Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zříceniny hradů i tisíciletá lípa. Krásný výlet kolem přehrady Seč

aktualizováno 
Největší vodní nádrž Železných hor láká k výletům i v chladných podzimních dnech. Na asi 17 km dlouhém okruhu kolem přehrady Seč uvidíte zříceniny starých hradů, meandry řeky, památné stromy i zámečky. Tak hupky z gauče!

Vyhlídky z hradu Oheb nabízejí nádherné výhledy na sečskou přehradu. | foto: David Hainall, pro iDNES.cz

Vycházka začíná na hrázi sečské přehrady, na kterou se dostaneme tunelem pod zříceninou hradu Vildštejn. Hrad vybudovaný ve 13. století sloužil svému účelu jen krátce a už od roku 1450 byl pustý. Zajímavé je, že ve spodních patrech neměl ani okna, ani dveře a do hradu se lezlo po žebřících. Do dnešních dnů se dochovala jen část bašty a věže s malým gotickým okénkem.

Největší přehrada Železných hor

Pokračujeme po hrázi největší přehradní nádrže v Železných horách. Stavba tohoto monumentálního vodního díla probíhala od roku 1925 a skončila v roce 1934. Prvotním cílem sice bylo zamezit ničivým povodním na řece Chrudimce, ale když se o 12 let později přistavěla vodní elektrárna, začala se zde vyrábět i elektrická energie. Zděná hráz stavěná ze žulových bloků je 42 metrů vysoká a 165 metrů dlouhá.

Chrudimka nedaleko místa, kde se vlévá do přehradní nádrže Seč.

Chrudimka nedaleko místa, kde se vlévá do přehradní nádrže Seč.

Vlastní přehrada je dlouhá sedm kilometrů a objem zadržovaných vod se blíží k úctyhodným 22 milionům m³ vody. Stavba přehrady se neobešla bez zatopení území, na němž stávaly čtyři mlýny, čtyři pily, statek, hospodářské budovy i jedenáct obytných domů.

Hrad Oheb

První zmínky o hradu pocházejí z roku 1315. Když mnohaletí majitelé hradu, rod Trčků z Lípy, získal v roce 1499 nedaleký hrad Lichnice, opustili Oheb a ten začal chátrat a od roku 1533 ho kroniky zmiňují jako pustý.

Zelená turistická značka stoupá za hrází ještě asi 400 metrů po silnici až k rozcestníku Pod Ohebem. Vpravo zde odbočuje příkrá lesní cesta značená modrou značkou, která vede do kopce ke zřícenině hradu Oheb. Hrad byl postaven na skalnatém výběžku a zdejší vyhlídky nabízejí nádherné výhledy na sečskou přehradu a zalesněný ostrov pod námi. Zajímavý je původ názvu hradu. Řeka se zde, stejně jako dnešní přehrada, stáčela prudce, téměř o 180°, kolem skalního rulového výběžku. A právě podle tohoto "ohybu" dostal hrad své jméno.

V okolí hradu byla vyhlášena přírodní rezervace na ochranu unikátního ekosystému suťového lesa s výskytem velkého počtu mlžů a plžů.

Zbytky vstupní brány hradu Oheb

Zbytky vstupní brány hradu Oheb

Klokočovská památná lípa

Z Ohebu klesáme lesem přes osadu Ústupky k řece Chrudimce, která se zde vlévá do sečské přehrady. Cesta pokračuje nevysoko nad řekou až k lávce přes Chrudimku. Lávka spojuje Klokočov a chatu Na Pilce na levém břehu s tzv. Oblastí klidu kolem Přemilova a Horního bradla na břehu pravém.

Po lávce a po žluté turistické značce vystoupáme do Kločova. V této malebné vesničce najdeme hned dvě zajímavosti. Vedle zámečku z 18. století, který dnes slouží jako rekreační zařízení, tady stojí i památná Klokočovská lípa. Strom se stal v roce 2008 vítězem ankety Strom roku. Pamatuje toho opravdu hodně. Stáří této lípy velkolisté se odhaduje na tisíc let, obvod kmene se blíží devíti metrům a výška dosahuje 19 metrů. Legenda praví, že se pod ní zastavil král Karel IV., když se se svým doprovodem vracel v roce 1334 z královského hradu Lichnice. Lípě se od té doby také někdy říká Královská nebo také Karlova.

Náves v Klokočově s památnou lípou

Náves v Klokočově s památnou lípou

Rekreační objekt na Pilce

Rekreační objekt na Pilce

Kolem sečské přehrady a židovského hřbitova

Červená turistická značka pohodlně klesá zpět k přehradě. Za Horní vsí nedaleko Hoješína se po pravé straně téměř na břehu nacházejí zbytky židovského hřbitova z 19. století. Rozsáhlý hřbitov s modlitebnou byl zničen v roce 1980. Od zdi hřbitova je velmi pěkný výhled na přehradu.

Fotogalerie

Netrvá to dlouho a přicházíme do městečka Seč, hlavního centra rozsáhlé rekreační oblasti. Závěr cesty obchází severní část přehrady pod kempem Pláž a nedaleko nad hrází ústí na silnici se okruh uzavírá.

Trasa je pěkná v každém ročním období, přesto na podzim, kdy je listí zbarvené do roztodivných odstínů a listy popadané na lesní stezky příjemně šustí pod nohama, je snad nejkrásnější. Terén není příliš náročný a vzhledem k tomu, že se střídají zpevněné cesty asfaltky s lesními pěšinami, zvládnou okruh i děti.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Ohromující Čína v okolí města Jang-šuo (Yangshuo) v provincii Kuang-si
Originální rybolov a kouřový čaj. Ohromující Čína v provincii Kuang-si

Přála bych si Čínu procestovat křížem krážem, ale je tak obrovská, že mých plánovaných pět týdnů by na to nestačilo ani náhodou. I tak jsem ale navštívila plno...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy...
Oprava Božího hrobu v Jeruzalémě je u konce, znovu hýří barvami

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy pohřben Ježíš Kristus. Takzvaná edikula, malá svatyně, v chrámu Božího hrobu...  celý článek

Značkaři dostávají od Libereckého kraje málo peněz. Na snímku Jindřiška Brabcová z Liberce.
Klub českých turistů slaví výročí, stovka pochodů projde Českem

Klub českých turistů zahájí 25. března speciální seriál pochodů ke 100. výročí vzniku Československé republiky a ke 130. výročí svého vzniku. Akci nazvanou 100...  celý článek

Nekonečná přistávací dráha podle představ projektu The Endless Runway.
Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.