Loď Costa Mediterranea

Loď Costa Mediterranea | foto: CostaMediaPartner

Vyzkoušeli jsme dovolenkové město na vlnách Středomoří. Costa Mediterranea

  • 55
Pobyty na zaoceánských lodích už dávnou nejsou výsadou jen movitých turistů. Jedinečný zážitek z okružní plavby na obřích kolosech se v posledních letech stal oblíbenou a dostupnou dovolenou i pro lidi se standardními příjmy. My jsme vyzkoušeli loď Costa Mediterranea, město na vlnách Středomoří.

Když loď Costa Mediterranea kotví v přístavu v italské Savoně, vypadá za nástupním terminálem jako jedenáctipatrový panelák z předměstí. Z balkonů vyhlížejí desítky lidí a mávají na ty, co zůstali na břehu. Jen obrovský žlutý komín prozrazuje, že u moře nestojí vysoký dům, ale parník.

Cestující, kteří se procházejí na poslední jedenácté palubě, pozorují z nadhledu historické stavby prastarého přístavního města, v němž na přelomu 15. a 16. století sídlili i dva papežové. Snad pouze pahorek s pevností Forteza del Priamar nad starým centrem Savony ční výš než lodní komín.

Loď Costa Mediterranea. Symbol Savony - přístavní hodinová věž La Toretta a v pozadí hlavní radiála Via Pietro Paleocapa

Pohled na Savonu z paluby

Loď Costa Mediterranea, loď odplouvá

Loď Costa Mediterranea odplouvá

V každém případě je to zvláštní pocit vidět modrý vodní tobogan s bazénem vysoko na úrovní cimbuří 600 let staré renesanční věže La Toretta, za níž ubíhá z přístavu směrem na západ dlouhá radiála hlavní savonské třídy Via Pietro Paleocapa.

Loď Costa Mediterranea. Doky v přístavním městě Savona

Doky v přístavním městě Savona

A loď pluje…

V pět hodin večer zahouká lodní sirena a parník se 4000 lidmi na palubě se vydává na týdenní cestu kolem Středozemního moře. Mnohým v tu chvíli možná problesknou vzpomínky na slavné filmy z podobných obřích lodí - Titanic, A loď pluje od Federica Felliniho či Hořký měsíc od Romana Polanského...

Motorový člun lodivoda, doprovázející parníky z přístavu na širé moře, vypadá proti plovoucímu "paneláku" jako malá rybka.

Dva mohutné lodní šrouby, které začínají zabírat, když se Costa Mediterranea dává do pohybu, vytvářejí ještě sto metrů za zádí divoké vodní víry. Pasažéři se s úžasem vyklánějí nad moře a pozorují zpěněné vlny na rozbouřené hladině.

Symbol Savony, přístavní hodinová věž La Toretta, se pomalu vzdaluje. Mizí i výstavní Via Pietro Paleocapa se svými secesními arkádami. Loď míjí přístavní doky, nákladní terminály a Ligurským mořem míří kolem Korsiky a Sardinie k Římu do přístavního městečka Civitavecchia.

Loď Costa Mediterranea, tobogán vede z 11. paluby

Tobogán vede z 11. paluby

Optický klam realitou

technické údaje

Loď je 292 metrů dlouhá, 32 metrů široká, má jedenáct palub pro pasažéry a jede rychlostí 22 uzlů.
Do 1057 kajut se vejde 3000 pasažérů, o které se stará tisíc členů posádky.

V místě vyplutí se naloží na týdenní plavbu 112 tun potravin, z toho 3 tuny tvoří italské těstoviny a 200 kg mozzarella. Čerstvé ryby, ovoce a zelenina se dokupují zvlášť v přístavech během cesty.

Ačkoliv víte, že zaoceánský parník určitě nebude žádný drobeček, když před ním stojíte, je tak obrovský, že tomu prostě nemůžete uvěřit. Skoro vám to celé připadá trochu jako optický klam. Podobné pocity jsem zažila snad jen v Grand Canyonu a poprvé v Římě.

Uvnitř kolosu už ale máte spíše pocit zvláštního panoptika. V dobrém i špatném. Na lodi je všechno, nač si vzpomenete. Pokud si něco připlatíte, abyste nemuseli spát v nejlevnějších vnitřních kajutách bez oken, většina pokojů je s balkonem. Je opravdu nádherné probouzet se v prosluněných kajutách, kde můžete přímo z postele pozorovat západ slunce nad mořem či ranní rozbřesk.

Dobře se najíte hned ve čtyřech restauracích, kde se podává jídlo a la carte či ve formě buffetu. Pití z automatů si můžete dát, co hrdlo ráčí. Alkohol a nápoje ve dvanácti barech platíte.

Loď Costa Mediterranea. Dráha pro jogging a inline bruslaře vede kolem víceúčelového sportovního hřiště za sítí vířivky

Dráha pro jogging a inline bruslaře

Loď Costa Mediterranea. Fitnesscentrum

Fitnesscentrum

Nechybí skvěle vybavené fitcentrum, běžecká a bruslařská dráha na horní palubě, točící se podél hřiště na košíkovou či volejbal, chráněného záchytnou sítí.

Ke koupání si můžete vybrat některý ze čtyř bazénů a vířivek, vyzdobených sochami mořských panen a antických hrdinů. Od komína vede též výše zmíněný tobogan, který si nezadá s dlouhými klouzačkami v našich nejlepších akvaparcích.

Loď Costa Mediterranea, pod skleněnou střechou átria

Pod skleněnou střechou átria

Kino, divadlo i kasino

Je tu kadeřnický salón, sauny, masážní centrum i ordinace lodního lékaře. Prádlo tu vyžehlí a vyperou jako v nejluxusnějším hotelu, nechybí internetová knihovna a nákupní centrum.

