Kolesové parníky Vltava a Vyšehrad patří k nejkrásnějším lodím v celé Evropě.

Kolesové parníky Vltava a Vyšehrad patří k nejkrásnějším lodím v celé Evropě. | foto: kudyznudy.cz

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Výročí kolesového parníku Bohemia a pět „vodních“ akcí

Jaro patří vodě – slaví se Světový den vody, přehrady a vodní elektrárny pořádají dny otevřených dveří, odemykají se řeky i studánky a na hladiny přehrad vyplouvají první výletní lodě. Portál Kudy z nudy vám navíc připomene, že právě před 175 lety byl na vodu spuštěn první český kolesový parník.

Jmenoval se Bohemia a u jeho zrodu stáli dva muži: anglický podnikatel a zakladatel paroplavebních podniků John Andrews a Joseph John Ruston, spolumajitel a ředitel známé pražské strojírny a loděnice Ruston a spol. Právě Ruston v létě roku 1840 nakreslil plány nové lodě a na podzim začal s její stavbou.

Bohemia na vodě

K nejhezčím pražským zážitkům pro rodiny s dětmi patří plavba lodí po Vltavě do zoo.

Kdybyste hledali místo, kde první český kolesový parník vznikal, museli byste zamířit do pražského Karlína, na břeh Vltavy někam k dnešní Invalidovně. Ostatně i pozemek si Andrews pronajal právě od Domu invalidů a tam také byla loď 1. května 1841 spuštěna na vodu. Díky pražským novinám víme, že k události došlo v půl čtvrté odpoledne a slavnost provázela hudba, salvy a nadšený jásot publika z tribuny u Invalidovny. Zázrak tehdejší techniky přitahoval zaslouženou pozornost.

Po zkušebních plavbách se Bohemia koncem května vydala na první plavbu po proudu Vltavy do Mělníka a dál do Drážďan. Podle dobových záznamů Bohemii s obzvlášť velkými ovacemi vítali zejména v Litoměřicích a v Ústí nad Labem. Panenskou plavbu do Drážďan, dlouhou přibližně 170 kilometrů, zvládla loď za 11 hodin 45 minut čistého času.

Na palubě s Andersenem

Bohemia byla na svou dobu velký a spolehlivý parník. Její příď zdobila dřevěná postříbřená socha českého lva, v salonech 1. a 2. třídy a v jednom salonu pro dámy vozila až 140 cestujících. Pasažéři měli k dispozici i kuchyni, o jejich pohodlí se starali stewardi. Protože Vltava mívala nízký stav vody, zájemci o plavbu se na vozech museli dopravit do Obříství, odkud Bohemia od dubna do listopadu vyplouvala na pravidelnou trasu do Drážďan a zpět.

Zajímavá a pohodlná cesta lákala kdekoho; jedním ze slavných cestujících byl i dánský spisovatel Hans Christian Andersen. Když se v červnu 1841 vracel z tureckého Cařihradu přes Prahu do Kodaně a dozvěděl o možnosti cestovat po Labi, přijel kočárem do Obříství, kde přespal a ráno příštího dne absolvoval cestu do Drážďan. Bohemia tehdy za sebou měla sotva měsíc existence.

Krása kolesových parníků

Celodenní výlet parníkem na Slapy lákal výletníky již v 19. století.

Bohemia neměla dlouhý život, dosloužila již o patnáct let později, ovšem její srdce – obrazně řečeno – spolehlivě bije dodnes. Podle Wikipedie byl „...precizně vyrobený a velmi lehký parní stroj...“ přenesen do parníku Pillnitz, později přejmenovaného na Diesbar. Parní stroj z Bohemie v něm funguje dodnes.

Do Českého Krumlova zveme vodáky na pátý ročník Odemykání Vltavy s vodníkem a vodnicí.

Krásu kolesových parníků si dodnes vychutnáte díky Pražské paroplavební společnosti, v jejíž flotile jsou hned dva historické kolesové parníky, Vltava a Vyšehrad. Obě zrekonstruované a plně funkční lodě, roku 2013 prohlášené za kulturní památky, plují na pravidelných linkách Prahou, na trase do zoologické zahrady i na výletních plavbách na Slapy a do Mělníka. A to Vltavě, jedné z nejkrásnějších lodí nejen v Čechách, ale i v celé Evropě, letos bude 76 let, a Vyšehrad je ještě o dva roky starší!

Pět tipů na jarní akce na vodě a u vody

Odemykání Vltavy v Českém Krumlově zakončí společná plavba do Zlaté Koruny.

Za vodou se můžete vydat ale také na několik zajímavých akcí. Co kdybyste se vypravili třeba v sobotu 9. dubna do Českého Krumlova? Pátý ročník Odemykání Vltavy bude provázet slavnostní společná plavba do Zlaté Koruny, to vše samozřejmě s vodníkem a vodnicí.

O týden později v neděli 17. dubna můžete být u Odemykání Mrliny a Labe; začíná se v 11 hodin na louce u Bučického mlýna nedaleko Rožďalovic. V neděli 1. května odstartuje letošní plavební sezona na Baťově kanálu a od 6. do 8. května vás pozveme na tradiční akci Lodě na Labi do Nymburka. V neděli 8. května také můžete být svědky slavnostního odemykání areálu Kristýna v Hrádku nad Nisou.

Nejlepší začátek výletu? Kudyznudy.cz!

Vybírejte z tisíců turistických tipů a objevujte Česko

Na stránkách kudyznudy.cz na vás čeká přinejmenším 40 000 různých možností, kde v Česku strávit víkend i delší dovolenou. Najdete tu spoustu bohaté inspirace, a tak si tu svůj výlet můžete naplánovat přesně podle svých představ.

Šťastnou cestu!

Inspirujte se jinde na Kudyznudy.cz