceny.

"Byl by to velký zásah do trhu. Cestující by z toho mohli profitovat," říká Josef Trejbal ze společnosti Asiana, která prodává letenky. Podobně zlevnil cestování po Evropě i nástup nízkonákladových dopravců.

Příplatek za odbavení a jídlo Air Asia X bude fungovat na stejném modelu jako ostatní low-cost dopravci: za jídlo si zaplatíte, stejně tak za odbavení zavazadla. V tomto případě čtyři eura, v přepočtu 104 korun.

Bez návazných letů

Firma nepočítá s žádnými návaznými lety, jen s přepravou mezi dvěma místy. "To není princip nízkonákladových letů, starat se o přestupy," tvrdí Balan. V letadle bude jedna třída, ale dva druhy sedaček: běžné a větší XXL.

Mezi Evropou a Asií létá zatím jediný levný dopravce, Oasis Hong Kong Airlines, a to mezi Londýnem a Hongkongem. Ceny začínají na zhruba sedmi tisících korunách.

Air Asia X je sice rok starou společností, stojí za ní ale obr Air Asia, největší nízkonákladový dopravce na tamním kontinentě. Důvěru v podnik malajského miliardáře Tonyho Fernandese má i britský majitel skupiny firem Virgin Richard Branson. Ten loni v srpnu koupil ve v jeho společnosti pětinový podíl.

V současnosti létá Air Asia X do australského Brisbane a na začátku února začne i s linkou do čínského Chang-čou.

Autor:




Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.