Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dovolená na vlastní pěst, 3. díl. Levně vlakem a busem po Evropě

aktualizováno 
Kolik stojí cesta vlakem po Itálii a jak často to jezdí? Dostanu se autobusem z Amsterdamu do Berlína? A není lepší si ve Španělsku půjčit automobil? Ve třetím díle seriálu Dovolená na vlastní pěst přinášíme návody na individuální cestování vlakem a autobusem po Evropě.

Vlak společnosti Thalys na trati v Nizozemsku | foto: Ad BoerCreative Commons

Seriál "Dovolená na vlastní pěst"

Značnou část Evropy je dnes možné projet s využitím pozemní dopravy, aniž by to stálo majlant. Stačí plánovat trochu dopředu a pořídit s větším předstihem často mnohonásobně levnější vlakové a autobusové jízdenky na konkrétní trasu a čas. Nebo využít některou z časových jízdenek. Případně kombinovat leteckou dopravu tam a pozemní zpátky domů.

InterRail a Eurolines: po Evropě (skoro) bez omezení

Budete-li chtít prokřižovat víc evropských zemí při jedné cestě, přijdou vhod paušální nabídky. Takové, kde zaplatíte určitou sumu na daný počet dní a během nich můžete používat dopravní prostředky zúčastněných společností jak často chcete. V Evropě existují dva základní produkty tohoto druhu: InterRail na železnici a Eurolines Pass pro autobusy.

Nezapomeňte na cestovní pojištění

Můžete cestovat na vlastní pěst, ale cestovní pojištění byste měli mít vždy. Sjednejte ho snadno online na FINmarket.cz

Systém InterRail je sice dnes méně výhodný, než tomu bylo ještě před několika lety, přesto si své uživatele stále nachází. V několika variantách lze zakoupit tzv. Global Pass, který umožňuje cestování vlakem v celé západní, střední i jižní Evropě a také v Turecku. Alternativou jsou pak paušální jízdenky pro jednotlivé země.

InterRail má i některé další výhody, např. zlevněné či zdarma jízdné na některé lodní trajekty. Na druhou stranu má InterRail i nezanedbatelná omezení, např. povinné příplatky na nejrychlejší vlaky jako jsou AVE ve Španělsku, TGV ve Francii a mnoho dalších. InterRail také neplatí na řadě tratí provozovaných soukromými dopravci. Detaily naleznete na www.interrail.eu.

InterRail Global Pass – příklady cen. Ceny v eurech za 2. cestovní třídu
Období Dospělý 26–60 let Mládež do 25 let Dítě 4–11 let
5 cestovních dnů  během 10 dnů276181 138
15 dnů435307218
Celý měsíc658435329

Eurolines: autobusem do 20 zemí, přes 50 destinací

Evropskou autobusovou analogií InterRailu je nabídka firmy Eurolines. Síť této společnosti sice pokrývá dvacítku evropských zemí a přes padesát destinací, ale Eurolines nabízí spojení pouze do větších měst, např. do hor nebo odlehlejších regionů s nimi nedojedete. V západní Evropě je také v drtivé většině případů cesta autobusem pomalejší než vlakem.

Výhodou je, že jízdenky vycházejí v hlavní letní sezoně asi o čtvrtinu laciněji než při využití InterRailu a mimo sezonu je rozdíl ještě větší. Detaily nabídky naleznete na www.elines.cz.

Eurolines Pass – příklady cen. Ceny v eurech
ObdobíHlavní sezona*Mimo sezonu**
DospělýDo 25 letDospělý Do 25 let
15 dní350295245210
30 dní 460380335275
* Sezona 24. června až 3. září. ** Mimo sezonu 30. března až 23. června a od 4. září

Vlaky a autobusy ve vybraných zemích

1.Německo

Vlaky jsou rychlé, jezdí přesně, na většině tratí velmi často a síť je hustá: železniční cestování v Německu patří k nejlepším v Evropě. Podrobnosti o cestování vlakem po Německu včetně nabídky v česko-německém pohraničí najdete v článku: "Na výlety po celém Německu vlakem. Rychle, pohodlně a levně.")

Oproti tomu autobusy využijete v Německu nejspíše jen na místních spojích.

