Cyklisté se potýkají i s řadou špatných technických řešení.

Cyklisté se potýkají i s řadou špatných technických řešení. | foto: Profimedia.cz

Volební sliby chyby! 4 km cyklostezek místo 80 slíbených

  • 17
Praha - Bylo před volbami, když pražští radní slibovali osmdesát kilometrů cyklostezek a sto padesát kilometrů cyklotras. Teď, po necelém roce, jsou hotovy čtyři kilometry.

Tempo je to podle odborníků hodně pomalé. Primátor Pavel Bém přesto věří, že se cyklisté slibovaného počtu kilometrů dočkají.

"Budování cyklostezek je velmi pozvolné. Město to dělá tak, že nikdo nemůže říct, že se nic nebuduje, zároveň se však staví strašně pomalu,“ komentuje postup magistrátu odborník na cyklodopravu Michal Křivohlávek z občanského sdružení Auto*mat.

Ten navíc kritizuje nově udělané úseky - jsou buď špatně řešeny, nebo v pražské dopravě k ničemu. Příkladem je podle Křivohlávka stezka vedoucí ze Staroměstského náměstí na Pohořelec.

"Na Brusnici je po dopravní stránce špatně udělaná. Místo aby vedla přímo k cíli, musí jet cyklisté oklikou. Pouze lokální význam pak má dvousetmetrový úsek ve Kbelích,“ podotýká Křivohlávek, který vyčítá magistrátu ještě jednu věc - v Praze téměř neexistují cyklostezky, které by sloužily dopravním účelům, tedy cestám do práce.

Primátor je spokojený

S tím, že je tempo vzniku cyklostezek a cyklotras pomalé, nesouhlasí primátor Bém.

"Výstavba probíhá dle mých představ a směrem ke čtyřem stům padesáti kilometrům tras po Praze v roce 2010. Jediné, co mne trochu trápí, je centrum města, ale tady toho mnoho vymyslet nelze,“ říká primátor. Těžištěm stezek v centru jsou podle něho vltavské náplavky. „V listopadu pak bude zprovozněna stezka na Štefánikově mostě, a to v návaznosti na nábřeží kapitána Jaroše,“ doplňuje Bém.

Podle Pavla Poláka, šéfa magistrátní skupiny, která řeší problém cyklistiky v Praze, by mohlo být ještě letos dokončeno 15 kilometrů cyklostezek a 19 kilometrů cyklotras.

"Záleží na tom, jestli vše půjde tak, jak má. Vznikne třeba stezka v Chuchli,“ upozorňuje Polák.

K optimistickým prognózám hlavního města je Michal Křivohlávek skeptický.

"Pokud se bude stavět tímto tempem, nemohou slibovaný počet kilometrů stihnout. Možná to skončí tak, že narychlo dají do ulic žluté cedulky značící trasy a řeknou, že je to hotovo. Město chce dostat cyklisty ze silnic, místo aby jim vytvořilo podmínky pro bezpečnou jízdu,“ zlobí se Křivohlávek.

Cyklista v Praze
Cyklista na Železničním mostě

Problém: špatné řešení cest

Cyklisté se však nepotýkají jen s nedostatkem cest, ale i s řadou špatných technických řešení. "Chronickým problémem jsou schody, sloupky a betonové zábrany uprostřed cest,“ vyjmenovává Křivohlávek.

Připomínky mají cyklisté také ke stezkám v Evropské a Podbabské ulici v Praze 6, které vedou přes autobusové zastávky a stojí na nich sloupy nesoucí tramvajové vedení a lampy. Cyklisté nemají kudy projet.

 Nové a problémové
 Kde přibudou cyklostezky  Kde si dát pozor na překážky
 Přední Kopanina  Hloubětín, Letná - schody
 Malá Chuchle  Evropská, Podbabská - lampy a sloupy nesoucí trolej
 Mariánské hradby  stezka z centra do Modřan - městský mobiliář
 Komořany--Zbraslav  trasa z Hloubětína do Hrdlořez - betonové zátarasy
 Oprava stezek na náplavkách  Perlerova, Ovenecká, Pernerova - zaparkovaná auta
 Štefánikův most  
 Modřany-Cholupice  

,