Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ahoj běžkaři, jak se máte? Otestovali jsme pořádné kolo do hor

aktualizováno 
Nejen sjezdovky, nejen běžky. Na sněhu se můžete pořádně vyřádit i jinak – na kole zvaném fat bike. V rakouském Ramsau jsme vyzkoušeli na vlastní kůži hit nadcházející zimy.

Připadám si trochu jako auto s nevěstou. Svištím si to po zasněženém svahu v rakouském Ramsau a skoro každý si na mě ukazuje. Snad je to tím, že bílým prašanem neuháním na lyžích jako všichni ostatní, ale na kole.

Na pohled bytelném, a přece lehoučkém. S pneumatikami tlustými jak vypasená kobra. Na kole do sněhu, řečeném fat bike.

Když jsem si ho dole u skokanských můstků půjčoval, jeho majitel Michael mi tvrdil: „Lidi baví kola a baví je i sníh. Jen je nenapadne tyhle dvě věci spojit. Čím dál víc z nich se ale přesvědčuje, že je to v zimě obrovská zábava. Ubezpečuju vás, že tyhle fat biky budou do deseti let stejně populární, jako jsou dneska běžky.“

Přestože jsou fat biky bezpečné, jezdit na nich s helmou by mělo být samozřejmostí.

Přestože jsou fat biky bezpečné, jezdit na nich s helmou by mělo být samozřejmostí.

Jízda na fat biku vám umožní dostat se do krásných míst, kterých lze jinak v zimě dosáhnout často pouze na běžkách.

Jízda na fat biku vám umožní dostat se do krásných míst, kterých lze jinak v zimě dosáhnout často pouze na běžkách.

Přiznávám. Jakmile mi tohle mladý, triatlonem vytrénovaný Rakušan hodinu před polednem vykládal, bral jsem ho trochu s rezervou. Je to přece jeho byznys. Jenže už pár minut poté jsem si nasadil helmu a vyrazil na první etapu po sněhem zaváté stezce pod lesíkem.

Jak to funguje?

Paráda! Kolo právě kvůli tlustým gumám s terénním vzorkem nezapadá, chová se jako celoodpružené, výborně se ovládá. I nepříliš vysportovaný jedinec lehce nasadí solidní tempo. Poradí si se zledovatělými plotnami i s čerstvě napadanou nadílkou, snad pouze hlubší sníh dá zabrat. Jinak hravě zvládne fičet z kopce dolů, stejně jako šplhat vzhůru. Jen se nesluší běžkařům ničit stopu.

Možná by ale byli shovívaví, každý z nich po vás totiž zvědavě kouká.
„Jak to funguje?“
„Z čeho to je?“
„Fakt se neboříte?“
Funguje to jednoduše – šlapu a jedu, jako v létě. Rám s výš umístěným středem je z hliníku, pneumatiky jsou silné téměř 12 centimetrů. A ne, nebořím se, ani když se trochu vzdálím z cesty, což bych popravdě řečeno neměl. Kolo si můžete půjčit přímo v lyžařském centru Ramsau za 69 eur.

Oblast kolem Ramsau je pro jízdu na sněžných kolech ideální. Pokud si vezmete helmu s kamerou, můžete si pak vzpomínky z prosluněných sjezdů oživovat i doma v teple.

Oblast kolem Ramsau je pro jízdu na sněžných kolech ideální. Pokud si vezmete helmu s kamerou, můžete si pak vzpomínky z prosluněných sjezdů oživovat i doma v teple.

„Fat biky vymysleli na Aljašce, když v závodě Iditarod potřebovali překonávat delší vzdálenosti plné sněhu a bahna,“ vypráví mi Michael, jakmile pod azurově alpským nebem přijíždíme k vyhlídce na Schladming. „Úplně levná legrace to není, pořizovací cena je kolem 1 200 eur. Zase ale pak není nutná skoro žádná další údržba. Tuhle firmu provozuju šest let a za tu dobu jsem řešil jen jeden prasklý řetěz. Jinak nic.“

Pro děti i pro penzisty

Zastavujeme, není to však kvůli lapání po dechu. Štýrské městečko pode mnou vypadá z pláně mezi stromky jak vzdálený, nedosažitelný svět. Jednou do roka se při lyžařském Světovém poháru zaplní desetitisíci fanoušky, sjezdovka nad evangelickým kostelem z roku 1570 se pak při tradičním nočním slalomu klikatí jak osvětlená pentle.

Teď vypadá docela klidně, pokojně. Jak model z muzea vláčků.

Z výšin nad Hochwurzenem jej nahřívá slunce, paprsky dohánějí i mě. Sundavám bundu a skládám ji do batohu. Právě včas. Nasedáme, hned přehazuji, před námi se tyčí dlouhý krpál.