Autobusové nádraží v německém Braunschweigu

Autobusové nádraží v německém Braunschweigu

Autobus společnosti Eurolines v německém Stuttgartu

Autobus společnosti Eurolines v německém Stuttgartu

Příklad spojeníJízdní doba (minuty)
Praha – Berlín 270
Berlín – Hamburk 100
Mnichov – Kolín nad Rýnem270
Webové stránky hlavního železničního dopravce www.bahn.de

2.Rakousko

Ve srovnání s Německem jsou rakouské vlaky většinou pomalejší a železniční síť mnohem řidší, zato si tu, díky alpskému terénu, užijete řady scenéricky krásných tratí. Podrobnosti o cestování vlakem po Rakousku si přečtěte v článku: "Po Rakousku vlakem: Semmering, alpské tunely i supermoderní RailJet")

Takzvané poštovní autobusy (Postbus) obsluhují kratší linky a zajíždějí do každé vesnice.

Příklad spojení vlakem Jízdní doba (minuty)
Praha – Vídeň 260
Vídeň – Innsbruck 250–300
Salzburg – Villach 150
Webové stránky hlavního železničního dopravce www.oebb.at včetně jízdních řádů autobusů

3.Slovensko

Železnice východního souseda nesou, stejně jako ty české, stále pachuť socialistických časů. To se týká dlouhých cestovních časů a často i nevalného komfortu. Přesto se vlak na Slovensku hodí, pro cestu z Česka můžete výhodně využít některý z lůžkových spojů, čímž šetříte čas i peníze za nocleh. Koleje navíc na Slovensku vedou i do mnoha atraktivních přírodních oblastí včetně Tater, Slovenského rudohoří, na okraj Slovenského ráje, atd.

Slovensko má také rozvětvenou síť dálkových autobusových linek, které s vlaky úspěšně soutěží nejen v oblastech, kam se železnicí nedostanete. Jistě i proto zůstává jízdné poměrně nízké.

Tatranská elektrická železnice na Slovensku

Tatranská elektrická železnice na Slovensku

Příklad spojení vlakem Jízdní doba (minuty)
Praha – Poprad 420–500
Bratislava – Košice 360
Žilina – Banská Bystrica 90
Webové stránky hlavního železničního dopravce www.zsr.sk
Vyhledávač vlakových a autobusových spojů http://cp.atlas.sk

4.Švýcarsko

Zaslíbená železniční země, jejíž vlaky se staly synonymem přesnosti, luxusu i nádherných scenérií. A navzdory komplikovanému horskému terénu budou švýcarské dráhy brzy směle konkurovat i rychlostí, v zemi se totiž buduje impozantní síť tzv. basistunelů (úpatních tunelů), které výrazně zrychlí cestování skrz Alpy. Aktuálně nejdelší tunel světa, Gotthardský úpatní tunel (57 kilometrů), byl již stavebně proražen a vlaky jím na trase mezi Curychem a Milánem začnou jezdit dvousetkilometrovou rychlostí zřejmě v roce 2016.

Vlakem se ve Švýcarsku dostanete do většiny turistických oblastí a železnice je každopádně páteří tzv. Švýcarského dopravního systému. Tam, kam koleje nevedou, vás dovezou navazující Postbusy. To vše na jedné jízdence: tzv. Swiss Passy, tedy paušální jízdenky bez omezení kilometrů na určitý počet dnů, jsou totiž jedinou finančně rozumnou alternativou v této velmi drahé zemi. Například osmidenní Swiss Pass pro dospělého ve 2. třídě stojí 393 CHF, skupiny mají slevu.

Příklad spojení vlakem Jízdní doba (minuty)
Praha – Curych870
Curych –  Ženeva160
Curych –  Svatý Mořic215
Webové stránky hlavního železničního dopravce www.sbb.ch
Webové stránky Švýcarského dopravního systému www.swisstravelsystem.ch

5.Francie

V zemi, která v roce 1981 zprovoznila jako první skutečnou vysokorychlostní trať (Paříž – Lyon), se vlak těší nesmírné popularitě. Síť bleskurychlých železnic se od té doby mnohonásobně rozrostla a francouzské vlaky zůstávají i po více než třiceti letech technologicky na špici. Dnes se tu jezdí rychlostí i více než 320 km/h a vlaky jsou v plošně dosti rozsáhlé zemi zásadní konkurencí letecké dopravě. Více než kde jinde se však ve Francii hodí zdůraznit: kupte si jízdenky předem na webu, jinak se nedoplatíte, cenové rozdíly "za totéž" jsou klidně i pětinásobné.

