Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vybíráme horské kolo 1. díl: podle rámu, průměru kol a materiálu

  7:00aktualizováno  7:00
Jako by nestačilo jen si zvolit druh kola, muka rozhodování probíhají i u výběru detailů. Například u horského kola můžeme znejistět, zda má mít karbonový, nebo kovový rám, navíc pevný, nebo odpružený, kotoučové, nebo ráfkové brzdy, odpruženou vidlici...

Cyklisté | foto: Archiv magazínu VELO

Pevný, nebo odpružený rám?

Nejdůležitější bod výběru. Současným trendem je celoodpružené horské kolo, tzv. pevné (pevný rám v kombinaci s předním odpružením) přitom ale zdaleka neopouští scénu.

Výhodami plného odpružení jsou vyšší komfort (zpracování vibrací, rázů odpružením), snazší ovladatelnost (kola neodskakují na rozbitém povrchu) i lepší překonání překážek (díky odpružení zapletené kolo s pláštěm lidově řečeno uhne nárazu, snáze se převalí přes překážku). Ještě důležitější je pak větší jistota jízdy a tím i větší bezpečnost (odpružení zlepšuje kontakt obou kol s terénem, přejezd po rozbitém povrchu či průjezd zatáčkou tak jsou jistější, brzdění účinnější).

Odpružení přitom pomůže i ve výjezdech, eliminuje totiž prokluzování zadního kola, zlepšuje záběr. V neposlední řadě pak odpružení pomáhá šetřit energii jezdce, např. při přejetí kamenu nebo kořenu není třeba "odsedat" a nadlehčovat kolo, aby pozadí neutrpělo kopanec či jste neprocvakli duši.

Nevýhodami kompletního odpružení kola jsou vyšší cena a hmotnost (při stejné ceně trochu horší vybavení v porovnání s pevným kolem) i vyšší konstrukční náročnost.

Spousta předností, které celoodpružené kolo má, ale nad některými drobnými nevýhodami převažuje. Přesto horské kolo s pevným rámem má také své argumenty. Je lehčí, jednodušší, dostupnější, využití síly je efektivnější (pevnější rám, nižší hmotnost).

Celoodpružené kolo Merida

Celoodpružené kolo Merida

Rozhodnout byste se měli podle využití kola. Pokud vaše výlety povedou po polních a lesních cestách s hladkým povrchem, nenáročným terénem, a také procento asfaltu bude vyšší, pevné kolo postačí. Jakmile ale vyrazíte spíše do terénu a někdy i na rozbitější stezky, nebo máte problémy se zády nebo lokty, rameny apod., celoodpružené kolo je rozhodně lepší volbou. Full, jak je tento typ nazýván hantýrkou, solidní kvality pořídíte za cenu zhruba od 22 000–25 000 Kč.

POZOR: Odpružení vyžaduje dobré nastavení, což je snadné dle návodu. Bez něj však je funkce výrazně omezena. Základům nastavení se budeme věnovat v příštím dílu tohoto článku.

Výhody a nevýhody celoodpružených kol

  • + vysoký komfort jízdy
  • + jistota a bezpečnost pohybu
  • + lepší ovládání v členitém terénu
  • + prostupnost terénem
  • + výjezdové vlastnosti
  • - vyšší cena a hmotnost
  • - nepatrně větší nároky na údržbu

Výhody a nevýhody pevných horských kol

  • + efektivita využití síly
  • + nízká hmotnost
  • + nižší pořizovací cena
  • + jednoduchá konstrukce
  • + nižší nároky na údržbu
  • - malé pohodlí jízdy
  • - menší jistota jízdy v terénu – na rovině, ve sjezdu i ve výjezdu

Orientační srovnání hmotnosti
cenově srovnatelné horské kolo střední třídy, cena zhruba 35 000–40 000 Kč s pevným/odpruženým rámem 12 kg/13,5 kg

Orientační srovnání cen
dvě kola stejné značky, jedno s pevným, jedno s odpruženým rámem, zhruba stejná výbava, rozdíl přibližně 10 000–15 000 Kč v cenové hladině okolo 50 000 Kč

26", nebo 29"?

Ještě nedávno bylo horské kolo spojováno s průměrem kol 26", nyní se stále častěji setkáte i s parametrem 29" (ráfek 28" jako u krosového či silničního kola, na průměr 29" dostává celek objemný MTB plášť). Rozhodně stojí za zamyšlení, a to především pro běžné ježdění.

O tři palce větší průměr kola znamená výraznější gyroskopický efekt a tedy vítanou větší stabilitu kola, ale někdy také (při nezvládnuté geometrii) možnou horší točivost a pomalejší akceleraci - zde však velmi záleží na kvalitě konkrétního modelu.

