Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlaky přes Krkonoše pojedou možná už letos

  15:04aktualizováno  15:04
Harrachov - Třináct let usilují krkonošské obce na na česko-polské hranici o obnovení horské železnice mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Zatím marně. Už letos by však na trať mohly vyjet vlaky znovu.

"Chceme s tím letos pohnout a zatlačit na to, aby došlo ke změně," řekl systémový specialista Českých drah Jindřich Berounský. Věří, že už v létě začnou do Polska jezdit víkendové vlaky.

Zájem je na obou stranách, znovuobnovení provozu vázne hlavně v Polsku. Trať totiž připadla Správě zbytného majetku polských železnic, která s ní nechce nic dělat.

"Nemáme na druhé straně odpovídajícího partnera," vysvětlil zástupce Českých drah pro Liberecký kraj Rudolf Půlpán.

O trať usilují polské obce, zatím zůstalo ale jen u snahy. "Za těch třináct let byla už sepsána spousta deklarací, ale s tratí se nic neděje. Chybí politická vůle," konstatoval starosta Harrachova Václav Cajthaml.

Více než stoletá železnice mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou je od roku 1945 mimo provoz. Obce na české i polské straně ji chtějí obnovit, třináct let se ji marně snaží získat do své správy. Pokud dojde k dohodě, mají už v létě začít jezdit víkendové vlaky do Polska.

Starosta si od obnovy trati slibuje především částečné zklidnění dopravy. "Kamionů nás to nezbaví, ale turisté by měli alternativu, jak se přes hranice dostat," vysvětlil. Zejména v zimě jsou totiž přístupové silnice zacpané, což může zejména zahraniční návštěvníky podle jeho slov odradit od další návštěvy.

Má však obavy, že čím déle se bude záchrana trati oddalovat, tím bude menší šance na její obnovu. "Mohlo by se stát, že se stane součástí lyžařských areálů. Už dnes ji s oblibou využívají běžkaři," podotkl.

Čtrnáctikilometrová trať není sice v dobrém stavu, je možné ale po ní jezdit. "Před třemi lety jsme pořádali dvě mimořádné jízdy ke stoletému výročí trati, vlak projel," dodal Berounský. Lehké motorové vozy by do Polska mohly jezdit i bez nákladné rekonstrukce. Bylo by ale potřeba trať vyčistit od náletových dřevin.

Oprava by měla podle prvních propočtů stát zhruba 350 milionů korun, Poláci na ní chtějí získat dotace z Evropské unie.

Pravidelné spoje jezdily přes Krkonoše do roku 1945, od té doby trať zeje prázdnotou. "Byla to na svou dobu velmi moderní trať, dokonce elektrifikovaná," podotkl Berounský.

 

Autoři: ,




Nejčtenější

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Další z rubriky

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště...
Kukuřičná bludiště získávají popularitu, v Česku jich jsou desítky

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště pro rodiny s dětmi. Vznikla na více místech v Česku, na jižní Moravě letos...  celý článek

Sbaleno a jedeme na prázdniny k příbuzným a známým na venkov.
Konečně volno. Kam pojedeme? Romantické začátky turismu v Československu

Letovisko. To slovo voní sluncem, lesy, vodou a svobodou prázdnin. První republika je milovala, chlubily se jimi obce od Krušných hor po Beskydy.   celý článek

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.