Tip na dovolenou

Neláká Vás cestování na vlastní pěst? Cestujte s dovolenou.iDNES.cz.

Francouzské železnice se nejlépe hodí pro rychlé přesuny mezi většími městy. Při dovolené dobře využijete také trať spojující atraktivní místa podél francouzské Riviéry, tedy mezi Marseille a Mentonem: třeba vydat se z některého letoviska na jednodenní  výlet do Monaka vlakem místo automobilem šetří čas i nervy.

Příklad spojení vlakem Jízdní doba (minuty)
Paříž – Marseille 220
Paříž – Štrasburk150
Marseille – Bordeaux 360
Webové stránky hlavního železničního dopravce www.voyages-sncf.com

6.Španělsko

Ze všech evropských zemí udělalo právě Španělsko největší technologický pokrok ve vnitrostátní dálkové dopravě. Vysokorychlostní železnice dnes pokrývají velkou část země a umožňují třeba výlet do vzdáleného Madridu od pobřeží (Valencia, Alicante, Barcelona) během jediného dne, což dříve nebylo možné. Vysoké investice do tratí se ovšem promítají do jízdného, které dnes ve španělských vlacích patří k nejvyšším v Evropě.

Tam, kde je to rozumně možné, ušetří kapsu přesuny dálkovými autobusy: jízdenky mohou být i několikanásobně lacinější než na železnici. Ale pokud vás bude víc, tak nejlepší variantou je půjčit si automobil. Ceny za pronájem auta totiž ve Španělsku naopak patří k nejnižším na kontinentě.

Španělský rychlovlak AVE ve stanici Córdoba

Španělský rychlovlak AVE ve stanici Córdoba

Příklad spojení vlakemJízdní doba (minuty)
Barcelona – Madrid 150
Valencie – Madrid 100
Málaga – Sevilla 120
Webové stránky hlavního železničního dopravce www.renfe.com
Dálkové autobusy www.alsa.es

7.Itálie

Italská železnice trpí jižním chaosem, častými stávkami, roztříštěností sítě mezi vzájemně nekooperujícími dopravci i notorickou nedochvilností, přesto není nutné cestování vlakem v Itálii předem zatracovat. Páteřní tratě, hlavně ta mezi Milánem, Římem a Neapolí, mají dobrý západoevropský standard a jízdné je docela laciné: v osobácích (treno regionale) vždy, v rychlících v předprodeji často také. Jízdenky na mnohasetkilometrové vzdálenosti koupené předem na internetu za 19 eur nejsou žádnou výjimkou. Mnohé železniční tratě kopírují mořské pobřeží a použít vlak pro výlet z nějakého přímořského střediska je tak nasnadě.

Autobusy mají větší význam v jižní Itálii a na ostrovech, kde je řídká síť kolejí. Meziměstské autobusové linky ovšem provozuje myriáda dopravců bez jakékoli koordinace a sehnat si tu správnou jízdenku často není snadné, stejně jako zjistit, odkud a kdy to vlastně pojede.

Příklad spojení vlakem Jízdní doba (minuty)
Milán – Řím180–200
Benátky – Firenze 125
Řím – Reggio Calabria 310–420
Webové stránky hlavního železničního dopravce www.trenitalia.com

8.BeNeLux

V zemích Beneluxu představuje ideální způsob dopravy železnice: vlaky jsou rychlé, pohodlné, jezdí velmi často, železniční síť je hustá. Těžko budete hledat významnější turistický cíl, kam by vás vlak nedovezl, navíc většinou vystoupíte přímo v centru města. Při použití vlaku v této intenzivně osídlené části Evropy odpadají časté dopravní zácpy a také drakonické poplatky za parkování. Na hlavních tratích není třeba se jízdními řády obtěžovat, vlaky jezdí i častěji než jednou za čtvrthodinu. A skoro všude je intervalový provoz.

Nabídka InterRail patří v Beneluxu k těm výhodnějším, např. čtyři dny neomezeného cestování v průběhu měsíce vyjdou pro dospělého na 155 eur.

Příklad spojení vlakem Jízdní doba (minuty)
Amsterdam – Brusel110–170
Amsterdam – Rotterdam 40
Brusel – Lucemburk 150–180
Webové stránky hlavního železničního dopravce www.ns.nl  www.belgianrail.be
Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Další z rubriky

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.