Torpado Spectrum Light T20

Torpado Spectrum Light T20 jsme vybrali za zástupce 26" klasiky. Hliníkový rám je doplněn vidlicí RockShox Reba Race se 100mm zdvihem, ve výbavě najdete Shimano XT/SLX a hydraulické kotoučové brzdy. To vše za 34 310 Kč.

Větší kolo s delšími dráty a objemnějším pláštěm zlepšuje tlumení nerovností, jízda je pohodlnější. Snazší je přejezd překážek, přes něž se větší "obruč" snáze převalí, lepší je adheze plášťů, což je praktické v zatáčkách, sjezdech i výjezdech. Lepší je z určitého pohledu i stabilita kola, osy nábojů jsou vzhledem ke šlapacímu středu a těžišti jezdce výše a tím se citelně snižuje riziko přepadnutí přes řídítka ve sjezdu či naopak zvedání předního kola v prudkém výjezdu.

Cena 29" a 26" kola je zhruba stejná. Jako reálný nedostatek se může jevit o něco menší výběr dílů a lehce vyšší hmotnost.

Především pro výletní pojetí jízdy je 29" velmi praktická. Tato kola jsou přitom k mání s pevným i celoodpruženým rámem, přičemž platí, že schopnosti větších "obručí" umožňují o jedno patro snížit zdvihy celku (29" full se 100 mm je stejně schopný jako 26" se 120 mm – jde o příklad, samozřejmě záleží na konkrétním provedení).

X-Caliber 29

Gary Fisher nebyl prvním, kdo přišel s 29" kolem, nicméně byl to právě on, kdo se nejvíce snažil přesvědčit o jeho přínosu cyklisty. Právem je tak s rozšířením "velkých obručí" spojován především on. V kolekcích stejnojmenné značky najdete 29" kola jak s pevnými, tak odpruženými rámy. Na snímku je model X-Caliber 29 stojící na hliníkovém rámu, o pružení se stará vidlice Fox F80 RL (zdvih 80 mm), brzdí kotoučové brzdy Avid Juicy 3, řadí Sram X.7/X.5. Cena 36 929 Kč.

Výhody a nevýhody 29" kol v porovnání s 26"

  • + snazší překonávání překážek
  • + větší pohodlí jízdy
  • + větší bezpečnost – zvýšená adheze v zatáčkách, při brzdění i ve výjezdech
  • + lepší stabilita kola
  • + lepší prostupnost terénem
  • - obecně trochu menší hbitost (jen velmi nepatrně pomalejší roztáčení – rozjezd, při nezávodním ježdění naprosto zbytečný aspekt výběru – a někdy horší točivost)

Dámský vs. pánský střih

Dámské verze sportovních horských kol nelze od pánských na první pohled poznat, nemluvíme totiž o absenci horní rámové trubky, či přesněji jejím výrazném snížení, kdy vede zhruba souběžně se spodní trubkou. Řeč je o specifické geometrii a volbě komponentů. Kola poznáte podle přídomku v názvu, například ASL (Author), WSD (Trek), FW (Kona), GS (Gary Fisher) a podobně, nebo názvu specifického (například Specialized Myka, Merida Juliet – modely Myka a Juliet se u těchto značek v pánském provedení nevyskytují).

Dámský rám bývá kratší a stejně tak i představec, řídítka užší, odpružení je nastavené měkčeji, sedlo kratší a širší v zadní partii. Vše koresponduje s rozdíly mezi mužskou a ženskou anatomií. Výhodou je také nabídka velikostí, u dámského "speciálu" spíše narazíte na menší velikost.

Teoreticky je záruka spokojenosti ženy s kolem vyšší, prakticky ale platí, že každý jsme jiný. Ženě může více vyhovovat pánské (unisex) kolo, leckterému drobnějšímu muži pak kolo s nálepkou "dámské".

Kolo Trek 6300 WSD

Kolo Trek 6300 WSD

Kolo Trek 6300 - pánské (unisex)

Kolo Trek 6300 - pánské (unisex)

KARBON, NEBO KOV?

Základní rozhodnutí týkající se konstrukce a parametru kol máme za sebou, přichází však neméně podstatné – materiál rámu. V současné době narazíte především na hliníkovou slitinu (dále hliník) a uhlíkový kompozit (dále karbon). Ušlechtilé slitiny oceli jsou okrajové stejně jako titan. Některé další slitiny jsou výsadou spíše stavitelů samotných rámů, obyčejnou ocel (Hi-Ten) pak najdete u velmi dostupných kol (rámy jsou těžké, nepříliš pevné), kol dětských a speciálních (např. BMX).