I o zábavu je postaráno. Hned vedle divadelního amfiteátru, který se v útrobách lodi prostírá hned přes tři paluby, je kinosál. Každý večer se tančí hned na několika místech. Nejhlouběji se nachází neony prozářená diskotéka s barem, na ostatních palubách se hraje hlavně jazz. Kdo propadl hazardu, může se vydat do kasina a využít desítek automatů či se pokusit o štěstí v ruletě a kartách.

Loď Costa Mediterranea, jazzové koncerty

Jazzové koncerty

Loď Costa Mediterranea, kasino

Kasino

Převeselá výzdoba

recyklace a odpad

Výletní lodě mají nainstalovány membránový bioreaktor, který recykluje odpadní vodu z toalet, bazénů a dalších zařízení na technickou vodu, která se dále používá ve strojovně. Pevný odpad se na lodi pálí, část popela jde do moře, část společně s nespáleným nebezpečným odpadem se odkládá do přístavních kontejnerů.

Co člověka na první pohled bouchne do očí, je "veselá" výzdoba lodi. Všimnete si jí hned ve vysokém vstupním átriu, které se klene nad recepcí přes deset pater až k horní palubě pod prosvítající oblohu. Tady jezdí průhledné výtahy architektonicky nádhernou lodní šachtou. Ačkoli prospekty mluví o "ohromující italské eleganci s rafinovanými detaily", loď svojí přezdobeností spíše šokuje.

Nad tanečníky v karnevalových maskách se lepí k antickým sloupům barevné skleněné medúzy. Atriu pak ve výšce posledních pater lodi dominují kovové sochy jakýchsi cvičenců bez chodidel, přilepených ke zdi. Tapety s renesančními motivy kontrastují s moderními dřevěnými lustry, vylepšenými pouťovými cingrlátky.

Loď Costa Mediterranea, přeplácané vstupní átrium

Loď Costa Mediterranea, přeplácané vstupní átrium

Pod mramorovými sloupy kasina jsou luxusní stoly na ruletu vedle těch nejobyčejnějších hracích automatů s monitory plných vraždících pseudohrdinů. Kolem se vinou točitá schodiště z barevných kamenů, vykrášlená replikami amfor, z nichž vycházejí ohnivé lampičky v podobě svítících trpasličích čepic. Jak můžete vidět na fotografiích, dekorace je tak splácaná a nesladěná, až je to vlastně svým způsobem úžasné.

Loď Costa Mediterranea, pod skleněnou střechou átria

Pod skleněnou střechou átria

Loď Costa Mediterranea, noblesní restaurant Argentiery na třetí palubě

Noblesní restaurant Argentiery na třetí palubě

To všechno však lodi odpustíte, kdy večer usínáte v tiché, příjemně zařízené kajutě, do pokoje se odráží z mořské hladiny světlo úplňku a parník se jen maličko chvěje, jak pracují lodní motory. Kolos je tak těžký, že vlny na moři vůbec necítíte. Mořská nemoc opravdu nehrozí.

A ráno, když se za úsvitu probudíte, z balkonu uvidíte nejen východ slunce, ale i další obrovský parník, který si to šine po vlnách pár stovek metrů od vás.

Loď Costa Mediterranea, bazény na 9. palubě

Odkaz Titaniku

Člověk by předpokládal, že katastrofický film jako byl Titanic musí lidem nahnat strach. Opak je pravdou. Slavný oscarový trhák z konce 90. let zaoceánských parníkům nahnal klienty do náručí.

Dokonce byli i takoví, kteří si na lodi chtěli prožít slavné erotické chvíle z filmu. Na loď už prý nastoupila nejedna dáma, která se v kajutě nechala malovat nahá s rodinným šperkem na krku jako Kate Winsletová v roli Rose.

může se hodit

Trasy

Lodě se celý rok pohybují na pravidelných okružních plavbách podle ročních období. Od jara do podzimu převládají cesty po Středomoří, od dubna do listopadu se jezdí za sluncem do Turecka, Řecka, Egypta, Na Kanárské ostrovy i do Karibiku. Během krátkého severského léta jsou oblíbené i výlety po Baltu k norským fjordům, na Island či Špicberky.

V noci loď pluje, přes den mohou pasažéři trávit výlety na pobřeží a obdivovat kulturní památky či přírodu navštívených destinací.

Ceny a servisní poplatky

Týdenní plavbu na lodním kolosu s jedenácti palubami pořídíte od 15 tisíc Kč na osobu ve vnitřní kajutě bez servisních poplatků.

Za veškeré hotelové služby bude každodenně na účet hosta připočten poplatek za služby. Platba tohoto poplatku bude požadována na konci plavby a je závislá na počtu dní plavby. Výše poplatku:
• 7 EUR / noc za dospělou osobu pro všechny plavby do 8 dní nebo 6 EUR za dospělou osobu a pro plavbu delší než 7 nocí

• 11 dolarů / noc za dospělou osobu pro plavby po Karibiku na lodích Costa Fortuna a Costa Atlantica s odplutím z Fort Lauderdale
• 9 dolarů / noc za dospělou osobu pro 4-5-6-noční plavby v Asii na lodích Costa Allegra, Costa Classica a Costa Romantica
• 9 dolarů /noc za dospělou osobu v destinaci Jižní Amerika a na jarních transatlantických plavbách na lodích Costa Concordia, Costa Magica a Costa Victoria
Poplatek za služby se netýká dětí do 14 let. Dětem od 14 do 17 let bude účtováno 50% ceny z výše uvedených poplatků.

Poplatek za službu je nedílnou součástí celkové ceny okružní plavby a proto tuto částku nelze pozměnit. Více na www.costa.cz.