Čekám šílenou fušku, ovšem s fat bikem si připadám skoro jak na elektrokole. Ne že bych se nahoru soukal zadarmo, ale zas takové galeje to nejsou. Ono je to pochopitelně i tím, že oblast Ramsau má lyžařské cesty perfektně upravené.

Běžkařské stopy se tu táhnou v celkové délce 220 kilometrů, kolísají v nadmořské výšce mezi 1 100 až 2 700 metrů. Část z nich využívají i jezdci na sněžných kolech, Michaelova firma Alpine Fat Bike tady vytyčila osm hlavních tras – od 11 po 40 kilometrů.

„My vyrážíme na jednu z těch lehčích k chatě Sonnenalm,“ vysvětluje Michael, který má očividně přece jen lepší fyzičku. „Zvládnete to bez problémů, vždyť já tady jezdil s klientem, kterému bylo 79 let. Anebo i s dětmi, na fat bike je pouštím od šesti let.“

Ani zasněžené krpály nejsou pro fat bike nepřemožitelným soupeřem.

Ani zasněžené krpály nejsou pro fat bike nepřemožitelným soupeřem.

V Ramsau je možné domluvit se i na nočních trasách. Je to dobrodružnější, ale zase přijdete o nádherné výhledy.

V Ramsau je možné domluvit se i na nočních trasách. Je to dobrodružnější, ale zase přijdete o nádherné výhledy.

Projíždíme lesem, voní to tu jehličím. Míjíme ovčáckou boudu i sezení s pohledem na Hoher Dachstein, třítisícového krasavce střežícího celou oblast severních vápencových Alp. Míjejí nás rodinky se špunty učícími se plužit, stejně jako profíci s kombinézami plnými sponzorských log. Většinou jsme ale sami – vyhlášený areál vzdálený od Prahy jen 417 kilometrů je tak obrovský, že si od lidí snadno odpočinete.

Konkurence pro běžky

Na pevnou zem se z fat biku drápeme až po pár hodinách. Vystoupali jsme do nadmořské výšky 1 300 metrů k Sonnenalmu, dřevěné chatě vlastněné rodinou Höflehnerů. Její hlava, kudrnatý čtyřicátník Gerhard, mi na uvítanou přinese brusinkový šnaps s tradičním kaiserschmarrnem, sladkým karamelizovaným trhancem s rozinkami. Za chvíli přidá žebra od prasat z vlastní farmy, úžasnou dobrotu. Jen co se do toho pustím, Gerhard začíná hrát na tahací harmoniku.

Fotogalerie

A Michael vypráví. Jeho nezvyklé kolo se prý nehodí jen na sníh, užijete ho i na písku, měkkém či kluzkém povrchu. Náročný terén dokáže zdolat mimo jiné díky správně nahuštěným kolům, úspěch nespočívá pouze v šířce plášťů, ale i ráfků. Při brzdění se díky jeho specifickým vlastnostem vůbec nemusíte bát smyků.

To poslední oceňuji, jakmile se nad Sonnenalmem začne smrákat. Na jazyku mi ještě hraje chuť šnapsu, když se loučím s Gerhardem, naposledy osedlávám fat bike a sjíždím dlouhými svahy dolů k Ramsau. Ani to moc neženu, přesto jsem za chvilku zpátky u skokanských můstků.

Teď už Michaelovi věřím. Pro běžky je tenhle dvoukolý buclatý otesánek velká konkurence.

Autor:


Témata: Alpine Pro


Nejčtenější

KARAVAN. Vyjet s obytným přívěsem se zprvu zdálo jako skvělý nápad. Po...
Hotel s sebou. Karavany a obytné vozy Češi milují, nejvíc rodiny s dětmi

Češi stále častěji vyrážejí na dovolenou v zapůjčených karavanech či obytných vozech. Poptávka roste i po těch luxusnějších. Řada půjčoven už má kapacity na...  celý článek

Jantar Mantar v Džajpuru byl jeden z pěti astrologických areálů, které nechal...
Přinuťte hvězdy mluvit. Astrologický klenot indického mahárádži

Rádžasthánský vládce Džaj Singh II. byl jako náš Rudolf II. Bohatý mahárádža chtěl číst svůj osud ve hvězdách a nechal si vedle svého paláce v Džajpuru...  celý článek

Při čištění národního památníku Mount Rushmore zažil jednu z nejkrásnějších...
Užívám si nejlepší výhledy světa, říká muž, který čistí známé památky

Navštěvují je statisíce turistů a žasnou nad jejich velikostí, dokonalostí a působivostí. Jen málokoho však ale také napadne, že ony monumenty potřebují...  celý článek

Největší kokosová houpačka, Bali
Nejlepší destinace pro rok 2017 podle cestovatelů. Praha na 9. místě

Nejlepší destinací letošního roku je podle prestižní ankety cestovatelů na serveru TripAdvisor Bali, na druhém místě se umístil Londýn, třetí příčku obsadila...  celý článek

Každý rok iglú ve Spikebodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.