Co do kvantity stále vládne hliník. Rámy z něj postavené jsou lehké, pevné a dostupné, bohužel však také tvrdé. Nemají velkou schopnost absorbovat vibrace a rázy, přenášejí je na jezdce. Zajištění pohodlí tak zůstává na pláštích, sedle, případně karbonové sedlovce. Různá konstrukční řešení tento nedostatek zmírňují, vždy však narážejí na limit samotného materiálu.

Karbon nabízí jak nízkou hmotnost (nižší než hliník) a vysokou pevnost, tak absorpci otřesů, rázů a vibrací. Umí tak učinit jízdu pohodlnější, snazší. Avšak pozor – zatímco vlastnosti hliníkového rámu lze odhadovat, u karbonového nikoliv. Záleží totiž především na záměru konstruktéra, z nějž vychází, zjednodušeně řečeno, kladení vrstev uhlíkové pleteniny, jejich počet, orientace vláken atd. Rám může být velmi pevný a pohodlný, ale také ještě pevnější a tvrdý, nenabízející komfort. Proto je dobré jej před koupí vyzkoušet, pídit se po zkušenostech (internet, testy v odborných médiích).

Hliníkový rám

Hliníkový rám

GT, karbonový rám

GT, karbonový rám

Důležitá je i "férovost" výrobce – "karbonový" rám může být postavený například z barvených skelných vláken (nebo je jich v kompozitu vysoké procento), jež nemají takové schopnosti jako uhlíková, ale jsou dostupnější a vypadají stejně... Koumáci se najdou všude.

Karbonový rám by se vám za "předkupní" snahu o zjištění vlastností měl odvděčit i dlouhou životností. U samotného materiálu se uvádí téměř nulová únavová křivka. Také kvalita případných spojů trubek, kdysi slabé místo celku, se výrazně posunula nahoru. Pozor však na mechanické poškození, na něž je citlivý.

Vždy však je karbonový rám dražší než hliníkový. Nejdostupnější pevné horské kolo postavené na něm pořídíte zhruba od 25 000 Kč, hliníkové za méně než 10 000 Kč. Dlužno však dodat, že zmíněné karbonové bude mnohem lépe vybaveno a jeho rám citelně lepší.

Author, Modus, karbonový rám

Author, Modus, karbonový rám

Pozor – zatímco u pevného rámu přináší karbon především funkčnost (absorpci) a snížení hmotnosti, u celoodpruženého přejímají úkol starat se o pohodlí tlumič a vidlice. Opodstatnění karbonu zde není tak výrazné.

Kdyby byl karbon dostupný, vytlačil by ostatní materiály na okraj trhu, jeho podstatnou nevýhodou je ale zatím cena.
Pro doplnění ještě uveďme, že úspěšnými sekundanty karbonu, avšak okrajovými, jsou z kovů slitiny titanu (vysoká cena, složitější technologie, někdy méně tuhé rámy) či magnesia (hliník je zde pouze legujícím prvkem, jedinou nevýhodou, odstranitelnou postupem výroby, je nízká korozní odolnost) nebo scandium (přesněji slitina hliníku s příměsí scandia).

Výhody a nevýhody karbonu v porovnání s hliníkem

  • + schopnost absorpce vibrací a rázů = větší pohodlí jízdy
  • + nižší hmotnost
  • + delší životnost
  • + možnost dosáhnout přesně požadovaných vlastností a neomezených tvarů
  • - vyšší cena
  • - laikem těžko odhadnutelné vlastnosti
  • - riziko mechanického poškození a jeho následky

Příště: Výběr horského kola dle jízdního stylu, hodnoty zdvihu vidlice či rámu a důležitých komponentů (druh odpružení, typ brzd atd.) i těch méně důležitých (plášťů, řídítek apod.).

Autoři:




Nejčtenější

Kalinov: první osvobozená obec v Československu
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Pohled na osamělý vrchol Hohe Salve s výškou 1 829 metrů nad mořem a s výhledem...
Pozor, jen pro náročné. Dokonalost v největším zážitkovém světě v Rakousku

Krásné středisko Wilder Kaiser v Tyrolsku se může chlubit hned několika rekordy. Pokud se sem vydáte - a je úplně jedno, jestli s rodinou, nebo sami - ...  celý článek

Mont Maudit (uprostřed) a Mont Blanc na archivním snímku
V ledovci u Mont Blanku se našla tři těla, ležela tam zřejmě desetiletí

Francouzský turista nalezl při výstupu na ledovec Miage v masivu Mont Blanku tři těla. Podle serveru AostaSera není vyloučeno, že se jedná o ostatky osob,...  celý článek

Letiště Václava Havla v Praze
Letenky do exotických destinací zlevňují, hitem je thajský Phuket

Zájem Čechů o letecké dovolené v exotických destinacích roste. Důvodem jsou podle prodejců klesající ceny letenek kvůli větší konkurenci dopravců i sílící...  celý článek

Další z rubriky

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.