Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pojďte do dolu, kde straší bloudící nohy. Hezký výlet kousek od Prahy

aktualizováno 
Když jedete po rychlostní silnici R4 z Prahy směrem na Příbram, určitě vás ani nenapadne, že u Mníšku pod Brdy přejíždíte přes starobylý důl. Právě pod “strakonickou” silnicí vedou důlní chodby do míst, odkud se po staletí dobývala železná ruda.

Důl Skalka už přes deset let opatruje parta nadšenců, kteří ho postupně zpřístupňují veřejnosti. Desítky let zavřený důl dokázali uvést do stavu, že se v něm návštěvník nebrodí oranžovočerveným železitým bahnem a nemusí si na každý krok svítit baterkou.

Důl Skalka v Mníšku pod Brdy

Do prostor samotné expozice vás doveze důlní vláček. Ještě předtím, než do něj nastoupíte, vyfasujete přilbu. Důl přece jen byl a je rizikovým pracovištěm.

Prohlídka návštěvníky zavede do osvětlených chodeb vysypaných kamením, přiblíží historii dolu i práci dávných i novověkých horníků. Nechybí ani expozice ukazující nářadí a nástroje, které se používaly před ukončením těžby v roce 1966.

V některých okamžicích se ocitnete až 150 metrů pod zemským povrchem. Na dně větrací jámy se podíváte, jak vypadá světlo na povrchu ve výšce 75 metrů nad vaší hlavou.

Hovorný průvodce svému řemeslu rozumí a je znát, že ví, o čem mluví. Zasvěceně hovoří o rozrůstání dolu v době Marie Terezie i jeho zlatém věku za vlastnictví Colloredo-Mannsfeldů.

Montánní společnost

O důl Skalka se stará občanské sdružení Montánní společnost. Návštěvy dolu objednávejte na e-mailové adrese: monspol@seznam.cz

Vysvětlí vám také, jak je možné, že byl důl znárodněn dávno před nástupem komunistů k moci a popíše, co se s ním dělo po komunistickém převzetí moci v roce 1948.

K této době se váže třeba příběh busty sovětského horníka, která zdobí jednu z důlních chodeb.

A určitě si prohlédněte i stroj, který má na svědomí několik vážných úrazů. Jeden horník dokonce zemřel bolestivou smrtí a dodnes se vypráví, že v důlních chodbách straší jeho bloudící nohy.

Autor:




Nejčtenější

Tato společnost, která vyhrála soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem,...
Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť,...  celý článek

Jiří Zindulka (vlevo) se synem
Chorvatsko na jachtě. Je to skoro jako na Slapech, říká český kapitán

Nechcete v létě jen tak ležet na pláži? Pronajměte si plachetnici! Dovolená na jachtě nemusí být jen pro milionáře, každý rok takto vyrážejí na moře tisíce...  celý článek

Šlápoty - Jarmila Očásková, Věra Komárková, Květa Tarantová, Zdena Opatrná
Osudu navzdory. Odvážné Češky cestovaly mezi válkami i za komunistů

Seděli spolu u stanu uprostřed Sahary, psal se rok 1933, za sebou už měli velkou část Afriky a Eva Elstnerová směrem ke svému manželovi Františkovi prohodila:...  celý článek

Výhled směrem na jižní část poloostrova ze stezky Goat´s Path
Klid, který srovná hlavu. Výlet na irský jihozápad je jako cesta časem

Irský jihozápad umí být drsný, ale odměňuje malebnými výhledy. Z útesů můžete pozorovat velryby, ve vesnicích přihlížet výrobě sýra a v národních parcích dojít...  celý článek

Ilustrační snímek
Roaming končí. Kolik budu platit s předplacenkou nebo tarifem?

Již necelý měsíc zbývá do zlomového okamžiku ve využívání mobilních služeb na území států Evropské unie, všichni operátoři v EU se totiž budou muset začít...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.